شناسهٔ خبر: 41529 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشر کتاب‌های مرجع در ایران بسیار پرزحمت و بسیار کم‌بازده است

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، تنها ناشر بخش خصوصی که منحصراً در زمینه نشر کتاب‌های مرجع فعالیت می‌کند، با اشاره به ۳۴ ساله سابقه فعالیت خود، این کار را بسیار پرزحمت و در عین حال کم‌بازده خواند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ داوود موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر عصر  در حاشیه برنامه دیدار عمومی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی کتاب و نشر که در محل کتابفروشی این موسسه انتشاراتی در تهران انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت: انتشارات فرهنگ معاصر ۳۴ سال سابقه فعالیت دارد و تاکنون بیش از ۲۲۰ عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده که ۹۰ درصد آنها کتاب‌های مرجع و ۱۰ درصد باقیمانده هم کتاب‌های عمومی است.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر با بیان اینکه این موسسه انتشاراتی تنها ناشر خصوصی کشور است که منحصراً در زمینه انتشار آثار مرجع و دایره‌المعارف‌ها فعالیت می‌کند، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌های مرجع، نبود سرمایه، فقدان محقق و عدم حمایت کافی از ناشران فعال این عرصه را از جمله مهمترین مشکلات این عرصه نامید و گفت: مشکل حادی که الان در انتشار کتاب‌های مرجع در کشور وجود دارد، این است که این کتاب‌ها حامی خاصی چه دولتی و چه خصوصی ندارند. در صورتی که در دیگر کشورها، دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف بودجه‌های زیادی برای انتشار اینگونه آثار اختصاص می‌دهند.

موسایی با اشاره به اینکه اگر کاری هم در این زمینه صورت می گیرد موازی‌کاری است، یادآور شد: انتشار کتب مرجع مانند اداره کردن یک کارخانه ذوب آهن است که محصولات مورد نیاز برای صنعت را در بخش‌های مختلف آن فراهم می‌کند اما اگر پایه‌های این کارخانه که همان مواد اولیه، سرمایه‌گذاری لازم و حمایت کافی است، سُست باشد، دیگر بخش‌های صنعت هم از این مشکلات متاثر می‌شوند و چرخ‌ها خوب نمی‌چرخد و شاید اصلاً دیگر نچرخد.

همچنین در این برنامه غلامحسین صدری افشار فرهنگ‌نویس پیشکسوت به برخی از مشکلات انتشار کتاب‌های مرجع اشاره کرد و گفت: برای نمونه الان فرهنگ انگلیسی دکتر باطنی در هیچ یک از دبیرستان‌های ایران وجود ندارد ولی بعضی از کتاب‌ها که بدون استفاده هستند در همه دبیرستان‌ها وجود دارند.

وی افزود: در این زمینه صدا و سیما می‌تواند بسیار کمک کند اما این سازمان به صورت گزینشی فعالیت می‌کند. برای افزایش کتابخوانی کاری نمی‌کنند و اگر هم کتابی معرفی می‌کنند، ضدکتابخوانی است چون برنامه‌هایی که برای افزایش کتابخوانی تهیه می‌کنند، بیشتر موعظه هستند.

نظر شما