شناسهٔ خبر: 40093 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیست و سومین «هفته کتاب» آغاز شد

فعالیت‌های بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از امروز در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ زنگ آغاز بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ایران با کتاب، ایران پُر امید» در سراسر کشور به صدا درآمد. برنامه‌های هفته کتاب صبح امروز و با حضور اهالی قلم و مسئولان و مدیران فرهنگی در مرقد مطهر امام خمینی (ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کببیر انقلاب اسلامی کلید می‌خورد. البته مراسم افتتاحیه بیست و سومین دوره هفته کتاب عصر امروز با حضور مسئولان حوزه‌های فرهنگی در محل فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

در این یک هفته برنامه‌های مختلفی با مشارکت نهادهای مردمی و دستگاه‌ها و مراکز مختلف اجرایی می‌شود. امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته کتاب، دو برنامه با عناوین «اهدای جوایز پیشکسوتان خادمان نشر» و «برپایی نمایشگاه کتاب‌های هنر» اجرا خواهند شد. در این نمایشگاه، نزدیک به ۶۰ ناشر با بیش از دوهزار عنوان کتاب حضور دارند.

فردا یکشنبه (۲۴ آبان‌ماه) با عنوان کتاب و خانواده و با شعار «کتاب، چراغ امید در خانواده» مشتمل بر برنامه‌های مختلفی است. در این روز و ساعت ۹ صبح با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برنامه ترویج کتابخوانی و گفتمان عمومی و  همچنین آیین رونمایی از وب‌سایت جدید شابک، در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

دوشنبه (۲۵ آبان‌ماه) با عنوان کتاب و دانشگاه و با شعار «کتاب، بنیاد دانش» نامگذاری شده که در آن جشنواره کتاب سال دانشجویی از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد. همچنین در این روز، نمایشگاه کتاب دانشگاهی افتتاح می‌شود. همایش کتاب و رسانه نیز از دیگر برنامه‌های این روز است که در آن، در سینما چهارسو، هفت فیلم با موضوع کتاب نمایش داده خواهد شد که در نهایت از یک فیلم به عنوان فیلم برگزیده معرفی و قدردانی می‌شود. از دیگر برنامه‌های این روز، می‌توان به برپایی نشست‌های نقد و بررسی با حضور سینماگران، کارگردانان و مؤلفان اشاره کرد.

سه‌شنبه (۲۶ آبان‌ماه) روز کتاب و رسانه با شعار «کتاب، رسانه کهن» است که ساعت ۱۰ تا ۱۲ همایش قدردانی از افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر گزار خواهد شد. همچنین در این روز جشنواره کتاب و رسانه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگسرای شفق برگزار می‌شود. دیدار اهالی نشر با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر برنامه‌های این روز محسوب می‌شود.

چهارشنبه (۲۷ آبان‌ماه) روز کتاب و میراث با شعار «کتاب، میراث ماندگار» است که در آن، جشن انتشار یک میلیون عنوان کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین در این روز تفاهمنامه‌ای میان سازمان محیط زیست و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به احتمال زیاد در سرای اهل قلم منعقد خواهد شد.

پنجشنبه (۲۸ آبان‌ماه) روز کتاب و کودک با شعار «کودک کتابخوان، آینده روشن» است که در این روز، جشنواره کتابخانه‌های خانگی برگزار خواهد شد. در این روز بیش از ۱۰۰ نویسنده شاخص در شهرهای مختلف سطح کشور به مدارس اعزام می‌شوند تا دانش‌آموزان را با اهمیت کتاب و کتابخوانی آشنا کنند. این برنامه با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک انجام خواهد شد. جمعه (۲۹ آبان‌ماه) روز کتاب و تکنولوژی با شعار «فضای نو، ابزار جدید» است که در این روز، نخستین دوره جشنواره کتاب مجازی برگزار خواهد شد.

شنبه(۳۰ آبان ماه) هم به عنوان روز کتاب و هنر با شعار «کتاب، تعالی هنرمندان» نامگذاری شده است که در آن، آیین افتتاحیه طرح سالانه هنر طراحی کتاب، در فرهنگستان هنر برپا خواهد شد. برای این طرح، بیش از یک هزار اثر به دبیرخانه اسال شده و داوری‌های آنها نیز به اتمام رسیده است. رونمایی از پایگاه اهدای الکترونیک کتاب نیز از دیگر برنامه‌های این روز محسوب می‌شود. یکشنبه (۱ آذرماه) آیین اختتامیه بیست و سومین دوره هفته کتاب برگزار خواهد شد.

اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در ۵۰۰ کتابفروشی در سراسر کشور با تخفیف ۲۰ درصدی، جشن امضا و دیدار با نویسندگان در کتابفروشی‌ها، برگزاری جشنواره مردمی «صدای پای کتاب»، تجهیز قطارهای مسافربری رجا در مسیرهای تهران - مشهد و تهران - تبریز و ایجاد کتابخانه مجازی برای مسافران در این سفرها، برگزاری نمایشگاه کتاب بَم با ۵ هزار عنوان کتاب، خیابان کتاب در ۵ منطقه از شهر تهران، نذر کتاب، هبه کتاب، و صدها برنامه متنوع فرهنگی و هنری با محوریت موضوعی کتاب، از دیگر برنامه‌های بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.

نظر شما