شناسهٔ خبر: 40165 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تهدید نهاد خانواده در خلأ آموزش سبک زندگی

روزنامه آفرینش در شماره دوشنبه بیست و پنجم آبان در سرمقاله ای به قلم حسین امیدوار می نویسد: نهاد خانواده به عنوان پایگاه و پشتوانه اصلی افراد نقش بسزایی در رشد و ارتقای جامعه دارا می باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ این سرمقاله در ادامه می آورد: اهمیت این پایگاه اجتماعی به حدی است که آینده هر فرد بسته به نوع تربیت و آموزش های خانوادگی شکل می گیرد و هرچه میزان ثبات خانواده بیشتر باشد، کارایی و موفقیت فرد در جریان زندگی اجتماعی بیشتر می شود. لذا هرگونه تهدید نهاد خانواده به منزله هشدار جدی برای سازندگی جامعه در ابعاد مختلف می باشد.
یکی از تهدیدات نرمی که امروز نهاد خانواده را مورد آسیب قرار داده رسانه های نوین می باشد که خود را در قالب رشد و بهره گیری از تکنولوژی روز وارد فضای خانواده ها کرده است. 
رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی به رغم برخورداری ظرفیت های مناسب برای ترویج دیدگاه های فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی و اقتصادی، در حال تبدیل شدن به چالش جدی هستند. چراکه بعضا ظرفیت و مهارت لازم برای استفاده از آنها در خانواده ها وجود ندارد.
متاسفانه نحوه استفاده از رسانه های نوین فرصت برقراری روابط و هویت بخشی را ازبرخی خانواده ها سلب کرده و پایداری خانواده را در معرض خطر جدی قرار داده است. شخصی شدن اوقات مشترک در خانواده و غرق شدن در شبکه های اجتماعی، موجب بروز رفتارهایی در شخصیت افراد خانواده شده که نقش اصلی این نهاد در ارتباط سازندگی شخصیت اعضایش را تحت الشعاع قرار داده است.
اغراق در آسیب های شبکه های اجتماعی اصلاً درست نیست چون همانطور که گفته شد پتانسیل قابل توجهی در آگاهی بخشی و آموزش افراد می توانند داشته باشند. اما عدم استفاده صحیح از این شبکه ها موجب بروز اختلالات فراوانی در ابعاد اخلاقی و شخصیتی جامعه گردیده است. اصل وجود آسیب اجتناب ناپذیر است ولی با آموزش و راهنمایی می توان از بروز آسیب ها کاست.برای مهار آسیب ها به فهم درست و واقع گرایانه از آسیب ها نیاز داریم و قدم اول در این مسیر تعیین اصول راهنما و تعهد به آنهاست.
اصولی که در حفظ بنیان های خانواده از دیرباز مورد توجه بوده و تقویت آنها موجب سلامت اجتماعی جوامه گردیده است. احترام متقابل، مشارکت هرچه بیشتر در مسئولیت های درون خانواده، ارتقای توانمندی ذهنی خانواده و تقویت آن برای رفع نیازهای خود، ضرورت درک بهتر از تغییرات اجتماعی توان خانواده برای همسو شدن با آنها، و تعامل میان اعضا برای پیشبرد خواسته های جمعی، از جمله اصولی است که با رعایت آنها می توان در بعد اجتماعی نیز شاهد مهار آفت های اخلاقی و اجتماعی باشیم.
باید پذیرفت که باتوجه به گستردگی آسیب های اجتماعی، نمی توان تنها به توانایی های خانواده برای راهنمایی و خط دهی به افراد تکیه کرد. 
لذا درزمان فعلی باید بر تعامل با نهادها و بخش خصوصی در زمینه حمایت خانواده ها تاکید کرد. امروز انجیوها و نهادهای مردم نهاد در بحث آموزش و راهنمایی سبک زندگی در خانواده، قدم های بسیار خوبی برداشته اند. باید پذیرفت که با توجه به رشد و پیشرفت جنبه های مختلف تکنولوژی در حوزه ارتباطات، دیگر نمی توان به داشته های سنتی خانواده برای راهنمایی و تربیت افراد بسنده کرد. 
لذا حمایت از نهادها و انجیوهای مردم که در راستای آموزش های سبک زندگی فعالیت می کنند، و پشتوانه ای برای استحکام نهاد خانواده در جامعه می باشند، امری ضروری است.
خانواده نیازمند توجه و تقویت است و استحقاق گسترده ترین حمایت و یاری را دارد. اما این حمایت ها نباید رنگ و بوی مداخله به خود بگیرد. مداخله ای که بعضاً از سوی برخی نهادهای حکومتی صورت می گیرد و نتیجه آن کاملا برخلاف تحقق اهداف اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده می باشد. 
نباید در قالب حمایت از ارزش های اخلاقی خانواده، اقدام به تهدید و محدود سازی افراد در اجتماع نمود و یک الگوی مشخص را برای آنها تجویز کرد. مسلماً برخورد با ناهنجاری ها لازم و ضروریست، اما انتظار رفتاری مطابق با نظر یک نهاد و گروه خاص از سوی افراد جامعه، غیر عقلانی و ناموفق است.
مهمترین فصل موفقیت اجتماعی در بعد اخلاق و تحکیم خانواده در زمان فعلی، مسئله آموزش و کسب مهارت های زندگی است. این موضوع نیز چندان دور از دسترس نیست و می توان با تقویت نهادهای مرتبط با مسائل اجتماعی و گسترش گروه های مردمی در آموزش و مهارت سبک زندگی به موفقیت های چشم گیری دست یافت.

نظر شما