شناسهٔ خبر: 40198 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش روحانیون در حد معصوم اشتباه است

محمد مهدی عسگرپور معتقد است ما نباید از ابتدا برای افراد، موضوعات و حتی برنامه‌ها حریم‌های عجیب و غریب بوجود آوریم که قابل دسترس نباشند و اگر روزی هم اتفاقی افتاد بنیان‌هایمان دچار مشکل شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ این شب‌ها سریال شبانگاهی  «نفس گرم» از آنتن شبکه یک در حالی مهمان خانواده‌هاست که شخصیت اصلی داستان این مجموعه حول زندگی یک زن روحانی طراحی و نگاشته شده است. در حالی که نقش اول این سریال (ملیحه نداف) به بازیگری شناخته شده سپرده شده که در رزومه خود دو بخش کاری بسیار پررنگ را تجربه کرده است.  بخش اول سبقه بازیگری مرجانه گلچین به سالهایی دور و نزدیک به سه دهه گذشته یعنی دهه ۶۰ و ایفای نقش در آثار جدی و عموما در ژانر اجتماعی باز می گردد و بخش دوم آن پس از غیبتی چندین ساله  به ده سال گذشته با حضوری پرشور در آثار طنز و کمیک؛ که از وی در تصویری قوی از یک زن کمدین در ذهن مخاطبین حک کرده است. اما در این مقطع زمانی به ناگاه، محمد مهدی عسگرپور کارگردان توانمند سینما و تلویزیون ایران تصمیم می گیرد تا از این بازیگر محبوب در نقشی بسیار متفاوت با هر آنچه تا کنون تجربه کرده بهره ببرد و در حالی که نه تنها شهرت «کمدین بودن» مرجانه گلچین از چالش‌های پیش روی اوست بلکه محدودیت گریم و لباس و دیالوگ هم از موانع سختی است که این کارگردان برای نمایش موفق یک زن روحانی باید از آن عبور می کرد که با توجه به قسمت‌های پخش شده از این سریال به نظر می رسد به خوبی هر چه تمام تر از عهده آن بر آمده است  بر همین اساس گفتگوی کوتاهی در خصوص راز موفقیتش با این کارگردان انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 محمدمهدی عسگرپور در پاسخی مبنی بر اینکه نقش یک روحانی در فیلم چگونه باید تعریف شود تا قابل قبول و رضایت بخش برای مخاطب و اعضای این جامعه روحانی کشور باشد گفت: من فکر می کنم کسی که می خواهد با حضور این نقش، فیلمنامه ای را بنویسد و یا اثری را بسازد باید کمی از این قشر شناخت داشته باشد؛ اگر تا حدی با این جماعت زندگی کرده باشد یا اساسا خودش یکی از همین افراد باشد، خیلی کار سریع اتفاق می افتد و لازم نیست که کاتالیزور و فیلتر دیگری مانند مشاور مذهبی یا هر کس دیگری حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از نقیصه ای که ما با آن در این گونه آثار مواجهیم همین عدم شناخت است که فیلم‌ساز ممکنه این عالم را درست نشناسد و همیشه هم در لانگ‌شات (از دور) مسائلی را دیده است. در همانجا اتفاقاتی می افتد و بنابراین همین‌که آنچه را از دور (ودر لانگ شات) برداشت کرده را می خواد در نمای نزدیک برده و نمایش دهد مرتکب اشتباه می شود. بنابراین به نظر من آن شناخت می تواند بسیار موثر باشد و بقیه چیزها مانند اینکه «من بروم راجع به این موضوع مطالعه کنم» است که واقعا نمی دانم چقدر به کار می آید.

کارگردان «نفس گرم» در پاسخ به این سوال که چرا روحانی سریال شما (ملیحه) معصوم نیست پاسخ داد: من اصلا نمی توانم بفهمم که چرا باید یک روحانی معصوم باشد و فکر می کنم که اشتباه بزرگ جامعه ما به خصوص در سال‌های اخیر، این بوده است که بی‌خود و بی‌جهت از بعضی از موضوعات آنقدر تابو ساختیم و خیلی از پدیده ها و افراد و کسانی که با آنها زندگی می‌کنیم را به معصوم نزدیک کرده ایم که همین باعث شده که وقتی با برخی از اخبار مواجه می شویم خیلی از بنیانهایمان می‌لرزد و این مسئله خیلی بد است.

این نویسنده و کارگردان مطرح سینما تشریح کرد: به همین دلیل است که وقتی می گوییم که در ام القراء زندگی می کنیم ولی با اختلاس‌های متعدد چند میلیاردی‌ای مواجه می شویم که نمی تواند ساختگی و بی‌دلیل باشد و با دست داشتن مجموعه‌ای از افراد از جمله مدیران این مسائل شکل گرفته آثار مخرب زیادی دارد چرا که از ابتدا باور غلطی شکل گرفته است.

رییس سابق خانه سینما افزود: ما باید از ابتدا تلاش کنیم که برای افراد، موضوعات و حتی برنامه‌ها اینقدر حریم‌های عجیب و غریب بوجود نیاوریم که قابل دست‌رسی نباشند و اگر روزی هم اتفاقی افتاد بنیان‌هایمان دچار مشکل شوند.

عسگرپور در پایان گفت: من در مورد افراد روحانی و یا مذهبی غالبا فکر می کنم که ای بسا که نسبت به افراد معمولی جامعه لغزش بیشتری در موردشان وجود دارد و حتی در مجموعه «نفس گرم» هم شاهد این خواهید بود که  تلاش این زن روحانی(ملیحه) بر این است که نلغزد اما این اتفاق برایش می افتد!

نظر شما