شناسهٔ خبر: 40200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرید فرخنده کیش: می توانیم با کانون‌های مساجد هم‌افزایی داشته باشیم

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: با المپیاد فیلمسازی دانش آموزی سعی در اصلاح تعریف هنر در سطوح مختلف آموزش و پرورش داریم.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ «فرید فرخنده کیش» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو یی درباره ضعف آموزش مدرسه‌ای در ایران و به تبع آن تولید آثار فرهنگی مناسب بیان کرد: گام نخست این مهم، امسال در رابطه با برگزاری المپیاد فیلمسازی دانش آموزی انجام دادیم و به سنی ورود کردیم که قرار است شغل آینده خود را انتخاب کنند، بنابراین باید این منظر را برای آنها فراهم می‌آوردیم که بدانند در سینما چه اتفاقی می‌افتد. ویترین سینما با ستارگان بازیگر چینش پیدا می‌کند و  متاسفانه بچه‌های ما سینما را تنها در وجود این ستارگان می‌دانند، در صورتی که سینما حرفه‌ای تخصصی است که به شکل‌های مختلف می‌توان مشاغل متفاوتی را در آن تعریف کرد.

وی ادامه داد: در کنار آن، آموزش‌های فرهنگی که وظیفه سیستم‌های مشاوره ما است نیز باید انتقال داده شود. یعنی ما خودمان را موظف به آموزش‌های صرفاً تخصصی با دانش فنی نمی‌دانیم بلکه ما خودمان را موظف در سینمای کشور و بنیان‌های آینده سینما که در آینده در محافل اتفاق می‌افتد، می‌دانیم. یکی از این محافل نیز مجامع آموزشی است که در کنار آموزش‌های تخصصی به این بچه‌ها، سینمای واقعی، مفاهیم، اخلاق، درک معنی و مفهوم استفاده از ابزار سینما را آموزش می‌دهیم.

فرخنده کیش خاطرنشان کرد: برای ما خیلی مهم است که جوانان علاقمند آموزش‌های فرهنگی را بگذرانند و به همین دلیل معاونت فرهنگی و آموزشی در انجمن داریم و اصل آموزش روی روش‌های فرهنگی تعریف شده است و در آموزش‌هایمان سعی بر این داریم که با کمترین هدر رفت زمان از بچه‌ها، اساس را به آنها ارائه دهیم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در فضای محدود آموزشی برای بچه‌های امروزی، آیا آموزش و پرورش نباید بازنگری داشته باشد تا شما هم در این راه تنها نباشید، اظهار کرد: تعریف هنر در آموزش و پرورش، تعریفی ابتر است چه در بخش کارشناسی و چه در بخش میدانی و اجرایی آن. ما به عنوان یک متولی خارج از آموزش و پرورش، قصد داریم این توان میدانی را از آموزش و پرورش بگیریم و توان تخصصی خودمان را در اختیارشان بگذاریم و تعریف درستی به وجود آید.

فرخنده کیش در پاسخ به سوال شبستان مبنی بر تعامل انجمن سینمای جوان با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد، بیان کرد: پایگاه‌هایی که کانون‌های فرهنگی مساجد در اختیار دارد شاید یکی از مجموعه مکان‌هایی باشد که برای ما خیلی مفید است چون هر دو با یک هدف در کنار انقلاب و ملت هستیم و می‌توانیم در بسیاری مسائل هم افزایی داشته باشیم.

وی پیشنهاد داد: با کانون‌های مساجد در قالب یک تفاهم هم‌افزا می‌توانیم این هدف را پیش ببریم و در کنارش، آموزش و پرورش، وزارت علوم و دانشگاه‌ها هم می‌تواند مشارکت داشته باشند تا در مقابل فضاهای مسموم که از داخل و خارج تزریق می‌شود بایستیم و اتفاقی که می‌تواند هم‌افزایی فرهنگی برای ما ایجاد کند را پایه‌ریزی کنیم.

نظر شما