شناسهٔ خبر: 40821 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خالقان 55 آثار پژوهشی برتر حوزه آموزش و پرورش تجلیل می شوند

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در هفته پژوهش از 55 آثار پژوهشی برتر در حوزه آموزش و پرورش تجلیل و تقدیر می شود.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ علیرضا عصاره در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری، در محل سالن کنفرانس این پژوهشگاه برگزار شد ، با تشریح برنامه های هفته پژوهش (22 تا 27 آذرماه) افزود: برنامه های هفته پژوهش سالجاری این مرکزدر راستای شعار 'پژوهش مبنای تحول بنیادین' ، برگزار می شود. 

** نقش فرهنگ سازی پژوهش در آموزش و پرورش 
وی با تاکید بر نقش سازنده آموزش و پرورش در فرهنگ سازی پژوهش افزود: اگر قرار باشد پژوهش به عنوان مبنای تربیت لحاظ شود باید در بستر آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، چراکه این نهاد در فرهنگ سازی پژوهش نقش مهمی دارد.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تشریح برنامه های هفته پژوهش اظهارکرد: 22 آذرماه آیین دانش آموزان پژوهشگر با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم ، تحقیقات و فناوری با عنوان نمادین پژوهش در موزه تاریخ مدرسه دار الفنون برگزار می شود. 

** تقدیر از پژوهشگران و آثار برتر 
عصاره با بیان اینکه در نخستین روز از هفته پژوهش از پژوهشگران برتر پژوهشکده های تابعه وزارت آموزش و پرورش ، تجلیل خواهند شد ، این آثار برتر را شامل: معرفی 32 اثر معلم پژوهنده برتر از بین 619 اثر ارائه شده ، تجلیل از پنج پژوهشگر برتر از بین 26 طرح منتخب ، معرفی دو پایان نامه برتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از بین 18 اثر منتخب ، برای نخستین بار تجلیل از سه پژوهشگر برتر بسیجی ، معرفی پنج پژوهش سرا ی برتر کشور و در نهایت معرفی هشت دانشجو معلم برتر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، عنوان کرد.

** پژوهش ، چراغ راه 
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت این مرکز علمی پژوهشی اظهارکرد: پژوهش چراغ راه است و بی توجهی کشورها به این واقعیت انکارناپذیر، موجب اتلاف هزینه و تکرار در راه های رفته می شود. 
عصاره گفت: بنیان پژوهش به عقل و عقلانیت است. امروزه دنیای توانا در دانایی ریشه دارد و پژوهش به همگان می آموزد که چگونه زندگی کنیم. پژوهشگاه به عنوان بزرگترین مجموعه دولتی و پژوهشی، معبری برای آموزش و پژوهش است.
وی افزود: پژوهشگاه تولید کننده چراغ راه است. شاخص های تولید کتاب درسی، برنامه ریزی آموزشی و مدیریت، در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تعریف می شود. توسعه و گسترش پژوهشی در زمینه های مرتبط و مسایل آموزش و پرورش همچنین زمینه سازی مناسب برای ارتقاء فعالیت های پژوهشی ، دو هدف اصلی و عمده برای این نهاد تعریف شده است.
عصاره گفت: پژوهش های پژوهشگاه در دو حوزه شامل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش بعد از بررسی در بانکی ویژه جمع آوری و براساس بودجه تخصیص یافته و برای تحقیق در سه دوره کوتاه ، میان مدت و بلند مدت اولویت بندی می شود و سایر موضوعات نیز از طریق سفارش به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها قابل پیگیری است. 

** بسترسازی قانونی برای جایگاه پژوهش در کشور
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار کرد: برای تقویت جایگاه پژوهش در جامعه نیازمند فرهنگ سازی هستیم؛ سیاست مداران و سیاست سازان علاوه بر توجه به انجام فعالیت ها بر پایه پژوهش ، باید تأکید داشته باشند تا کاری در کشور بدون پشتوانه پژوهشی صورت نگیرد. 
او گفت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر امر پژوهش بسیار تأکید داشته و دارند. دومین گام در تقویت جایگاه پژوهش در کشور، بسترسازی از طریق وضع قوانین مناسب است و به عبارت دیگر بستر اجرایی برای عملی شدن پژوهش ها باید از طریق وضع قانون تدوین شود.
عصاره درباره کاربست پژوهش ها بیان کرد: متأسفانه پژوهش های به عمل آمده در کشور کمتر به مرحله اجرا می رسد و از طرفی باید اذعان داشت که سند نظام بنیادین آموزش و پرورش از مهم ترین نتایج و فعالیت های پژوهشی بدست آمده است. 
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش درباره توجه پژوهشگران پژوهشگاه نسبت به موضوع آسیب های اجتماعی اظهار کرد: در حوزه انواع آسیب های اجتماعی، پژوهش های مختلفی صورت گرفته و از طرفی نتایج تحقیقات پژوهش های چهار ساله پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به زودی در قالب یک جلد کتاب منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

نظر شما