شناسهٔ خبر: 40032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منزل صفارزاده به کانون فرهنگی تبدیل شود

مسجدجامعی با بیان اینکه منزل صفارزاده ارزش میراثی دارد، گفت: این ارزش فرهنگی، تاریخی و معماری دارد و در تهران کم خانه ای داریم که در نسبت با یک زن حفظ شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مسجدجامعی، در اختتامیه سومین دوره جایزه علمی ادبی طاهره صفارزاده که عصر دیروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: واقعا رابطه صمیمانه که بین مهندس صفارزاده و خانم صفارزاده وجود دارد دوست داشتنی است. در زمان بیماری خانم صفارزاده ایشان در منزل تنها بودند، آقای مهندس آمدند و ایشان را به بیمارستان منتقل کردند و تاکنون هر جا که اقدامی لازم بوده آقای مهندس کارها را انجام دادند.

مسجدجامعی با بیان اینکه صفارزاده یک شخصیت همه جانبه داشت، عنوان کرد: در فضای ادبیات امروز جز در یک مقطعی خیلی ایشان شناخته نشد. شاید کسانی که با زبان ادبی آشنا بودند با سیر و سلوکی که در زندگی خانم صفارزاده بود همخوانی نداشتند و کسانی هم که شیوه زندگی ایشان را می پسندیدند با ادبیات ایشان آشنا نبودند.

وی ادامه داد: طاهره صفارزاده به فهم و زبان نزدیک بود، در نوع سلوک و زندگی اش هرچه تجربه معنوی داشت به کار می بست.

مسجدجامعی با اشاره به خاطره ای از دکتر صفارزاده یادآور شد: وقتی خانم صفارزاده در بیمارستان بودند به ملاقات ایشان رفتم، ایشان گفتند بیا اینجا بشین عکاسی هم بود و می خواست عکسی بگیرد که یک نفر گفت خانم دکتر با نامحرم عکس نمی گیرند.  خانم صفارزاده گفت نه اینطور نیست و به عکاس گفت بیا عکس بگیر ایشان مثل برادرم هست.

وی تصریح کرد: خانم دکتر صفارزاده چند سالی تجربه دنیای جدید را داشتند و در آن دنیا زندگی می کردند اما هیچوقت آن دوران را انکار نکردند.

مسجدجامعی با تاکید بر لزوم پرداختن به جامعیت شخصیت دکتر صفارزاده افزود: باید سیر زندگی خانم صفارزاده دیده شود. زندگی خانم صفارزاده آنچنان که بوده و مراحل مختلف و سیر و سلوک آن باید در نظر گرفته شود، اینکه ایشان از کجا شروع کردند چه مراحلی طی کردند و چگونه به اوج رسیدند و در جامعه دینی و ادبی ما ماندگار شدند باید تبیین شود.

وی با بیان اینکه قبر خانم صفارزاده به ایشان اهدا شد، عنوان کرد: وقتی خانم صفارزاده فوت کردند برای ایشان در ابن بابویه و شهرری جایی در نظر گرفته شد اما پیشنهاد کردند که در امامزاده صالح دفن شوند و گفتند که قبر هدیه به ایشان است.

وی با بیان اینکه منزل خانم صفارزاده ارزش میراثی دارد و می تواند به کانون فرهنگی تبدیل شود، تصریح کرد: من در مورد شخصیت های مختلف با خانم صفارزاده صحبت کردم مثلا گفتم نظرتان در مورد جلال چیست و گفتم نظرتان در مورد حضرت علی چیست و ایشان گفتند به علی شناختم من به خدا قسم خدا را.

وی خاطرنشان کرد: منزل خانم صفارزاده ارزش تاریخی، معماری و فرهنگی دارد و در تهران کم خانه ای داریم که در نسبت با یک زن حفظ شده باشد، شاید خانه پروین باشد و یکی هم خانه خانم صفارزاده.

مسجدجامعی با بیان اینکه خانم صفارزاده بخش دوم زندگی شان را صرف قرآن و ترجمه آن کردند، عنوان کرد: خانه خانم صفارزاده باید باقی بماند شاید به یک خانه موزه تبدیل شود که آثار، دست خط ها و نامه های ایشان در آنجا نگهداری شود.

نظر شما