شناسهٔ خبر: 40943 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ممنوعیت خواندن «هاکلبری ‌فین» در مدرسه‌ای در فیلادلفیای آمریکا

در حالی که پلیس آمریکا به نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان این کشور متهم شده است، «ماجراهای هاکلبری‌ فین» اثر برجسته «مارک تواین» در یکی از مدارس ایالت کالیفرنیا به دلیل به‌کارگیری زبان ضد سیاهان ممنوع شد.

 

 

ممنوعیت خواندن «هاکلبری ‌فین» در مدرسه‌ای در فیلادلفیای آمریکا

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به نقل از نشریه «گاردین»، در حالی که اخبار منتشره از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا سرتیتر اخبار است، رمان مشهور «ماجراهای هاکلبری فین» اثر «مارک تواین» تنها به دلیل استفاده از واژه «کاکا سیاه» (Nigger) از سرفصل‌های ساعات ادبی درسی کلاس یازدهم یکی از مدارس ایالت فیلادلفیای این کشور حذف شد.
 
«هاک فین» پسری است که نخست در رمان «تام سایر» معرفی شد و در این رمان به همراه یک برده فراری سفری را در مسیر رود «می‌سی‌سی‌پی» آغاز می‌کند.
 
«ارنست همینگوی»، نویسنده شهیر آمریکایی گفته بود که این کتاب «تواین» سرآغاز تمامی رمان‌های مدرن آمریکایی است. با این تفاسیر، بنا به اعلام انجمن ادبی آمریکا، این اثر برجسته که برای بار نخست در سال ۱۸۸۴ منتشر شد، یکی از چالش برانگیزترین داستان‌های این کشور محسوب می‌شود.
 
نخستین ممنوعیت خواندن این کتاب نخست در سال ۱۸۸۵ ایالت «ماساچوست» با ادعای «مناسب بودن برای سطل زباله» رخ داده بود و این روزها به دلیل استفاده مکرر از عبارت «کاکاه سیاه» (حدود ۲۰۰ بار) ممنوع شده است.
 
در سال ۲۰۱۱ ناشری در آمریکا نسخه‌ای از «ماجراهای هاکلبری فین» را منتشر کرد که در آن از واژه «برده» به‌جای Nigger استفاده کرد تا از سانسور آن جلوگیری کرده باشد.
 
با وجود این، مسئولان مدرسه فیلادلفیا گفته‌اند که این اثر در کتابخانه موجود خواهد بود. آن‌ها طی نامه‌ای به والدین دانش‌آموزان گفته‌اند: «ما همگی به این نتیجه رسیده‌ایم که جامعه هزینه‌هایی را برای این رمان پرداخت کرده است و برخی دانش‌آموزان در برابر واژه «کاکاه سیاه» واکنش نشان داده‌اند.»
 
یکی از مسئولان این مدرسه در اظهارنظری گفته است: «معتقد نیستیم که سانسور کرده‌ایم بلکه فقط به نظر دانش‌آموزان گوش داده‌ایم.»

نظر شما