شناسهٔ خبر: 40682 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظر یک نمایشنامه‌نویس درباره تفکیک بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره فجر

سیامک افسایی نویسنده نمایشنامه ˝روز و شب یلدا˝ جدا شدن بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره تئاتر فجر از بخش‌های دیگر جشنواره را اتفاق خوبی برای بخش نمایشنامه‌نویسی نمی‌داند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چندی پیش با جلسه نمایشنامه‌خوانی آثار منتخب نمایشنامه‌نویسی رسماً کار خود را آغاز کرد و در ۵ روز ۱۰ نمایشنامه‌ منتخب این بخش در تئاتر شهر خوانش شدند. 

سیامک افسایی نویسنده نمایشنامه "روز و شب یلدا" یکی از آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در رابطه با فضا، موضوع و ایده شکل‌گیری این نمایشنامه گفت: ایده اصلی این متن از مجموعه تجربیات مشترکی است که از خاطرات دوستانم استخراج کردم. همچنین سایر فضاهای موجود در متن بر گرفته از ایده‌هایی است که مربوط به زندگی، محیط پیرامونی و اتفاقات روزمره‌ای است که حول زندگی شخصی خود و اطرافیانم شکل گرفته است.

او با اشاره به بازنویسی چندباره متن نمایشنامه "روز و شب یلدا"، ادامه داد: بازنویسی چندباره به صورت توأمان در حوزه دیالوگ‌ها و حتی در حوزه شخصیت‌ها صورت گرفته است. این نمایشنامه از دو بخش کاملاً مجزا تشکیل شده است و محوریت آن حول روابط انسانی می‌گردد.

این نویسنده درباره چگونگی برگزاری جلسه نمایشنامه خوانی نیز گفت: جلسه بسیار خوبی بود، اما فضا بسیار غریب و خلوت بود. بهتر بود افراد بیشتری برای این نمایشنامه خوانی دعوت می‌شدند و در این جلسه حضور پیدا می‌کردند، چرا که در آن صورت بحث در مورد کار سنگین‌تر می‌شد، اما تنها منتقدان در مورد این اثر صحبت کردند و در عرض یک ساعت هم جلسه به اتمام رسید. من نمایشنامه خود را خواندم و بعد از آن دو تن از منتقدان در مورد این اثر صحبت کردند و بعد از آن اتفاق دیگری اعم از اینکه افراد حاضر در این جلسه به اظهار نظری در مورد اثر بپردازد، رخ نداد. در نتیجه هیچ بحث و تبادل نظری صورت نگرفت که به نظر من این اصلاً شکل خوبی برای یک جلسه نقد بود. این در حالی است که من تصور می‌کردم این جلسات بسیار پرشورتر از آنچه شاهد آن بودم برگزار شود.

افسایی با اشاره به جدا شدن بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره تئاتر فجر از بخش‌های دیگر جشنواره، آن را اتفاق خوبی برای بخش نمایشنامه‌نویسی ندانست و خاطرنشان کرد: تنور جشنواره فجر بسیار پرشور و گرم است، لذا اگر این اتفاق هم در دل جشنواره فجر می‌افتاد احتمالاً استقبال خیلی بیشتر و بهتر از آنچه برگزار شد، رخ می‌داد. به هر حال کسانی مانند من که از شهرستان رنج سفر را متحمل می‌شوند، انتظار دارند این جلسات قدری با شکوه تر برگزار شود. متأسفانه من زمانی که وارد سالن شدم و با یک سالن خلوت مواجه شدم خستگی سفر یک و نیم ساعته هوایی از تبریز تا تهران برای من چند برابر شد. به طور کلی برگزاری این بخش از جشنواره به صورت مجزا باعث شد که بخش نمایشنامه‌نویسی خیلی به چشم نیامد، جز اینکه کمی از جانب رسانه‌ها و مطبوعات به آن پرداخته شد ولیکن به عقیده من بسیاری هم متوجه چنین اتفاقی نشدند.

نظر شما