شناسهٔ خبر: 41571 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنسرت جدید ارکستر ملی

ارکستر موسیقی ملی ایران، 23 و 24 دی ماه به رهبری سهراب کاشف به روی صحنه می رود. دورهٔ بیست و نهم مجلهٔ خبری تحلیلی «گزارش موسیقی» (شمارهٔ مسلسل 78 - دی و بهمن 1394) با موضوع پروندهٔ «سیر تحول کمانچه نوازی» منتشر شد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و با مدیریت هنری فرهاد فخرالدینی، در روزهای چهارشنبه ۲۳ و پنج شنبه ۲۴ دی ماه، ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه می رود. 
در این کنسرت، خوانندگی ارکستر را مجتبی عسگری و محمد کرد به عهده دارند.
ارکستر موسیقی ملی ایران در این کنسرت قصد دارد اثرهایی را به یاد استاد همایون خرّم، به روی صحنه ببرد؛ اثرهایی از آهنگسازانی چون استاد مرتضی حنانه، استاد حسین دهلوی، استاد فرهاد فخرالدینی، محمدسعید شریفیان، ازیر حاجی بیک اف، خیام میرزا زاده، شهرام توکلی و علی اکبر قربانی.
کنسرت ارکستر ملّی، ۲۳ و ۲۴ دی ماه، ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می شود.

** شمارهٔ تازهٔ گزارش موسیقی منتشر شد
به گزارش روز دوشنبهٔ گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی گزارش موسیقی، دورهٔ بیست و نهم مجلهٔ خبری تحلیلی «گزارش موسیقی» (شمارهٔ مسلسل ۷۸ - دی و بهمن ۱۳۹۴) با موضوع پروندهٔ «سیر تحول کمانچه نوازی» منتشر شد.
این شماره که مقارن با ایام کریسمس و سال نو میلادی منتشر شده است، دارای مطلب هایی متناسب با این ایام، با عنوان «آهنگسازان بزرگ، ایام کریسمس را چگونه می گذراندند؟» و همچنین «پیشنهاد شنوداری ۱۰ قطعهٔ موسیقایی کریسمس از ادوار کهن تا معاصر» است.
همچنین به مناسبت درگذشت شاعر ترانهٔ سرای بزرگ، استاد رحیم معینی کرمانشاهی، در مطلبی زندگی و آثار وی بررسی شده است.
موضوع پروندهٔ شمارهٔ ۷۸ گزارش موسیقی، بررسی «سیر تحول کمانچه نوازی» است که با سه نوازندهٔ کمانچه از سه نسل مختلف یعنی، علی اکبر شکارچی، اردشیر کامکار و سهراب پورناظری گفتگوی اختصاصی صورت گرفته که در ادامه، در میزگردی کارشناسی با حضور سه تن از نوازندگان کمانچه (شروین مهاجر، نگار خارکن و حسام اینانلو) به میزبانی علی عظیمی نژادان و سروش ریاضی به بررسی و آسیب شناسی سیر تحول کمانچه نوازی از دورهٔ استاد بهاری تا کنون پرداخته شده است.
پیرو انتشار آلبوم «سال های رنگی» با محوریت کمانچه، که هم زمان با موضوع پروندهٔ این شماره منتشر شده، با حمیدرضا آفریده، آهنگساز اثر، گفتگویی صورت گرفته است که در آن به طرح دیدگاه های خود می پردازد.
همچنین در ادامهٔ چاپ قسمت نخست مقالهٔ «تکنیک های توسعه یافته برای گیتار کلاسیک» (چاپ شده در شمارهٔ ۷۷)، علاقه مندان می توانند قسمت دوم این مقاله را در این شماره بخوانند.
نگاهی به سه اثر سمفونیک «کنسرتو ویلونسل شمارهٔ یک» اثر یوزف هایدن، «سمفونی شمارهٔ یک» اثر پیتر ایلیچ چایکوفسکی؛ و «اورتور فیگارو» اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، از دیگر مطالب تحلیلی و تاریخی این شماره است.
«اضطراب در اجرای موسیقی» نیز عنوان مقاله یی است که در شمارهٔ ۷۷ گزارش موسیقی به چاپ رسیده بود و در این شماره (۷۸) به درمان اضطراب در اجرای موسیقی پرداخته شده است.
طبق روال چند شمارهٔ گذشته، در این شماره سبک شناسی موسیقی در دو گونهٔ موسیقی کلاسیک و پاپ به موضوع «ارس نُوا» و مکتب نُتردام در موسیقی قرون وسطا و همچنین موسیقی امبینت هاوس و امبینت صنعتی از شاخه های موسیقی الکترونیک اختصاص یافته است.
شمارهٔ ۷۸ نشریهٔ گزارش موسیقی، ویژهٔ دی و بهمن ۱۳۹۴، به سردبیری سروش ریاضی منتشر شده است.

نظر شما