شناسهٔ خبر: 40894 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کامل احمدنژاد: شرح‌های «دیوان حافظ» ضعیفند

کامل احمد‌نژاد با اعتقاد به این‌که شرح‌های نوشته‌شده بر غزلیات حافظ تا به حال حق حافظ و غزلیاتش را ادا نکرده‌اند، گفت خود بر غزلیات حافظ شرح می‌نویسد.

 

1432037013735_09.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ احمد کامل استاد رشته ادبیات در دانشگاه بدر گفتگویی گفت: با این‌که الان کتاب دوران فترتش را می‌گذراند و تیراژ کتاب پایین آمده که ممکن است به بی‌انگیزگی بیانجامد، اما ما کارهای پژوهشی خود را تعطیل نکرده‌ایم و آهسته آهسته اما به طور جدی کارمان را انجام می‌دهیم. 

او در ادامه افزود: در حال حاضر بر روی غزلیات حافظ کار می‌کنم و می‌خواهم شرحی از این غزلیات ارائه کنم. دلیل این کار هم این است که معلم معانی و بلاغت هستم و سال‌ها غزلیات حافظ را در کلاس‌هایم به دانشجویان درس داده‌ام. در این کلاس‌ها وقتی به شرح غزل‌ها می‌پردازم دانشجویان می‌گویند که این شرح‌ها در کتاب‌ها نیست، بنابراین تصمیم گرفتم شرحی بر این غزلیات بنویسم.

این پژوهشگر ادبیات کلاسیک فارسی در ادامه درباره تعداد شرح‌های نوشته‌شده درباره غزلیات حافظ و میزان اعتبار آن‌ها نیز توضیح داد: اغلب شرح‌هایی که بر دیوان حافظ نوشته شده ضعیف‌اند. از این میان شرح رحیم ذوالنور قابل توجه است. دکتر خلیل قطب رهبر نیز شرحی بر این غزلیات نوشته است. همچنین آقای خرمشاهی بر برگزیده‌ای از غزلیات حافظ شرح نوشته است. عبدالحسین زرین‌کوب نیز در کتاب «نقش بر آب» به شرح چند غزل حافظ پرداخته است. حسنعلی هروی نیز در چند جلد غزلیات حافظ را شرح داده است که خوب نیست. این شرح‌ها قابل توجه‌ترین شرح‌های نوشته‌شده بر حافظ هستند. به قول دکتر شفیعی کدکنی، بعد از علامه قزوینی هر کس از راه رسیده شرحی بر حافظ نوشته که به هیچ وجه حق حافظ را ادا نکرده‌اند.

او افزود: حافظ ۸۰ غزل دارد که تا به حال بر ۶۵ غزل آن شرح نوشته‌ام.

احمدنژاد همچنین از پایان تصحیح «مخزن الاسرار » نظامی و آماده شدن این کتاب برای انتشار از سوی انتشارات آمه خبر داد.

به گزارش ایسنا، کامل احمد‌نژاد متولد سال ۱۳۲۳ در ماکو، سال ۱۳۵۰ وارد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد. مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفته و هم‌اکنون به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی اشتغال دارد.

نظرات مخاطبان 2 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۷ ۲۱:۰۹ 0 0

    ببخشید حافظ 80 غزل دارد؟
                                

نظر شما