شناسهٔ خبر: 41289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه‌هایی که تعطیل شدند

در نيمه دوم سال ۲۰۱۵، كه فصل تمركز بر مسايل ادبی و جوايز ادبی است، بازار نشر بريتانيا شاهد اهدای جوايز ادبی، تعطيلی كتابخانه‌ها و انتشار كتاب‌های جديد بود.

 یه گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ماه جولای ۲۰۱۵ و با افتتاح «Prime Now» در لندن، سایت آماوزن این امکان را برای خریداران کتاب در پایتخت بریتانیا فراهم کرد تا ظرف یک ساعت کتاب موردنظر خود را خریدارای کنند و در خانه تحویل بگیرند. اعلام شد تا آخر سال دیگر شهرهای بریتانیا نیز از همین سرویس بهره‌مند خواهند شد.

کلر فولر به عنوان برنده جایزه دزموند الیوت انتخاب شد. او برای کتابی با عنوان «روزهای شماره شده بی‌پایان ما» این جایزه را از آن خود کرد.

به لطف کتاب‌های تغذیه سالم، روان‌شناسی داستانی و کتاب رنگ آمیزی برای بزرگسالان، بازار نشر برای نخستین بار پس از هفت سال، با رشد فروش در نیمه اول سال روبه رو شد.

جایزه من بوکر بین‌المللی اعلام کرد با جایزه داستان خارجی ایندیپندنت ادغام می‌شود تا یک جایزه جدید به وجود آید.

شماری از نویسندگان از جمله جیمز داوسون و کری هادسون به فقدان تنوع در بازار کتاب اعتراض کردند.

کتاب جدید هارپر لی با عنوان «برو یک مراقب بگمار» منتشر شد و فروشگاه‌های کتاب از نیمه شب به استقبال فروش آن رفتند. این کتاب در همان هفته نخست انتشار در راس چارت فروش بریتانیا قرار گرفت.

انتشار آخرین رمان تری پرچت نویسنده فقید با عنوان «تاج چوپان» گرامی داشته شد و کتاب‌فروشی‌ها را از نیمه شب باز نگه داشت. انتشار کتاب چهارم استیگ لارسن نیز خیل کتاب دوستان را نیمه شب به کتابفروشی‌ها کشاند.

جایزه من بوکر فهرست نهایی سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد. در این فهرست دو کتاب از ناشران مستقل و دو کتاب از هر یک از انتشارات پنگوئن رندوم هاوس و پن مک میلان جای داشت.

جکی کالینز نویسنده ۷۷ ساله بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

بزرگترین زنجیره کتابفروشی مصر با عنوان «الف» در لندن شروع به کار کرد. این شعبه   نخستین شعبه بین‌المللی این مجموعه کتابفروشی در خارج از مصر بود.

موسسه کتاب واتراستون کمپینی برای حمایت از مهاجران سوری به راه انداخت که موفق به جمع‌آوری یک میلیون پوند کمک شد. به جز ناشران بریتانیایی، نویسندگانی چون خالد حسینی، کارن جوی فولر و هیلاری مانتل اعلام کردند ۱۰۰ درصد فروش کتابشان را در یک بازه زمانی به مهاجران سوری اختصاص می‌دهند.

جایزه فولیو هم اعلام کرد در سال ۲۰۱۶ برگزار نمی‌شود و در سال ۲۰۱۷ با برنامه ریزی و اسپانسر جدیدی وارد میدان می‌شود.

انتشارات کنانگیت اعلام کرد سال ۲۰۱۴ سال سخت و ناخوشایندی بود و ۲۴ درصد از فروش این انتشارات کاسته شد.

بنیادی برای گرامیداشت یاد دبورا راجرز کارگزار ادبی برپا شد و اعلام کرد یک جایزه ۱۰ هزار پوندی برای نویسندگان دایر خواهد کرد.

ناشران بریتانیایی با حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سالی پربار را تجربه کردند و قراردادهای بزرگی برای انتشار کتاب‌های انگلیسی زبان در این نمایشگاه آلمانی بسته شد.

مارلون جیمز برای رمانی با عنوان «تاریخ مختصر هفت قتل» به عنوان برنده بوکر ۲۰۱۵ انتخاب شد و نام خود را به عنوان نخستین جاماییکایی برنده این جایزه در تاریخ ثبت کرد.  

استیو سیلبرمن به عنوان برنده جایزه ۲۰ هزار پوندی ساموئل جانسون که به کتاب‌های غیرداستانی تعلق می‌گیرد، انتخاب شد. عنوان کتاب او بود: «قبیله‌های مغز و اعصاب: میراث اوتیسم و این که چطور هوشمندانه‌تر به مردمی که متفاوت فکر می‌کنند، فکر کنیم».

جایزه داستان زنان بیلیس کتاب «نیمی از یک خورشید زرد» نوشته چیماماندا نگوزی آدیچی را به عنوان بهترین بهترین‌ها انتخاب کرد. این انتخاب در میان برندگان یک دهه اخیر این جایزه انجام شد.

جی کی رولینگ اعلام کرد در حال نوشتن یک کتاب جدید برای کودکان است.

آمازون نخستین کتابفروشی کتاب چاپی‌اش را در سیاتل افتتاح کرد و همزمان یک کارآفرین اعلام کرد در بریتانیا قصد دارد تا یک کتابفروشی متفاوت با عنوان «لیبریا» افتتاح کند.

مارتین فورد به عنوان برنده جایزه فایننشال تایمز و کتاب تجاری مک کینزی انتخاب شد. کتاب «ظهور روبات ها: تکنولوژی و عملکرد بیکاری گسترده» نام کتاب او بود.

«شب جهانی کتاب» اسامی ۱۶ کتاب برای اهدا در سال ۲۰۱۶ را اعلام کرد. این لیست با انتقاد زیادی روبه‌رو شد چون نام هیچ نویسنده سیاهپوست، آسیایی یا اقلیت نژادی در آن جای نداشت.  

در مجموع ۱۰۶ کتابخانه در بریتانیا در آخرین سال برنامه محدودیت اقتصادی بسته شد و در کنار آن پنگوئن رندوم هاوس بریتانیا با انتشار کاتالوگی، اسامی ۲۳۵۰۰ عنوان کتاب الکترونیک را که قابل امانت گرفتن هستند، اعلام کرد. این موسه اعلام کرد شعبه مرکز «راگبی» را سال ۲۰۱۹ تعطیل می‌کند و به این ترتیب ۲۵۵ کارمند این مجموعه در معرض خطر بی‌کار شدن قرار گرفتند.  fi 

نظر شما