شناسهٔ خبر: 41534 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصویرگری؛ فن یا سرگرمی

تصویرگری به عنوان یکی از زیرشاخه های هنرهای تجسمی به نوعی القا کننده تجسمی یک مفهوم یا روایت با فرم بصری است. به عقیده کارشناسان تصویرگری یک فن بوده و یک سرگرمی برای اوقات فراغت محسوب نمی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ تصویرسازی هنری است که تصویرگر در آن اقدام به روایت گری مصور می نماید. موضوع کار تصویرگر می تواند یکی از داستان های مذهبی، ادبی، تاریخی ، علمی و ... باشد. 
تصویرگری می تواند یک فن باشد و تصویرگر بااستفاده از فن خود خلق تصاویر دست بزند اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات اقتصادی و نشر تصویرگران به عنوان نوعی سرگرمی به این هنر نگاه می کنند. 
**تصویرگری کتاب کودک 
تصویرگران شاید یکی از کلیدی ترین عوامل تشویق کننده در عرصه مطالعه در حوزه کودک و نوجوان باشند. تصویرگری حرفه ای فرهنگ ساز است . 
تصویرگری کتاب کودک یکی از بخش های مهم هنرهای تجسمی است؛چرا که پایه گذار تفکر کودکان و نیز پرورش نگاه آنها در حوزه هنر است. 
در حال حاضر کتاب هایی که در حوزه کودک ارائه می شود در زمینه تصویرگری چندان جذابیتی برای کودکان ندارد؛چرا که متن و تصویر با یکدیگر ارتباطی ندارد. 
این درحالی است که نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در کتاب کودک برقراری ارتباط بین متن و تصویر است که متاسفانه هیچ توجه ای به موضوع نمی شود. 
تصویرگر به تخیل نویسنده متن، حالتی تجسمی می دهد و کودک می تواند بهتر و عمیق تر و با لذت بیش تری با متن ارتباط برقرار کند. گاهی تصویرگران روایت هایی را تصویر می کنند که متن آن ها پشت تصویرها پنهان است و در حقیقت نوشته ای تصویر را همراهی نمی کند، اما کودکان می توانند با دنبال کردن تصویرها روند پیشرفت داستان را درک کنند و معنای آن را بفهمند و از آن لذت ببرند. 
زهره ریاضی هنرمند تصویرگر بااشاره با مشکلات تصویرگری کتاب کودکان اظهار داشته است: تصویرگرانی که خودشان متن را می نویسند می توانند ارتباط بیشتری بین تصویر و متن ایجاد کنند و یک تصویر خوب خلق کنند تا کودک متوجه شود. 
وی افزود:زمانی که تصویرگر تنها باید تصویرگری یک کتاب و متن را انجام دهد،بهتراست متن را بخواند در این صورت با آشنایی بیشتر با فضای کتاب می تواند ارتباط بیشتری با متن برقرار کند و آثاری جذاب تر برای کودکان ر خلق کند. 
وی خاطرنشان کرد:اگر متن و تصویر با یکدیگر ارتباط داشته باشند،می تواند باعث جذابیت کتاب شود و کودکان هم با آن ارتباط بیشتری برقرار خواهند کرد. 
وی بیان داشت:در حال حاضر با عدم ارتباط میان نویسنده و تصویرگر می توان گفت اوضاع تصویرگری کتاب کودک چندان مطلوب نیست و نیازمند ساماندهی و توجه بیشتر است. 

**مشکلات تصویرگران 
یکی از موانع موجود در مسیر تصویرگری ایران طرز برخورد هنرمندان این حوزه با تصویرسازی به عنوان نوعی تفنن و سرگرمی در کنار پرداختن به اشتغال اصلی است. تصویرگر ایرانی به این حرفه به عنوان دغدغه اصلی خود نمی نگرد. این نکته شاید مبنای مشکلات دیگر این حوزه است، و ازین رو می توان گفت تصویرگری یک فن است نه نوعی سرگرمی از نوع اوقات فراغت. 
مشکل دیگر تصویرگران عدم پرداخت دستمزد کافی از سوی سفارش دهنده به تصویرگر و دیگری انتشار آثار تصویرگری فاقد کیفیت و مبانی تصویرگری اصولی است. 
هماهنگی بین نویسنده، ناشر و تصویرگر از مهمترین مشکلات تصویرگری کتاب است هماهنگی دست اندرکاران کتاب از مراحل اولیه تولید آن، باعث خلق اثری تازه و جذاب می شود. ما با وجود تصویرگران خوب و نویسندگان خوش ایده می توانیم کتاب های موفق تری هم وارد بازار کنیم اما عدم هماهنگی بین خالقان یک اثر باعث ضربه به نسخه نهایی کتاب تولید شده می شود. 
کیانوش غریب پور هنرمند تصویرگر اظهار داشت: وقتی به تصویرسازی به عنوان یک مقوله موضوعی نگاه شود، معمولا تصویرگران عینا بازنمایی آن واقعه را ترسیم می کنند. البته این اشتباه نیست، پیش پا افتاده است که حتی این فرصت را از ذهن مخاطب می گیریم تا خودش تصویر را در ذهنش بسازد. 
وی افزود: درصورتی که تصویرسازی مدرن، به ذهن مخاطب کمک می کند تا تصویر را گسترده تر کند. پس اصولا نباید موضوعی تعیین کنیم تا برایش تصویرسازی هم بکنیم. 
وی بیان داشت: تصویرگری ایران به جایگاهی رسیده که این روزها بیشتر جشنواره ها به دنبال حضور هنرمندان ایرانی هستند تا هنرمندان بدنبال حضور در جشنواره ها، و این نشان از بین المللی بودن آثار هنرمندان ایرانی دارد. 

کشور ما از نظر تصویر گری خیلی عملکرد خوبی در سطح جهانی داشته و دارد. در حقیقت تصاویر خوب ،بستر مناسبی برای کودک فراهم می آورد که نگاهش به آثار هنری تقویت شود . در صورتیکه تصاویر تاثیرگذار نباشند و جدا از متن به نظر بیایند ، متن نیز بی محتوا می شود و کتاب در دید مخاطب به یادماندنی نخواهد بود. 
به طور کلی با توجه به افزایش فارغ التحصیلان جوان در رشته های هنری ، وضعیت تصویرگری در ایران رو به بهبود است .در حال حاضر مشکلی که شاید بیشتر از همه به نظر بیاید ، نبودن انجمن تصویرگران در شهرستان هاست که می تواند به بهبود وضعیت تصویرسازی کمک زیادی بکند.مشکل مهم دیگر این است که اغلب ناشرها به دلیل کم کردن هزینه ها( عدم پرداخت هزینه تصویرگری ) به چاپ کتاب های ترجمه و تالیفات روی می آورند و به تصویر گری اهمیت نمی دهند که این مشکل تنها با حمایت بیشتر دولت از ناشران برطرف خواهد شد. والبته باید بگویم که از دیگر راهکارها برای بهبود وضعیت تصویرگری ، نقد هنری است که می تواند بسیار موثر و گره گشا باشد. 

نظر شما