شناسهٔ خبر: 40107 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساماندهی کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه/ بررسی روشمند نظریه‌ها

دبیر کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره حوزوی از ساماندهی و برگزاری روشمند کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی اظهار داشت: کرسی‌های نظریه پردازی حوزه بر اساس ماده واحده‌ای از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه واگذار شد، بنابراین کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی به عنوان یکی از چهار کمیسیون شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی آغاز به کار کرد.

وی سامان بخشی به کرسی‌های نظریه‌پردازی، اعطای مجوز برای برگزاری کرسی‌ها و رسمیت بخشی به کرسی‌های حوزوی را از ماموریت‌های اصلی این کمیسیون بیان کرد.

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه، کارهای مقدماتی این کمیسیون از دو سال پیش آغاز شده و اعضای کمیسیون در این مدت در حال تدوین آئین نامه و سایر مقررات مرتبط با برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی بودند.

حجت‌الاسلام حقی گفت: آئین نامه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی تدوین و تصویب شده و به صورت شفاف در سایت معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه قرار گرفته است.

دبیر کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزوی با اشاره به دلایل اطلاع رسانی محدود از اقدامات انجام شده، اظهار داشت: کار این کمیسیون با حجم کمتری و به صورت آرام شروع شده تا هم بتوانیم فعالیت‌ها را تثبیت و مدیریت کنیم و هم صاحبان نظریه‌ها در یک بستر روشمند به ارائه نظریه بپردازند. البته کار این کمیسیون را آرام آرام با فراخوان عمومی در رسانه‌ها برای همه حوزویان اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری اولین پیش کرسی در حوزه گفت: برگزاری جلسات مقدماتی از جمله پیش کرسی اولیه نشان می‌دهد که حوزه علمیه به فضایی نیاز دارد که اندیشمندان و متفکران در طراز علمی بالا، مسائل جدید خود را در حضور اندیشمندان دیگر به شکل روشمند به بحث بگذارند و ناقدان به صورت جدی وارد نقد نظریات شوند. هر نظریه‌ای که از این مراحل با موفقیت عبور کند در فضاهای عمومی حوزه با پشتوانه جدی‌تری مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام حقی با بیان اینکه فضای آزاد حوزه فضایی را ایجاد می‌کند که هر کسی هر نظری داشته باشد به راحتی می‌تواند بیان کند، اظهار داشت: آنچه که کمیسیون نظریه‌پردازی تعقیب می‌کند این است که ما بتوانیم نظریاتی که در فضای جدید مطرح می‌شود را در ساختار تعریف شده‌ای بگنجانیم تا اینها اگر از صلاحیت و شایستگی علمی برخوردارند، حمایت شوند و اگر ویژگی‌های علمی را ندارند، فضای علمی حوزه‌ها را گل‌آلود نکنند.

نظر شما