شناسهٔ خبر: 41168 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝معرفت شناسی˝ منتشر شد

کتاب ˝معرفت شناسی˝ نوشته رابرت ام. مارتین در نشر ققنوس منتشر شد.

  

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ کتاب "معرفت شناسی" نوشته رابرت ام. مارتین به ترجمه نسترن ظهیری در نشر ققنوس منتشر شد.  این کتاب شامل  ۹ فصل اصلی می‌شود که تعدادی از عناوین آن عبارت است از: "درون گرایی، برون‌گرایی و توجیه"، "شالوده باوری و انسجام گرایی"، "دانش ماتقدم، تحلیلی بودن و ضرورت"، "دانش مبتنی بر تجربه حسی"، "شک گرایی" و "رویکردهای جدید به معرفت شناسی".

بخشی از این کتاب: " افلاطون بر این عقیده بود که دانش ماتقدم ذاتی، یعنی فطری، است. البته نه بدان معنا که در بدو تولد شروع به باور کردن چیزهایی می‌کنیم که باور کرده‌ایم. (البته برخی افراد هرگز به حقایق هندسه فکر نمی‌کنند که در نظر افلاطون حقیقتی ذاتی است.) منظور افلاطون این بوده است که این نوع دانش در درون ما در حالت کمون خفته است، و فقط نیازمند انگیزه ای مناسب است تا آن را فعال کند.

به محض این که به طریقی شروع به تفکر در مورد آن می کنیم، پاسخ های درست به ذهنمان خطور می کند، بدون آن که موضوعات را قبلا آموخته، یا از طریق حواسمان شواهد آن ها را تجربه کرده باشیم. برخی فلاسفه این باورها را خود آشکار می نامند. این بدان معنا نیست که این باورها گواهی برخورد هستند، در این صورت تسلسلی باطل شکل می گیرد، یا به وضوح آشکارند. بلکه بدان معناست که این باورها (تا حدودی) به همراه توجیه خود به ذهن خطور می‌کنند، برای توجیه آن ها به چیز دیگری نیاز نیست. اما نگار هنوز هم رمز و رازی در پس این پرده نهفته است.

طرز تفکر سنتی دیگر در مورد این باورها این است که از طریق نیروی مکاشفه منطقی به این باورها می‌رسیم. اما این طرز تفکر هم چاره ساز نیست. به نظر می‌رسد این روش روشی تجملی برای بیان این حرف است که فقط از طریق تفکر و بدون نیاز به تجربه حسی به آن باورها دست پیدا می‌کنیم..."

این کتاب در ۲۳۲ صفحه، و با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما