شناسهٔ خبر: 41224 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلاش كنیم تا نگاه تقریبی بر نگاه تخریبی غلبه كند

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار رییس سازمان دیانت تركیه، گفت: باید تلاش کنیم تا نگاه تقریبی بر نگاه تخریبی غلبه کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه در رأس هیأتی از اندیشمندان این كشور كه به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایران حضور دارد، امشب (یكشنبه ۶ دی) با ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس این سازمان دیدار و در ضیافت شام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شركت كرد.

ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از قبول دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سوی رییس سازمان دیانت تركیه، حضور محمد گورمز و هیأتی از اندیشمندان تركیه‌ای در ایران را با توجه به وضعیت فعلی جهان اسلام، حایز اهمیت برشمرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأكید بر اینكه نزدیكی و همكاری دو كشور ایران و تركیه، می‌تواند در جلوگیری از نشر افكار تكفیری و افراطی، بسیار مثبت و تأثیرگذار باشد، افزود: متأسفانه امروزه امت اسلامی بر خلاف قرآن كه تأكید بر عمل صالح دارد، رفتار می كنند. همچنین وحدت كه ابزار مهم جهان اسلام برای حضوری قوی در مناسبات جهانی است، از یاد امت اسلامی رفته است.

وی افزود: رهبران دینی وظیفه دارند كه به مردم آگاهی برسانند و آنها را برای بهره بردن از نصوص و متون اصلی دین، هدایت كنند.

ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: متأسفانه در دنیای كنونی استفاده ابزاری از دین رواج پیدا كرده است. این در حالی است كه قرآن كریم از پیامبر اسلام (ص) به عنوان «رحمة للعالمین» یاد می‌كند. بر این اساس باید به فرامین و دستورات پیامبر اسلام (ص) و آنچه در قرآن به عنوان رهنمود برای ما ذكر شده است، بازگردیم.

وی در ادامه خطاب به رییس سازمان دیانت تركیه بیان كرد: باید تلاش كنیم تا نگاه تقریبی بر نگاه تخریبی غلبه پیدا كند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر مسلمانان نیازمند وحدت هستند و بنابراین باید تصمیمی را اتخاذ كنیم كه به سمت خاموش كردن شعله‌های آتش نفاق و تفرقه در جهان اسلام باشد.

وی تأكید كرد: ما پیرو دینی هستیم كه پیامبر آن می‌فرماید، دین به جز محبت نیست.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: اختلافات مذهبی كه از سالیان گذشته در غرب وجود داشته، امروز به سمت جهان اسلام هدایت شده است؛ به گونه ای كه اگر اسلام هراسی كنترل نشود متاسفانه با این شیوه ای كه غرب در پیش گرفته در آینده به دین هراسی تبدیل خواهد شد.

تكفیری‌ها، خطری بزرگ برای جهانیان

سپس محمد گورمز، رییس سازمان دیانت تركیه به بیان سخنان خود پرداخت. وی به روابط دوستانه سازمان‌ فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت تركیه از چند سال گذشته تا كنون اشاره و پس از آن مشكلات و مصائب جهان اسلام را بیان كرد.

رییس سازمان دیانت تركیه در ادامه با اشاره به سخنرانی خود در كنفرانس وحدت اسلامی كه صبح امروز انجام شد، گفت: متاسفانه آتش به لانه امت اسلامی افتاده است و امروز وظیفه هر مسلمان عاقلی است كه به اندازه توان خود آب برای خاموش كردن این آتش فراهم كند.

گورمز همچنین با انتقاد به اهل سنت دانستن گروه‌های تكفیری توسط خود این گروه‌ها، گفت: به عنوان یك مسئول دینی در تركیه عنوان می‌كنم كه شیعه و سنی هیچ اختلافی با هم ندارند و عامل درگیری‌ها برخلاف مطالبی است كه تكفیری‌ها عنوان می‌كنند و آنها حتی سلفی هم نیستند؛ زیرا سلف صالح، انسان‌ها را تحت عنوان تكفیر نمی‌كُشد و هرگز راه اهل بیت (ع) را تكذیب نمی‌كند. بنابراین این تكفیری‌ها نه تنها برای ایران و شیعه كه برای اهل سنت و تمام جهان، خطری بزرگ محسوب می‌شوند.

وی تأكید كرد: در همین جاست كه اهمیت روابط ایران و تركیه مشخص می‌شود. دو كشور باید طوری برنامه‌ریزی كنند كه در اسلامیت و ید واحده بودن، به اتفاق نظر برسند و مهم‌ترین شاخص در این روابط، ارتباطات صمیمانه است.

وی همچنین گفت: آیات قرآن و روایات و احادیث پیامبر (ص) و ائمه (ع)، ما را به سمت رحمت سوق  می‌دهند؛ درحالیكه همین آیات و روایات توسط برخی به عنوان سلاح و به منظور كشتن دیگران استفاده می‌شود.

اسلام، رادیكالیزه نمی‌شود

گورمز گفت: ما در جهان اسلام ۳ گروه از جوانان را داریم. گروه اول گروهی هستند كه در حاشیه جنگ‌ها و بدون اطلاعات و آموزش رها شده‌اند؛ گروه دوم به سمت اروپا مهاجرت كرده‌اند و در آنجا هم فاقد هویت هستند. گروه سوم نسل جدیدی كه تازه ظهور كرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اسلام رادیكال توسط این سه گروه بوجود می‌آید. اما ما به عنوان متخصصین دینی مشاهده می‌كنیم كه هر ۳ گروه در مسیر نادرستی هستند و این در حالی است كه اسلام، رادیكالیزه نمی‌شود.

گورمز با اشاره به سیاست «نرمش قهرمانانه» كه دو سال پیش توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مطرح شد، بیان كرد: در سخنانم در كنفرانس وحدت اسلامی به صلح امام حسن (ع) یاد كردم كه رحمتی برای كل جهان اسلام بود. این گفته را با استناد به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای كه در خصوص نرمش قهرمانانه فرموده بودند، به زبان آوردم و به آن اعتقاد دارم و معتقدم نرمش قهرمانانه از موضع قدرت ناشی می‌گردد.

رییس سازمان دیانت تركیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آگاه بودن از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات كشورمان، گفت: سازمان دیانت هم در بیش از ۱۰۰ كشور جهان دارای نمایندگی‌هایی با عناوین مراكز مشاوره و فرهنگی و ... است. ما اعتقاد داریم كه در كشورهای مختلف باید بر اساس گذشته‌های تاریخی كشورها كه تمدنی را به وجود آورده است، كار كنیم؛ زیرا اگر بافت تاریخی این كشورها به شكل غنی شده احیا شوند، بیش‌تر در راستای منافع جهان اسلام خواهند بود.

بنا بر اعلام این گزارش، محمد گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه در رأس هیأتی از اندیشمندان این كشور، شنبه ۵ دی، با استقبال آیت‌الله اراكی، دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌عراقی، عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل و جمعی از مدیران این سازمان، از طریق فرودگاه مهرآباد تهران، وارد ایران شد.

وی در این سفر علاوه بر شركت در كنفرانس وحدت اسلامی، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، آیت‌الله اعرافی، رییس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، آیات عظام جوادی‌آملی، مكارم‌شیرازی و حسینی‌بوشهری، آیت‌الله قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و همچنین آیت‌الله اختری، دبیركل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، دیدار خواهد كرد.

حضور در ملاقات عمومی مقام معظم رهبری با اندیشمندان جهان اسلام و بازدید از كتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی، حضور در نشست اساتید مجتمع پژوهشی امام خمینی (ره)، از دیگر برنامه‌های رییس سازمان دیانت تركیه در سفر به ایران است.

نظر شما