شناسهٔ خبر: 40762 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه باید محل کشف استعداد و خلاقیت دانشجویان باشد

عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا گفت: دانشگاه باید الگوهایی داشته باشد تا دانشجویان و جوانان بتوانند استعداد و خلاقیت های خود را بروز دهند و به سلامت فکری و فرهنگی جامعه کمک کنند.

  به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ ابوالقاسم دادور روز دوشنبه در گفت و گو یی افزود: کسب علم و بروز استعدادها از اولویت مهم دوران دانشجویی است؛ فعالیت سیاسی و اجتماعی را می توان حتی از دوران قبل از دانشگاه آغاز کرد و در دوران دانشجویی نیز آن را در بیرون این محیط پی گرفت، اما آنچه به سختی در سایر مقاطع زندگی امکان تداوم می یابد تحصیل علم است.
وی اضافه کرد: در این دوره سنی انسان از لحاظ جسمی و روانی آماده تر است، چرا که دارای آرامش بیشتر، دغدغه کمتر و خلاقیت فراوان است. لذا باید از فرصت جوانی برای علم آموزی و در نتیجه نگاه علمی به پدیده های اجتماعی و در نتیجه، نظریه پردازی استفاده کرد.
دادور، با اشاره به اینکه سه چهره دانشجویی داریم گفت: دانشجوی سنتی، متجدد که امر و نهی نمی کند، مسئولیت ندارد چون از امر و نهی کردن می ترسد و دسته سوم دانشجویان انتخاب گرا هستند.
وی ادامه داد: دانشجوی انتخاب گرا در جامعه از غربی ها کورکورانه پیروی نمی کند و اعتقاد خالصی به خدا و توحید دارد، اگر مسائل مذهبی در قالب های جامعه شناسی و روان شناسی از طریق استادان مطرح شود استقبال می کند؛ که این جوان دانشجو مقلد و خلاق متفکر است.
دادور افزود: باید در دانشگاه ها الگوهایی داشته باشیم برای دانشجویان و جوانان تا از این پدیده علم برای سلامت فکری و فرهنگی جامعه استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به جای اینکه در دانشگاه تدریس را برای تقویت حافظه ایجاد کنیم باید نظام آموزشگاهی به گونه ای باشد که بتوان انسان های مقلد و خلاق ایجاد کند تا استاد بتواند دانشجو را برای زیست سالم با کمترین دغدغه هویتی آموزش دهد و تربیت کند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا افزود: باید شیوه آموزش در دانشگاه تنها استاد محوری نباشد و شیوه نوآوری در تدریس داشت و استاد با طرح سوال دانشجو را به تعمق وادارد.

نظر شما