شناسهٔ خبر: 39966 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلی: اغلب ناشران نوپا استانداردهای نشر را رعایت نمی‌کنند

علی گلی، برگزیده همایش خادمان نشر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از پایین بودن شمارگان کتاب، گفت: استانداردهای نشر در میان اغلب ناشران نوپا و به دلیل کاهش هزینه‌ها رعایت نمی‌شوند.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی گلی در گفت‌وگو یی، درباره ویژگی‌های خادمان نشر، گفت: بنده از سال 1347 وارد عرصه نشر کشور شدم و نخستین کتابی که راهی بازار نشر کردم، «معراج‌السعاده» نام دارد.
 
وی ادامه داد: بدون شک متولیان و داوران همایش خادمان نشر معیارهایی را برای انتخاب خادمان نشر در نظر دارند که معتقدم خادمان نشر این معیارها را به راحتی به دست نیاورده‌اند بلکه برای دستیابی به این جایگاه، زحمات زیادی را حتی از دوران نوجوانی متحمل شده‌اند.
 
مدیر انتشارات گلی افزود: بنده حدود 5 سال در انتشارات امیرکبیر فعالیت کردم؛ از همان زمان عاشق کسب آگاهی درباره فرایند تولید کتاب بودم. مدتی هم در انتشارات علمی مشغول کار بودم.  سپس در سن 17 سالگی موفق به تأسیس انتشارات گلی شدم.
 
برگزیده همایش خادمان نشر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که «چه اندازه در فرایند تولید کتاب، استانداردهای نشر رعایت می‌شوند؟» گفت: متأسفانه این استانداردها آن‌گونه که باید و شاید، رعایت نمی‌شوند. البته ناگفته نماند که همه ناشران قدیمی که کارگران سابق هستند، نسبت به رعایت استانداردهای نشر همواره مقید هستند. اما متأسفانه برخی ناشران به‌ویژه ناشران نوپا برای این‌که تخفیف بیشتری قائل شوند و کتاب‌ها را با کمترین هزینه راهی بازار نشر کنند، استانداردها را چندان رعایت نمی‌کنند به‌گونه‌ای که متأسفانه بعد از گذشت 6 ماه از انتشار کتاب، شاهد از هم پاشیدگی (ورق ورق شدن) اثر هستیم.
 
وی پایین بودن شمارگان کتاب‌ها را معضل جدی عرصه نشر دانست و گفت: پایین بودن شمارگان کتاب‌ها نشان می‌دهد که مردم ما کتابخوان نیستند. به عبارت دیگر افراد به کتاب روی خوش نشان نمی‌دهند. همه می‌گویند کتاب گران است اما من می‌گویم کتاب گران نیست. اگر هم گران باشد، فردی که واقعاً کتابخوان باشد، برای تهیه آن اقدام می‌کند. بنابراین، نتیجه می‌گیریم که اصلاً مردم دغدغه کتاب و کتاب خواندن ندارند.
 
گلی ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما فقط 500 ناشر فعال وجود دارد که حدود 250 نفر آنها کتاب‌های کمک آموزشی منتشر می‌کنند! در شرایط نامساعد نشر کشور متأسفانه اغلب ناشران به دلیل بی‌پولی و همچنین به دلیل نبود فرهنگ کتابخوانی در کشور، ترجیح می‌دهند کار انتشاراتی را کنار بگذارند و به حرفه دیگری رو بیاورند.
 
مدیر انتشارات گلی تبلیغات را مهم‌ترین عامل در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: متأسفانه تبلیغات کتاب فقط در ایام برپایی نمایشگاه ین‌المللی کتاب تهران پررنگ است و در طول سال شاهد تبلیغ و معرفی کتاب به‌ویژه در صدا و سیما نیستیم! ناشر با توجه به بضاعت مالی که دارد، دیگر توانایی تبلیغ کتاب خود را ندارد بنابراین، این مهم از وظایف رادیو و تلویزیون محسوب می‌شود که متأسفانه در مملکت ما چندان به آن توجه نمی‌شود.

 گلی ادامه داد: نقش والدین نیز در کتابخوان شدن فرزندان انکارناپذیر است؛ والدین باید بکوشند برای خرید کتاب نیز هزینه کنند و آن را نیز در سبد خانوار خود قرار دهند.

وی بازگشت یارانه کاغذ به چرخه نشر را از الزامات این حوزه دانست و اظهار کرد: اگر اکنون یارانه کاغذ دوباره به ناشران ارائه شود، این قشر از جامعه جان تازه می‌گیرند و به مراتب قیمت کتاب کاهش پیدا می‌کند.
 

نظر شما