شناسهٔ خبر: 41009 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفویض اختیارممیزی کتاب به استانهای گیلان،فارس، خوزستان،همدان ویزد

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد از تشکیل هیئت نظارت بر نشر در پنج استان کشور شامل گیلان، فارس، خوزستان، همدان و یزد خبر داد و این اقدام را در جهت تفویض اختیار و برون‌سپاری امر بررسی کتاب عنوان کرد.

 

سیدعباس صالحی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی از واگذاری و تفویض اختیار صدور مجوز نشر کتاب به ۵ استان دیگر کشور خبر داد و گفت: مطابق این تصمیم، با تشکیل هیئت‌های نظارت بر نشر در ۵ استان گیلان، فارس، خوزستان، همدان و یزد موافقت شده و این هیئت‌ها به زودی تشکیل می‌شوند.

وی افزود: بر اساس ساز و کار تعیین شده در زمینه واگذاری این موضوع به استان‌ها، هیئت‌های نظارت بر نشر از استان‌های یادشده به ستاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند که مراحل بررسی صلاحیت و دیگر امور مربوط به تشکیل آنها در حال انجام است و به احتمال زیاد از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

به این ترتیب و مطابق اظهارات صالحی، فرآیند صدور مجوز نشر که پیشتر علاوه بر تهران، به ۵ استان آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و قم، اختیار آن تفویض شده بود و این کار در استان‌های یادشده انجام می‌شد، به ۵ استان دیگر کشور هم تفویض اختیار شده و بر این اساس به زودی تعداد استان‌هایی که کار صدور مجوز نشر را راساً و با هماهنگی ستاد مربوطه در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، انجام می‌دهند، به ۱۱ استان خواهد رسید.

به گفته معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، بحث واگذاری و تفویض امور به استان‌ها،  یکی از محورهایی است که در دوره کنونی فعالیت این معاونت مورد تاکید است و در همین مدت، گام‌هایی برداشته شده است که از جمله می‌توان به واگذاری نظارت‌ها در هیئت نظارت بر کتاب به استان‌های کشور اشاره کرد.

پیش از این نیز، همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای برنامه‌ریزی این معاونت در گفتگویی بحث بررسی و صدور مجوز کتاب را از مهم‌ترین مسائل در دستور کار این شورا عنوان و تاکید کرده بود: در حال حاضر کار بررسی و صدور مجوز برای کتاب علاوه بر تهران در ۵ استان آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و قم انجام می‌شود ولی باید ظرفیت‌سازی برای تسری این مسئله به دیگر استان‌ها هم صورت گیرد.

به گفته امیرزاده، هم اکنون بخشی از کتاب‌هایی که با گویش محلی نوشته می‌شوند، در برخی از ۵ استان یادشده بررسی می‌شوند و فرآیند صدور مجوز را طی می‌کنند و به نظر می‌رسد در صورت بسترسازی لازم برای بررسی محتوایی کتاب‌ها در استان‌ها، این کار با سهولت بیشتری انجام شود.

نظر شما