شناسهٔ خبر: 41665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعطای جایزه به نویسندگان زندانی

مراسم اعطای جایزه «پن» بدون حضور سه برنده آن برگزار شد.

 

logo.JPG

به گزارش فزهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مراسم اعطای جایزه «آزادی بیان پن» آمریکا در حالی برگزار شد که دو برنده آن در زندان بودند و دیگری اجازه خروج از کشورش را پیدا نکرد.

«چانگ یونگ» نویسنده سرشناس رمان «قوهای وحشی» قرار بود این جایزه را به دست برندگانش بسپرد. «امانوئل اسرت» شاعر و روزنامه‌نگار اهل اریتره آفریقا و «کان دوندار» نویسنده و روزنامه‌نگار ترکیه‌ای دو برنده محبوس جایزه «آکسفم نوویب / پن» بودند. «عمر حاذق» نویسنده و کتابخانه‌دار هم سومین برنده غایب این دوره جایزه «پن» بود که در فرودگاه قاهره به دستور مقام‌های رسمی متوقف شد و اجازه خروج از کشور و شرکت در مراسم اهدای جایزه را پیدا نکرد.

وضعیت حقوقی «اسرت» هنوز مشخص نیست‌، «دوندار» به جرم فعالیت علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کشورش در زندان است و جرم «حاذق» هم اقدام‌های اعتراض‌آمیز علیه کشته شدن «خالد سعید» توسط نیروهای پلیس مصر است.

به گزارش گاردین‌، «یونگ» که در کتاب «قوهای وحشی» خود از تجربیات شخصی و خانوادگی‌اش در چین قرن بیستم نوشته‌، در این مراسم گفت: گرچه در دوران نویسندگی‌ام با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدم، اما در مقایسه با شرایط این سه نویسنده خوش‌شانس‌تر‌ بودم. وقتی بچه بودم، در زمان حکومت استبدادی «مائو»‌، تمام نویسنده‌ها مجرم شناخته می‌شدند و نویسندگی به معنای وارد شدن به خطرناک‌ترین شغل بود. با نویسنده‌ها برخورد می‌شد، به زندان سیاسی فرستاده می‌شدند‌، تبعید می‌شدند و یا دست به خودکشی می‌زدند.

او در ادامه افزود: اما وقتی به منطقه‌ای در لبه هیمالیا هم تبعید شدم‌، میل به نوشتن مرا ترک نکرد. وقتی به عنوان برق‌کار کار می‌کردم، یک دکتر پابرهنه یا سرگینی سخنگو در سرم با قلمی نامرئی در حال نوشتن بودند،‌ بدون این که بتوانند خودکار را روی کاغذ بگذارند. بعدها به انگلیس رفتم و سرانجام متوجه شدم که همیشه دوست داشتم نویسنده باشم. اما وقتی به بدبختی‌هایم فکر می‌کنم، می‌بینم در مقایسه با شرایطی که سه برنده جایزه «آکسفم نوویب / پن» دارند، ‌من خیلی خوش‌شانس بودم.

نظر شما