شناسهٔ خبر: 41674 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار فصلنامه «نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات»

شماره ششم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد. در این شماره مطالب متنوعی درباره صنعت نشر و نقش ناشران در تولید محتوا، دین رسانه‌ای یا رسانه دینی و سرگذشت «پداگوژی» در گذر زمان منتشر شده است.

 

انتشار فصلنامه «نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات»/ از بررسی صنعت نشر و نقش ناشران تا سرگذشت «پداگوژی» در گذر زمان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  شماره ششم در سال دوم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد. این فصلنامه نشریه‌ای است که با هدف اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب و کمک به ایجاد ارتباط خلاق و پویا بین پدیدآورندگان، متخصصان اطلاعات و ارتباطات، ناشران، کتابخوان‌ها و دیگر فعالان عرصه فرهنگ و نشر کشور، از سوی موسسه خانه کتاب به صورت فصلی منتشر می‌شود.
فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» به نقد و بررسی کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، ارتباطات و روزنامه‌نگاری، منابع مرجع و حوزه‌های بین رشته‌ای مرتبط با حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباطات می‌پردازد. داریوش مطلبی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری سردبیر این فصلنامه است.
 داریوش مطلبی در سخن نخست این شماره با عنوان «صنعت نشر و نقش ناشران در تولید محتوا» می‌نویسد: «تجربه بیست‌ودوساله نگارنده در حوزه نشر و بررسی کتاب‌های منتشرشده و مطالعه نقدهای نوشته‌شده در ۹ سال تجربه انتشار نشریه نقد و بررسی کتاب، نشان می‌دهد در کنار عوامل اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی و سیاسی دخیل در رکود صنعت نشر ایران یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات صنعت نشر، همخوان‌نبودن محتوای تولیدشده با نیازهای جامعه، محتوای ضعیف کتاب‌های منتشرشده،‌ است. شاید در نگاه ساده و سنتی به صنعت نشر، ناشر را تنها مسئول سرمایه‌گذاری، هماهنگی و هدایت فرآیند تولید، توزیع و فروش کتاب بدانیم؛ ولی یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های ناشران، شناخت نیازهای جامعه مخاطب، مشارکت در تولید محتوا، ارزیابی محتوای ارائه‌شده از سوی پدیدآورندگان و در مفهوم عام، «شکل‌دهی به محتوا» است که البته ناشران ایرانی همواره از آن غفلت کرده‌اند. بی‌توجهی ناشران و مشارکت‌نکردن آنها در تولید محتوا، عامل بسیار مهمی در رکود صنعت نشر است.
استاد عبدالحسین آذرنگ به‌درستی، در آثار خویش، ناشران را به دو گروه «اثرگزین» و «اثرآفرین» تقسیم می‌کند و غالب آنها را اثرگزین می‌داند. منظور از ناشران اثرگزین، ناشرانی است که نقشی در تولید محتوا ندارند و البته بیشتر آنها حتی در گزینش کتاب نیز موفق عمل نمی‌کنند. در حقیقت ناشران انگشت‌شماری در ایران، اثرآفرین هستند و در تولید محتوا نقش پررنگی ایفا می‌کنند. در بهترین حالت،‌ ناشران تنها به نویسندگان، مصححان و مترجمان، مراجعه و تقاضای انتشار کتاب‌های آنها را مطرح می‌کنند؛ ولی هرچند این رویه، ارزشمند است، کافی نیست. تولید محتوا در سایه برداشت‌های نویسندگان، مؤلفان، مصححان و مترجمان شکل می‌گیرد که البته انباشت کتاب در انبارهای ناشران و شمارگان بسیار پایین کتاب،‌ نشان می‌دهد شاید این برداشت‌ها چندان با واقعیت همخوانی نداشته باشد.»
مخاطبان در این شماره از فصلنامه در ۹ بخش با مطالب آن آشنا می‌شوند. در بخش «نقد اطلاع‌رسانی» مطالبی با عناوین نقدی بر نظریه انتقادی اطلاعات؛ رویکردی دیالکتیکی در بومی‌سازی دانش به قلم دکتر علی جلالی دیزجی، معماری اطلاعات برای حرفه‌مندان اطلاع‌رسانی به قلم دکتر یعقوب نوروزی، کتابخانه‌ها و کتابداران: گذری از وب ۱ به وب ۲ به قلم دکتر امیررضا اصنافی و پیش درآمدی بر دیداری‌سازی اطلاعات: مروری بر کتاب «مصورسازی اطلاعات: مبانی و کاربردها» به قلم دکتر سعید اسدی دیده می‌شود.
 در بخش «نقد ارتباطات» این شماره نیز مطالبی با عناوین نگاهی فلسفی به روابط عمومی دو فضایی نوشته مهرداد ناظری، دین رسانه‌ای یا رسانه دینی: چالش‌ها و راهکارها نوشته دکتر حسن بشیر، کمپین دیپلماسی رسانه ای نوشته یوسف خجیر، «خبر نرم» کتابی که همه باید بخوانند نوشته علیمحمد مزیدی شرف‌آبادی،‌«اصول روزنامه‌نگاری» یا آموزش اصول‌گریز از روزنامه‌نگاری نوشته دکتر عباس اسدی و تاریخ ارتباط جمعی نوشته اسماعیل افقهی منتشر شده است.
 «نقد حوزه بین رشته‌ای» یکی دیگر از بخش‌های اصلی این شماره از فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» است. پُر اما ناپرداخته! نقدی بر کتاب روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش‌شناسی به قلم دکتر ابراهیم افشار، روش‌شناسی تحقیق در علوم اجتماعی به قلم دکتر مهدی علیپورحافظی، روش تحقیق: روش سرقت علمی و انحطاط و انزوال تحقیق به قلم دکتر علیرضا نوروزی و شهر الکترونیک و خدمات الکترونیک: بررسی و نقد کتاب «شهر الکترونیک و خدمات الکترونیک» به قلم احسان طیرانی‌راد عناوین مطالبی است که در این بخش آورده شده است.
 مخاطبان در بخش نقد شفاهی نیز مطلبی را درباره «ارزیابی نشر کتاب در حوزه روابط عمومی» مشاهده می‌کنند. در بخش «نقد نقد» رضا امیری پاسخی به مقاله نقد «کتابشناسی منطق و تاریخ منطق» داشته است.
 گلنسا گلینی‌مقدم نیز در بخش «شایسته ترجمه» به روش‌های تحقیق پایه و کاربردی برای کتابداران پرداخته است. اما در بخش «شایسته خواندن» این شماره نیز دو مطلب با عناوین کتاب درسی: شایست‌ها و ناشایست‌ها نوشته دکتر محمد هدایی و سرگذشت «پداگوژی» در گذر زمان نوشته دکتر یزدان منصوریان درج شده است.
 در بخش «نقد دیروز» نیز با مطلبی با عنوان «استراتژی در فرهنگ و رسانه» نوشته نیره خداداد شهری آشنا می‌شویم.
 بخش پایانی این شماره نیز «جستار» است که در آن مطالبی با عناوین عرضه کتاب‌های خارجی و مسائل حقوقی آن نوشته سید عباس حسینی‌نیک، تعامل انسان و اطلاعات در جامعه اطلاعاتی نوشته دکتر فریبرز درودی، نوشتار درمانی نوشته دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی، مدیریت کلان داده‌های پژوهشی: نقش نوین کتابخانه‌های دانشگاهی نوشته دکتر مریم صراف‌زاده و کتاب ارتباطات میان فردی و توسعه نوشته محمدمحسن غفوریان منتشر شده است.
 فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» در ۲۹۰ صفحه با بهای ۶ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما