شناسهٔ خبر: 41533 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهنما: قرار نیست در فضای دههٔ هفتاد بمانم

مانی رهنما خواننده موسیقی پاپ گفت: قرار نیست من در همان فضای دههٔ هفتاد بمانم؛ و در همین کنسرت پیش رو نیز شاهد خواهیم بود که در سازبندی ها و تنظیم دگرگونی هایی رخ خواهد داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مانی رهنما در نشست خبری کنسرت پیش روی خود که با حضور محمدرضا چراغعلی (آهنگساز و نوازندهٔ پیانو) و علیرضا شمس اسکندری (رهبر ارکستر و تنظیم کننده)، پیش از ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
این خوانندهٔ موسیقی پاپ با اشاره به اینکه قرار است کنسرت خود را با یاد بابک بیات (آهنگساز فقید) برگزار کند گفت: همهٔ قطعه های این کنسرت از بابک بیات نیست و این طور نیست که همهٔ قطعه ها دربارهٔ بابک بیات باشد، اما برای زنده نگاه داشتن یاد وی برنامهٔ ویژه یی داریم که اگر اجازهٔ آن صادر شود، در کنسرت اجرا خواهد شد.
رهنما با اشاره به اجرای دو هفتهٔ پیش خود که با همراهی پیانوی محمدرضا چراغعلی اثری را اجرا کرده بود، گفت: اجرای دو هفتهٔ پیش، نخستین همکاری من با آقای چراغعلی بود که بسیار هم با اقبال روبرو شد و همین، موجب شد باز هم از ایشان بخواهم که در کنسرت پیش رو نیز برای یک قسمت سورپرایزی که اجرای دشواری هم دارد، حضور داشته باشند.

** دلشکستگی ها مرا منزوی کرد
این خوانندهٔ موسیقی پاپ در پاسخ به پرسشی دربارهٔ چرایی کم کاری اش، به ویژه در فاصله یی هفت ساله در دههٔ هشتاد، گفت: من قبول ندارم که هنر وسیله ای است برای تجارت، بلکه می گویم هنر باید برای عشق و ارزشی که در خودِ هنر است به کار گرفته شود. که البته اگر شما کار خوب عرضه کنی، این امکان وجود دارد که از نظر مالی نیز تأمین شوید. اما به قول بابک بیات، هنرمند نباید دنبال پول باشد، بلکه باید طوری کار کند که پول به دنبال او بیاید.
وی افزود: در کشوری که ترانه سرا دارد خون دل می خورد، اما نمی تواند کار کند، مشخص است که فضا درست نیست و همین فضای نابرابر موجب شده دل ها شکسته شود و و قتی منِ هنرمند دلم می شکند، در خودم فرو می روم و منزوی می شوم. در واقع همین نابرابری و دلشکستگی موجب شده من و امثال من کم رنگ شویم و عده یی با در دست داشتن تبلیغات گوناگون هر روز پر رنگ تر گردند.

** هفت سال سکوت کردم
رهنما ادامه داد: افزون بر این، باید در درون هنرمند نیز اتفاقی بیافتد تا بتواند اثری را تولید کند. من در هفت سالی که کار نکردم، دل و دماغ کار نداشتم. جدای از این، انتشار اثر شرایط خاصی دارد که تا همه چیز مهیا نباشد، نمی شود اثری را منتشر کرد. من در هفت سالی که سکوت کردم، کارهایی را هم ضبط کردم، اما منتشر نکردم. در آن سال ها دیدم که همه دارند تخته گاز از هم سبقت می گیرند برای تولید و انتشار کار، بنابراین ترجیح دادم سکوت کنم.
وی افزود: در آن هفت سال، سالنِ درخوری برای من و امثال من وجود نداشت؛ چراکه چند گروه از تهیه کنندگان سالن ها را برای خوانندگان دلخواه خود در اختیار داشتند و به دیگران اجازهٔ حضور نمی دادند.

** مسئولان تنها به یک بخش موسیقی پاپ بها می دهند
خوانندهٔ قطعهٔ خاطره انگیز «پرنده» دربارهٔ فضای امروز موسیقی پاپ گفت: خواننده هایی که الآن هستند، در قسمتی از موسیقی دارند خوب کار می کنند و من به کارشان احترام می گذارم؛ اما باید از مسئولان موسیقی پرسید که مگر موسیقی فقط همین یک بخش است؟ پس چرا بخش های دیگر را به حال خود رها کرده اند و هیچ حمایتی نمی کنند؟ چرا به بخش های دیگر موسیقی بها نمی دهند تا بتواند ادامه دهد و بماند؟ شرایط اکنون به گونه یی است که کار کردن بسیار سخت شده و ما نیز داریم با پوست کلفتی کار می کنیم و ادامه می دهیم.

** قرار نیست در فضای دههٔ هفتاد بمانم
رهنما با بیان اینکه تصمیم گرفته آثارش را در فضایی تازه و با بسته بندی جدیدی به مخاطبان عرضه کند، گفت: قرار نیست من در همان فضای دههٔ هفتاد بمانم؛ و در همین کنسرت پیش رو نیز شاهد خواهیم بود که در سازبندی ها و تنظیم دگرگونی هایی رخ خواهد داد. در همان سال هایی هم که با بابک بیات کار می کردیم، خودمان هم فکر نمی کردیم برخی قطعه ها، مانند «پرنده» آن طور با اقبال روبرو شود.
وی با اشاره به اینکه منظورش از این نوآوری به هیچ وجه ریمیکس یا تازه خوانیِ قطعه های قدیمی خود نیست، گفت: همهٔ کارهایی که مورد نظرم است، تازه است؛ از جمله کارهایی که قرار است در کنسرت 28 دی ماه اجرا شود.

** مانی، خواننده یی شناسنامه دار است
دکتر محمدرضا چراغعلی، از آهنگسازان سرشناس موسیقی پاپ نیز که در این نشست حاضر بود، دربارهٔ مانی رهنما گفت: مانی از خواننده های شناسنامه دار موسیقی این مملکت است؛ خواننده یی که برخلاف بسیاری دیگر، مصرفی نیست. آن موسیقی پاپ فاخر و اندیشمندی که ما به دنبال آن هستیم، یکی از خواننده هایش مانی راهنما است.
وی افزود: ما با وجود دوستی نوزده ساله، خیلی کم با هم همکاری کرده ایم، اما قرار است از این پس بیش تر با هم کار کنیم. کاری را هم که قرار است در کنسرت 28 دی ماه اجرا کنیم، اجرای قطعه هایی از آثار خاطره انگیز بابک بیات است که می خواهیم آن ها را پشت سر هم اجرا کنیم، اما این، نیازمند هماهنگی و مجوزهایی است که امیدوارم درست شود.

** موسیقی متولی ندارد
این آهنگساز همچنین دربارهٔ فضای امروز موسیقی کشور، گفت: موسیقی ما متولی ندارد؛ جنگی نابرابر در موسیقی وجود دارد که عده یی از همهٔ رسانه های صوتی و تصویری غیرمجاز و مجاز استفاده می کنند و خودشان را می شناسانند و بعد با یک عذرخواهی بر می گردند و به راه خود ادامه می دهند. من انتظار ندارم که مخاطب من و مانی رهنما نیز مخاطب همان موسیقی مصرفی باشد، اما اینکه ما مدیایی برای نشان دادن کار خود نداریم، بزرگترین ضربه را به کار ما می زند.
وی افزود: بهترین راهی که می شد موسیقی را به این روز انداخت، همین بود که به کسانی بها داده شود که از موسیقی نیستند. اگر رقابت درست باشد و مثلاً اگر مردم می توانستند کنسرت 28 دی ماه را به طور زنده از تلویزیون ببینند، مقایسه می کردند که موسیقی یعنی چه و خواننده کیست.
چراغعلی گفت: امیدوارم شرایط به گونه ای رقم بخورد که برای موسیقی متولی پیدا شود. در طول سی سال، مرکز موسیقی تنها بر روی یک آلبوم سرمایه گذاری کرده (آلبومی با 10 قطعه دربارهٔ حجاب) که آن را هم اصلاً منتشر نکرده است. به هر ترتیب هدف ما این است که بگوییم موسیقی نسبت به دههٔ پنجاه متفاوت شده است.

** «دیجیریدو» در کنسرت رهنما
علیرضا شمس اسکندری، که در کنسرت مانی رهنما، تنظیم قطعه ها و رهبری ارکستر را برعهده دارد، دربارهٔ سازبندی قطعه های این کنسرت گفت: برای این اجرا، ارکستری 30 نفره داریم که البته قرار نیست هر سی نفر هم زمان روی صحنه حضور داشته باشند. در این کنسرت همچنین قرار است در آغاز برنامه از سازهایی نو، مانند «دیجیریدو» (ساز بومی استرالیا) استفاده شود.
وی همچنین دربارهٔ صدای مانی رهنما گفت: رهنما برخلاف بسیاری از خوانندگان صدای خود را با نرم افزار تقویت نمی کند و هم در استودیو و هم بر روی صحنه با صدای بکر خود می خواند و بر همین اساس من او را سلطان پاپ ایران می دانم.
کنسرت مانی رهنما، با عنوان «یادمان بابک بیات به روایتی نو»، 28 دی ماه، ساعت 21 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نظر شما