شناسهٔ خبر: 40725 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مجمع‌الجزایر اوریون»؛ سرزمینی میان هست و نیست

رمان «مجمع الجزایر اوریون» نوشته رویا دستغیب از سوی نشر افق راهی بازار کتاب شد.

 

«مجمع‌الجزایر اوریون»؛ سرزمینی میان هست و نیست

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رمان ۲۲۱ صفحه‌ای «مجمع الجزایر اوریون» صد و سیزدهمین رمان از سلسله رمان‌های ایرانی است که نشر افق در سری جدید کتاب‌های خود منتشر کرده است.
 
رمان «مجمع الجزایر اوریون» ۳۵ فصل دارد. در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «از راهرو صدای داد و بیداد می‌آید. مسافر از جا می‌جهد. در را که باز می‌کند، خیره می‌ماند به راهرو که با رنگ آبی دیوارها  و شناور در نور روز به آکواریومی می‌ماند. رنگ آبی از مرز بین راهرو و آپارتمان  مسافر شروع می‌شود که با پرده‌های کشیده، تاریک و خشک به نظر می‌رسد. همسایه‌ها از آپارتمان‌های خشک و تاریک بیرون آمده‌اند و مثل ماهی‌های ریز و درشت دهان‌هاشان را بی‌صدا باز و بسته می‌کنند و کلمات را حباب‌گون بیرون می‌دهند. پیرمرد همسایه، با جثه‌ای به اندازه یک پسربچه، هاج و واج لای در نیمه باز ایستاده است. موهای تنک سیخ شده‌اش را با دست بزرگی که انگار از بدنی تنومند عاریه گرفته باشد، می‌خواباند و عینک ته‌استکانی‌اش را با لبه پیراهنش پاک می‌کند. شکم قلمبه‌اش بیرون می‌افتد. دو مرد جوان هیکلی شبیه به کوسه‌ماهی از اتاق بیرون می‌آیند و او را با خود به داخل می‌برند. پنجره بزرگ راهرو که نور آبی را به همه جا ریخته است با ابری پوشیده می‌شود و راهرو جادویش را از دست می‌دهد و مثل بیماری محتضر که رنگ و رویش را سایه تاریک بپوشاند، از خیال به واقعیت قدم می‌گذارد و هیاهویی که تا لحظاتی قبل از آب‌های آبی می‌گذشت و به ما می‌رسید جا عوض می‌کند با کلماتی تیز و نامفهوم که پرده گوش را می‌خراشد.»
 
در بخش دیگری از کتاب می‌خوانیم: «بازی این طوری شروع می‌شود که ما در فکرمان برای هر علامت یک معنی می‌سازیم. هرچند تا علامت هم یک جمله را تشکیل می‌دهند که آن جمله به ما می‌گوید در روز چه کاری باید انجام بدهیم. ما نمی‌توانیم دستور را نادیده بگیریم، این قانون بازی است.»
 
رویا دستغیب متولد ۱۳۳۸، در سال‌های اخیر به کار و مطالعه بر روی فلسفه معاصر، نقد ادبی و مقاله‌نویسی در نشریات مختلف مشغول بوده است. او در رمان تازه‌اش، سرزمینی میان هست و نیست خلق کرده است. در رمان «مجمع الجزایر اوریون» مرزهای مکان و زمان در هم می‌شکند و در فضایی سورئالیستی و لغزان میان واقعیت و رویا، گذشته هولناک آدم‌های داستان از زندگی اکنون‌شان سربرمی‌آورد.
 
رمان «مجمع الجزایر اوریون» در شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه به قیمت ۱۲ هزار تومان پاییز امسال از سوی نشر افق منتشر شده است.
 

نظر شما