شناسهٔ خبر: 40025 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آدم‌های تنهایی که در فضای مجازی تنهاتر می‌شوند/ مرا «لایک» کنید

امیر عباس رنجبر کارگردان نمایش «لایک» معتقد است این اثر نمایشی با موضوع دنیای مجازی فقط در این زمینه طرح موضوع می کند و حل مشکل را به دست کارشناسان جامعه شناسی می سپارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیرعباس رنجبر کارگردان نمایش «لایک» عنوان کرد: نمایش «لایک» اجرای خود را از ۶ آبان ماه در تماشاخانه باربد آغاز کرده و خوشبختانه تا امروز نیز مورد استقبال قرار گرفته است. این اثر نمایشی درباره مساله روز جامعه یعنی ارتباط مردم با دنیای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه این اثر نمایشی به دنبال ارایه راهکار نیست، گفت: شاید بخشی از وظیفه هنرمند، نشان دادن واقعیات جامعه با زبان هنری باشد و من فکر می کنم حل مشکل باید به متخصصان امر که در حوزه جامعه شناسی و فرهنگ سازی فعالیت می کنند سپرده شود.

وی درباره دلیل انتخاب این موضوع گفت: من متن های محسن عظیمی نویسنده نمایشنامه را دوست دارم چون درباره مسایل روز جامعه است. این روزها همه ما از کودک سه ساله تا پیرمرد هفتاد ساله به نوعی درگیر فضای مجازی هستیم بنابراین باید نوع رابطه هایی که در این فضا شکل می گیرد مورد بررسی قرار گیرد. این سوال مهمی است که دلیل استقبال گسترده مردم از دنیای مجازی چیست؟ نمایش «لایک» یک تلنگر به خود و درون همه ما و یک گوشزد اساسی به متولیان امر فرهنگ است.

این کارگردان بیان کرد: انسان امروزی با پناه بردن به فضای مجازی به دنبال پر کردن خلا و تنهایی خود است ولی هر چه که می گذرد این عطش سیری ناپذیر وی پایان ندارد و روز به روز تنهاتر می شود. امیدواریم کمی از دنیای مجازی فاصله بگیریم و احساسات خود را به همدیگر به صورت حضوری بیان کنیم.

این داستان نویس و کارگردان فیلم کوتاه «سکه» و «ایستا» در پایان درباره ادامه اجرای این اثر نمایشی در سالنی دیگر گفت: چون موضوع نمایش «لایک» حساس و به روز است و مورد استقبال تماشاگران نیز قرار گرفته، امیدوارم بتوانیم نمایش را مجددا در یکی از سالن های شهرداری تهران به صحنه ببریم. اگر سطح شهر و یا بیلبوردهای مترو تهران را نگاه کنید پیام هایی در خصوص هشدار به خانواده ها برای استفاده درست از فضای مجازی می بینید که معتقدم این اقدام حرکت خوبی است و امیدواریم ما هم بتوانیم با اجرای خوب نمایش «لایک» فرصتی را برای تفکر بیشتر برای خودمان فراهم کنیم.

نمایش «لایک» کاری از گروه هنری «بازیران» به نویسندگی محسن عظیمی و کارگردانی امیر عباس رنجبر از ششم تا بیست و دوم آبان ماه ساعت ۱۸ در تاتر باربد به آدرس بعد از چهارراه ولیعصر نرسیده به پل کالج پلاک ۹۹۴ طبقه اول روی صحنه می رود.

در این اثر نمایشی محمد سلطان پور، سپیده گودرزی، لیلا جوادی هستیان، عاطفه رحمان پور، مرتضی پرهیزکار، نورا باغبان، رضا افشار، ابوالفضل رحیم زاده، حمید رضا حصاری و قاسم روشنایی بازی می کنند.

در بخشی از بروشور این نمایش آمده است: قبل ترها، همدیگه رو می دیدم، بعد تلفن اومد، دست ها همدیگه رو کم کردند، بغل ها هم همینطور همه چیز شد صدا، هرم گرم نفس ها، دیگه شتک نمی زند به بیخ گردنمون، اما صداش رو هنوز می شنیدیم. حتی صدای نفس مزاحم هایی که فقط فوت میکردن ....
 

نظر شما