شناسهٔ خبر: 41675 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

به کوشش سید عمادالدین قریشی؛ سوره مهر یادنامه ابوالقاسم حالت را منتشر می‌کند

دفتر طنز حوزه هنری کتاب یادنامه مرحوم ابوالقاسم حالت را به کوشش سیدعماد الدین قریشی منتشر می‌کند.

 

ابوالقاسم حالت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «یاد استاد» در برگیرنده یادنامه مرحوم ابوالقاسم حالت از طنزپردازان نامدار معاصر ایران به کوشش سید عمادالدین قریشی در انتشارات سوره مهر زیر چاپ رفت.

این نویسنده در گفتگویی درباره این اثر گفت: در سال ۱۳۹۱ به پیشنهاد آقای ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، تصمیم گرفته شد که برای بیستمین سالگرد درگذشت مرحوم حالت کتابی در قالب یادنامه منتشر شود. این اتفاق در حالی شکل می‌گرفت که سال قبل از آن نیز دفتر طنز یادنامه‌ای برای مرحوم ابوتراب جلی منتشر کرده بود و در سال ۸۷ نیز با اهتمام سید عبدالجواد موسوی همین اتفاق برای مرحوم کیومرث صابری فومنی نیز رخ داده بود. درباره کتاب مرحوم حالت اما پس از بررسی ابتدایی تصمیم بر این شد که متن تولیدی بیشتر از یک یادنامه ساده باشد و به بررسی و تحلیل آثار وی نیز منتهی شود.

قریشی ادامه داد: یادنامه مرحوم حالت از چند فصل تشکیل شده است که به ترتیب شامل معرفی و زندگی‌نامه مرحوم حالت در قالب بیوگرافی و اتوبیوگرافی است. در ادامه در فصل دوم به مرور مراثی و مطالبی پرداخته شده که دیگر طنزپردازان درباره مرحوم حالت نوشته‌اند. در بخش سوم کتاب به بررسی آثار مرحوم حالت پرداخته شده است و در فصل پایانی نمونه آثار حالت در حوزه شعر و نثر و داستان و  نثر و مقاله برای مخاطبان درج شده است. همچنین در بخش دیگری از این کتاب و با استناد به آرشیو خصوصی افراد، نمونه اسناد و مدارک در باره مرحوم حالت نیز درج شده است.

به گفته وی از مرحوم منوچهر احترامی، مرحوم عمران صلاحی و جمعی دیگر از طنزپردازن و ادیبان کشور در این یادنامه مطالبی درباره مرحوم حالت قرار گرفته است.

 این محقق تصریح کرد: مرحوم حالت از صاحب سبکان طنز معاصر به شمار می‌رفت که دز سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ سردبیر نشریه توفیق نیز بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تا سال ۱۳۷۱۱ با نشریه گل‌آقا همکاری داشته است. در اسنادی به جامانده از آقای صابری فومنی نامه‌ای از جمال زاده به ایشان وجود دارد که در پاسخ به دعوت وی از او برای نوشتن در گل آقا ارسال شده و در آن آمده است که تا زمانی که آقایان جلی و حالت در ایران هستند مایه مباهات است که نشریه طنزی را بتوان با حضور این دو نفر منتشر کرد.

وی افزود: مرحوم حالت به دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط و مترجمی صاحب سبک نیز به شمار می‌رفت. از وی ۵۰ عنوان کتاب منتشر شده که ۳۰ عنوان آن در قالب طنز است و به طور عمده نیز نایاب است.

یادنامه مرحوم ابوالقاسم حالت با عنوان «همیشه استاد» از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار قرار گرفته است.

نظر شما