شناسهٔ خبر: 40970 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام آمادگی یونسکو برای همکاری با دانشکده ارتباطات در ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در آئین نکوداشت کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات در ایران، از استقبال معاون آموزشی سازمان یونسکو برای توسعه جدی همکاری ها با دانشکده ارتباطات این دانشگاه خبر داد.

 

مراسم نکوداشت کاظم معتمد نژاد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم آئین نکوداشت پروفسور زنده یاد دکتر کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران با عنوان «تحقق یک رویا؛ تاسیس دانشکده علوم ارتباطات» با حضور جمع زیادی از اساتید ارتباطات و روزنامه نگاری این دانشکده و همچنین دانشکده های علوم ارتباطات در دانشگاههای آزاد و علوم تحقیقات در محل این دانشکده در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی با یادآوری مراسمی که ۱۴ سال پیش برای بزرگداشت پروفسور معتمد نژاد در زمان حیاتش در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی که آن زمان به همراه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه در یک مکان واقع بودند، بر گزار شده بود، گفت: آن زمان دکتر معتمد نژاد بسیار مخالف برگزاری مراسم نکوداشت برای خود بود و دست آخر در پاسخ به اصرار ما، آن را مشروط به تاسیس دانشکده ارتباطات کرد.

وی اضافه کرد: البته دکتر معتمد نژاد آنقدر زنده نماند تا امروز را ببیند  که دانشکده مستقل ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس شده است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به ضرب الاجلی شفاهی که دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۹۲ برای راه اندازی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی به وی و برخی دیگر از اعضای گروه علمی این دانشکده داده بود، در این حال از حمایت های او در یک سال گذشته برای راه اندازی این دانشکده بسیار تشکر کرد و گفت: خوشحالیم که ما امسال و در روز ۲۱ شهریور که طبق تقویم دانشگاه، روز آغاز رسمی سال تحصیلی بود کلاسهای درس دانشکده ارتباطات را دایر کردیم.

فرقانی همچنین با اشاره به اهدای بعضی از وسایل شخصی زنده یاد معتمد نژاد از سوی دخترش رویا معتمد نژاد به دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه و ایجاد اتاقی نمادین برای پدر علم ارتباطات در این دانشکده به انضمام وسایل شخصی وی، دست نیاز را به سوی تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی برای افزایش تعاملات و ارتباطات دانشکده مذکور دراز کرد و گفت: دانشکده ارتباطات باید با بازار و صنعت این رشته ارتباطات داشته باشد. بازار ارتباطات، رادیو  و تلویزیون، خبرگزاری ها، سایت های خبری، روزنام ها، روابط عمومی ها و... هستند.

این روزنامه نگار با سابقه تاکید کرد: هیچ دانشگاهی در هیچ جای دنیا قادر نیست روزنامه نگار تربیت کند اگر دور خودش حصار بکشد. ما در دانشکده ارتباطات، ارتباطات خوبی را با مراکز مختلف فراهم کرده ایم و همین دیروز باشگاه خبری دانشکده ارتباطات با حضور وزیر علوم افتتاح شد که هم جایی است برای کارآموزی دانشجویان روزنامه نگاری و هم مکانی است برای افزایش تعامل این دانشکده با رسانه های کشور.

فرقانی گفت: ما آماده تعامل و همکاری با همه نهادهای رسانه ای و روابط عمومی در کشور هستیم و معتقدیم که فقط در گرو چنین تعامل هایی است که می توانیم روزنامه نگارانی حرفه ای تربیت کنیم لذا من از همه دستگاههای دولتی و غیردولتی استمداد می می طلبم که با هم افزایی به تعالی این حوزه کمک کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنانش از برگزاری یک دوره آموزشی روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران افغانستان در این دانشکده در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

در ادامه این مراسم دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم با در سخنانی با گرامیداشت یاد دکتر معتمد نژاد گفت: از روز گذشته که این دانشکده افتتاح شده است، تا به امروز بیش از پیش با این پرسش مواجه شده ایم که چرا ارتباطات باید دانشکده مستقل داشته باشد آن هم در دورانی که علوم مختلف، تحولاتی متفاوت را سپری می کنند.

وی در پاسخ به پرسشی که خود مطرح کرد، افزود: ما در عصر جهانی شدن قرار گرفته ایم که در آن ماهیت علوم متفاوت به شدت در حال دگرگونی است. علوم اجتماعی موضوعاتی محصور در یک چارچوب نیستند و مهمترین شاخص جهانی شدن در عصر ما، جهانی شدن در حوزه ارتباطات و اطلاعات است؛ اگر امنیت، اقتصاد و چرخه های توزیع و تولید در عرصه صنعت، جهانی می شوند، همه این تحولات بر پایه تحول در ارتباطات امکانپذیر است.

سلیمی در ادامه با اشاره به مذاکرات خود با معاون آموزشی سازمان جهانی یونسکو، گفت: یکی از حوزه های اصلی مورد علاقه او با دانشگاهها در ایران، حوزه ارتباطات و دیگری تربیت بدنی است و وقتی وی متوجه شد که ما تنها دانشگاهی هستیم که دانشکده مستقل ارتباطات داریم، شدیدا ابراز تمایل کرد که ما فعالیت هایمان را در این حوزه با یونسکو و دیگر کشورهای منطقه افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی سپس با اشاره به اینکه بیشترین درآمدزایی در حوزه اقتصاد جهانی، در عرصه ارتباطات صورت می گیرد، گفت: اهمیتی که این دانش و فارغ التحصیلان آن برای کشور و همچنین سراسر جهان دارد، این است که آنها در برساختن واقعیات نقش مهمی ایفا می کنند؛ امروز اصحاب رسانه و عالمان ارتباطات هستند که واقعیات را در ذهن مردم بر می سازند. مسئله دیگر این است که در بطن اندیشه دینی و اسلامی هم ضرورت این دانش به روشنی مورد تاکید قرار گرفته است. در جامعه امروز این ساخت چند سویه جز از طریق ارتباطات امکان پذیر نیست و ما اگر بخواهیم به همان هدفی برسیم که در اندیشه دینی بر آن تاکید شده است، چاره ای جز پرداختن به دانش ارتباطات نداریم.

وی با تاکید بر اینکه فارغ التحصیلان علم ارتباطات کسانی هستند که می توانند فضای رسانه ای متفاوتی برسازند، گفت: شما از هر زاویه ای که به این موضوع نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ما بدون توسعه ارتباطات امکان رشد نداریم.

در ادامه این مراسم، همچنین حجت الاسلام شهمیری رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی در سخنان کوتاهی با ابراز خشنودی از تاسیس دانشکده مستقل ارتباطات، این علم را تنها عرصه ای خواند که می تواند چالش های کشور را در عرصه جهانی شدن به فرصت تبدیل کند.

وی در ادامه بااشاره به جایگاه و مقام علمی پروفسور معتمد نژاد در حوزه ارتباطات اجتماعی، یاد او را هم گرامی داشت.

در ادامه مراسم نکوداشت دکتر معتمدنژاد، هادی خانیکی استاد ارتباطات در سخنانی به برخی از ویژگی های شخصیتی و علمی زنده یاد معتمدنژاد اشاره کرد و او را نه یک پایان بلکه یک آغاز برای راه دشوار ارتباطات در ایران خواند.

محمد سلطانی مدیر گروه ارتباطات واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی هم در بخشی از این مراسم با یادآوری استقبال دکتر معتمدنژاد از پیشنهاد خارج شدن رشته های مختلف علوم ارتباطات اجتماعی از حالت جزیره ای و ایجاد نوعی اتحاد در میان آنها، خواستار بالا رفتن فضای نقادی در عرصه روابط عمومی ها همانند حوزه روزنامه نگاری شد.

مهدی محسنیان راد استاد علوم ارتباطات اجتماعی هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به فاصله ۱۱ ساله سنی خود با زنده یاد معتمد نژاد گفت: با این وجود که او همیشه برای من یک پدر بود و ما به عنوان فرزندان او باید بتوانیم راهش را به خوبی ادامه دهیم.

محسنیان راد با اشاره به رنج هایی که زنده یاد در راه تاسیس دانشکده مستقل ارتباطات در ایران متحمل شد، در ادامه به بیان سیر تحولات ارتباطی در بیش از ۵ دهه گذشته پرداخت.

در این مراسم همچنین منتظر قائم مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران هم دکتر معتمد نژاد را تلاشگران اصلی و پدربزرگ علم ارتباطات در ایران نامید و با تبریک تاسیس دانشکده ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی ابراز امیدواری کرد این قدم سرآغازی باشد برای حرکت این رشته به سوی نقاطی بهتر. چرا که به گفته او علوم ارتباطی، آغاز، بستر و مقصد حیات اجتماعی ما است.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین آمادگی این دانشگاه را برای همکاری با دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با هدف بازتعریف وضعیت علوم ارتباطی در ایران اعلام کرد.

کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران هم در سخنان کوتاهی با ابراز تاسف از انچه او تقلیل جایگاه روابط عمومی به مسئول دفتر حوزه ریاست در برخی سازمانهای دولتی و غیردولتی نامید خطاب به مسئولان این دستگاهها گفت: هزینه کردن در حوزه روابط عمومی دستگاهها، در واقع هزینه کردن نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است که در آینده پاسخ آن را خواهید دید.

عقیلی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد و دادگران استاد ارتباطات دانشگاه تهران هم از دیگر سخنرانان مراسم نکوداشت پروفسور معتمد نژاد بودند که در سخنانی به بیان خصایل اخلاقی وی پرداختند.

حسین انتظامی معاون  امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از جمله مدعوین این مراسم بود که به دلیل فوت برادرش، امکان حضور در مراسم را نیافت. حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و استاد ارتباطات هم از دیگر غایبان مراسم نکوداشت پروفسور معتمد نژاد بود.

نظر شما