شناسهٔ خبر: 41578 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ايناريتو بهترين جوايز را به خانه برد

ايناريتو جايزه بهترين كارگرداني فيلم را از دستان «مورگان فريمن» گرفت و در سخنراني‌اش به دشواري‌هاي ساخت فيلم اشاره كرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ هفتادوسومين مراسم جوايز گلدن گلوب كه انجمن مطبوعات خارجي هاليوود با عنوان «بزرگ‌ترين مراسم سال» از آن ياد مي‌كند بهترين جوايزش را به فيلم «بازگشته از گور» به كارگرداني «آلخاندرو گونزالس ايناريتو» اهدا كرد. ايناريتو جايزه بهترين كارگرداني را به خانه برد و «لئوناردو دي‌كاپريو» ايفاكننده شخصيت قهرمان داستان «هيو گلس»، جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد را از آن خود كرد. همچنين جايزه بهترين فيلم درام نيز از آن «بازگشته از گور» شد.

ايناريتو جايزه بهترين كارگرداني فيلم را از دستان «مورگان فريمن» گرفت و در سخنراني‌اش به دشواري‌هاي ساخت فيلم اشاره كرد و گفت: «اين فيلم سخت‌ترين سفري بود كه پشت سر گذاشتم اما همه مي‌دانيم درد و زحمت موقتي است اما فيلم براي هميشه مي‌ماند، پس چه اهميتي دارد كه ساخت فيلم سخت باشد؟» او در ادامه ستاره فيلمش يعني دي‌كاپريو را «قهرمان» خواند. ديگر رقباي ايناريتو در اين بخش «تاد هينز» با فيلم «كارول»، «جورج ميلر» با «مكس ديوانه: جاده خشم»، «تام مك‌كارتي» با فيلم «افشاگر» و «ريدلي اسكات» با فيلم «مريخي» بودند.
دي‌كاپريوي ٤١ ساله وقتي جايزه بهترين بازيگر مرد فيلم درام را دريافت كرد بخشي‌ از صحبت‌هايش را به بوميان سراسر جهان اختصاص داد. اين بازيگر در فيلم بازگشته از گور، نقش شكارچي‌اي را ايفا مي‌كند كه وقتي در حال مرگ است، دوستانش او را به حال خود رها مي‌كنند. در داستان اين فيلم شخصيت‌هايي از قبايل مختلف امريكاي شمالي نيز حضور دارند.
دي‌كاپريو گفت: «مي‌خواهم اين جايزه را به آدم‌هاي نخستين ملت‌هايي كه در اين فيلم به تصوير كشيده شده‌اند و تمامي جوامع بومي سراسر دنيا تقديم كنم.» او كه يكي از فعالان حقوق محيط‌زيست به شمار مي‌رود در ادامه گفت: «وقتش است تاريخ زندگي شما را بشناسيم و از سرزمين‌هاي بومي كه مورد محاصره انسان‌هايي است كه مي‌خواهند آنها را نابود كنند، محافظت كنيم. وقتش است صداي شما را بشنويم و براي نسل‌هاي آينده از سياره زمين محافظت كنيم.»
«ريكي جرويس» كمدين انگليسي براي چهارمين‌بار در تاريخ برگزاري گلدن گلوب، ميزباني اين مراسم را برعهده داشت و كنايه‌هاي تندي به «مل گيبسون» زد و اين مراسم را درست مانند چهار سال پيش زننده و عجيب‌وغريب جلوه داد. حتي «تئو كينگما» مدير اين برنامه هم نتوانست از نيش‌هاي جرويس در امان بماند. قبل از روي سكو آمدن كينگما، جرويس گفت: «مراسم گلدن گلوب بخش «گراميداشت»ي ندارد تا حوصله شما سر برود. در عوض، مدير انجمن مطبوعات خارجي هاليوود مي‌خواهد چند كلمه‌اي با شما صحبت كند.» سپس تئو كينگما با آن قيافه خشك‌ و بي‌روحش گفت: «ممنون از حمايتت!»
«چنينگ تاتوم» و «جونا هيل» جايزه بهترين بازيگر زن مكمل فيلم سينمايي را به «كيت وينسلت» براي بازي در فيلم زندگينامه «استيو جايز» اهدا كردند. گوي زرين بهترين فيلمنامه را «ايرون سوركين» براي نگاشتن زندگينامه بنيانگذار كمپاني اپل، «استيو جايز» دريافت كرد.
بعد از اينكه نام «انيو موريكونه» به عنوان برنده جايزه بهترين موسيقي متن براي فيلم «هشت منفور» خوانده شد و چون او در اين مراسم حضور نداشت كارگردان اين فيلم «كوئنتين تارانتينو» به جاي موريكونه روي سكو آمد و گفت: «وقتي مي‌گويم بهترين آهنگساز، منظورم «آهنگساز فيلم» نيست. آهنگساز فيلم بخشي از اين گروه است. من از موتزارت و بتهوون حرف مي‌زنم. از شوبرت. از اين آدم‌ها مي‌گويم.»
«بري لارسون» ستاره فيلم «اتاق»، بهترين بازيگر زن فيلم درام ناميده شد و «جنيفر لارنس» نيز جايزه بهترين بازيگر زن مكمل فيلم كمدي را دريافت كرد و گفت: «مردم درباره ما زن‌ها در هاليوود ذهنيت‌هاي از پيش تعيين‌شده‌اي دارند.»
«ريدلي اسكات» نيز جايزه بهترين فيلم كمدي يا موزيكال را براي ساخت فيلم «مريخي» دريافت كرد. اما پيش از آنكه او جايزه‌اش را بگيرد، بازيگر اين فيلم «مت ديمون» براي گرفتن جايزه بهترين بازيگر مرد كمدي روي سكو آمد و گفت: «همه‌چيز بر عهده ريدلي اسكات بود. براي گرفتن اين جايزه من از «مايكل فاسبندر» و «لئوناردو دي‌كاپريو» پيشي گرفتم. من از همه اين بازيگر‌ها كه سابقه همكاري با تو را دارند و عاشق تو هستند، عبور كردم. از طرف اين آدم‌ها و عواملي كه در اين فيلم همكاري كردند از تو تشكر مي‌كنم.»
«مارك رايلنس» كه هم در بخش فيلم‌هاي سينمايي و بخش تلويزيون نامزد دريافت جايزه شده بود، انتظار مي‌رفت بهترين بازيگر مكمل مرد را براي بازي‌اش در فيلم «پل جاسوس‌ها» شود اما «سيلوستر استالونه» براي بازي در فيلم «كريد» و بازگشت به شخصيت «راكي بالبوآ» اين جايزه را تصاحب كرد.
همان‌طور كه منتقدان احتمال مي‌دادند؛ انيميشن «پشت‌ورو» از كمپاني «پيكسار» جايزه اين بخش را از آن خود كرد. در بخش بهترين فيلم خارجي زبان، درام مجارستاني «پسر شائول» به كارگرداني «لازلو نمس» جايزه اين بخش را به دست آورد. اين فيلم جايزه بزرگ جشنواره فيلم كن ٢٠١٥ را از آن خود كرده است و به بخش نامزدهاي نهايي بخش فيلم‌هاي خارجي زبان اسكار هشتادوهشتم نيز راه يافته است.
«سم اسميت» خواننده انگليسي، جايزه بهترين ترانه فيلم را براي فيلم «اسپكتر» به دست آورد.
پس از برگزاري اين مراسم، منتقدان از فقدان تنوع در انتخاب برندگان جوايز گله كردند؛ تقريبا نام هيچ بازيگر رنگين‌پوستي ميان نامزدهاي بخش فيلم به چشم نمي‌خورد. فيلم «Straight Outta‌ Compton» كه داستان زندگي اوج و سقوط گروه موسيقي هيپ‌هاپ «NWA» است در هيچ كدام از بخش‌ها نامزد جايزه نشده بود. اين فيلم با استقبال منتقدان روبه‌رو شده بود. همچنين «ادريس آلبا»، بازيگر سياهپوست انگليسي كه براي بازي در فيلم «جانوران بدون كشور» نامزد جايزه بهترين بازيگر مكمل مرد شده بود، نتوانست اين جايزه را تصاحب كند. در واقع «دنزل واشنگتن» با دريافت جايزه «سيسيل بي. دوميل» براي «همكاري‌هاي برجسته‌اش به صنعت سرگرمي» تنها بازيگر رنگين‌پوستي بود كه گوي زرين را به خانه برد.

نظر شما