شناسهٔ خبر: 41677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشن پایان تحریم‌ها از دید اهالی هنر

محمود دولت آبادی، علی رفیعی، کامبیز درم‌بخش، لیلی گلستان و حافظ موسوی از روز بدون تحریم می‌گویند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ به تحریم از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم ظالمانه و غیرانسانی است. تحمیلی است و یکجانبه؛ کم از جنگ ندارد. موضوعی که رئیس محترم جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان بارها به آن اشاره کرده‌اند. از نیویورک تا وین راهی بسیار طولانی و دشوار طی شد تا کمر تحریم بشکند و ملت ایران نفسی راحت بکشد. 26 دی ماه در تقویم ایرانی روز مهمی است؛ روز رفتن شاه. حالا روز رفتن تحریم‌ها هم به آن اضافه شده است. 26 دی روز اجرای برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک فرا رسید و حالا همه منتظر گشایش‌های تازه در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند.

محمود دولت آبادی: 20 سال از لزوم وقوع این اتفاق نوشتم

بعد از پایان جنگ تحمیلی، همواره تأکید داشتم که ایران نیز چون دیگر کشورهای این کره خاکی باید ارتباطی عادی با تمام جهان داشته باشد. بیشتراز 20 سال از لزوم وقوع این اتفاق نوشتم و تأکید کردم که ایران نباید جدا از سایر کشورها باشد و با قطع ارتباط مشکلات بیشتر می‌شود. ای کاش این ارتباط‌ها و لغو تحریم‌ها زودتر از این شکل می‌گرفت، گرچه خبر امضای برجام در همین شرایط و با وجود گذشت این همه سال باز هم مسرت بخش است. از همین رو من هم در کنار همه مردم و به عنوان یکی از آنان خیلی خوشحال هستم که بالاخره تحریم‌ها نقض شدند. با وجود این علاقه‌مند هستم که به دکتر روحانی بگویم، آقای رئیس جمهوری کاش در این دو سال به برخی چیزها توجه بیشتری می‌شد. قبول دارم که اقتصاد نسبت به سایر امور در اولویت قرار دارد اما مسأله اینجاست که بالاخره فرهنگ هم یکی از بخش‌های مهم در کشورمان است. از طریق فرهنگ است که می‌توانیم بخشی از هویت به جای مانده از نیاکانمان را حفظ کنیم. از همین رو از ایشان می‌خواهم که به این مسأله فراموش شده نیز بپردازند و خبر امضای توافقنامه را برایمان شیرین‌تر کنند.

علی رفیعی: به این موضوع خوشبین هستم

سال‌هاست که منتظرم برای کشورم و مردم نازنینش اتفاقات خوب بیفتد. من هم یکی از همین مردم هستم و می‌خواهم که تمام این وعده‌های خوش، رنگ واقعیت بگیرد. به این موضوع خوشبین هستم اما یک مسأله مهم دارم. این مسأله توجه دولتمردان به فرهنگ و هنر است. امیدوارم از این پس دولتمردان عنایت و توجه بیشتری به فرهنگ و هنر داشته باشند و به آنچه می‌گویند، عمل کنند چرا که در این صورت بسیاری از مشکلات ما در این عرصه حل می‌شود.

کامبیز درم بخش: دوران تازه و بهبود زندگی مردم آغاز شد

مدت هاست که اخبار مربوط به موضوع توافق هسته‌ای را پیگیری می‌کنم. راه طی شده، مسیر سختی بود که به روزهای خوب رسید و حالا روزهای خوبی را در پیش داریم و من بسیار به آینده امیدوار هستم. از امروز به باور من ما وارد دوره‌ای می‌شویم که باید تجربه اش کرد. هر ایرانی و هر قشری از رفع تحریم‌ها خوشحال می‌شود. دوران تازه‌ای آغاز شده که حتماً علاوه بر بهبود زندگی مردم، روی کار هنرمندان نیز اثر مثبتی خواهد داشت. این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم.

لیلی گلستان: مردم به هم تبریک می‌گویند

امضای توافقنامه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها حتماً روزهای خوشی را برای هنر سرزمین‌مان رقم خواهد زد. راه برای حضور بیشتر هنرمندان ما در نمایشگاه‌های خارج از کشور باز می‌شود و خرید و فروش‌های هنری رونق می‌گیرد. باید این فرصت را غنیمت شمرد. بخش خصوصی به‌اندازه کافی خرج کرده و زحمت کشیده و حالا نوبت دولت است که در این راه به هنرمندان بیشتر کمک کند. این موضوع در مورد تئاتر و سینما هم امیدوار کننده است. به این موضوع بسیار خوشبین هستم. رفع تحریم‌ها بازتاب‌های اجتماعی خوبی دارد. در یک هفته اخیر می‌دیدم که مردم بسیار خوشحال هستند و حتی می‌دیدم که برخی به هم تبریک می‌گویند. امیدوارم این روند خوب و خوشی‌های مردم ادامه داشته باشد چرا که نتیجه بسیار مهم است. امیدوارم پول‌هایی که قرار است به کشور بازگردد، در راه درست و بجا خرج شود؛ هر چند بر این باورم که این دولت حتماً می‌تواند این کار را به درستی انجام بدهد.

حافظ موسوی: خوشحالم و امیدوار

به عنوان یک شهروند خوشحالم بالاخره تحریم‌هایی که علیه کشورمان وضع شده بودند، نقض شدند. متأسفانه در این سال‌هایی که گذشت، به واسطه تحریم‌های متعددی که متوجه زندگی مردم شده بود زندگی هموطنانمان فراز و نشیب‌های بسیاری را به خود دیده بود؛ فراز و نشیب‌هایی که فراتر از بحث اقتصاد، حتی متوجه بخش‌های مختلف فرهنگ مظلوم‌مان هم شد و آسیب‌هایی جدی به آن وارد کرد. در این بین بیشترین آسیب متوجه طبقه فرودست بود و از این بابت خوشحالم که بعد از گذشت زمان قابل توجهی تحریم‌ها برداشته شدند و زندگی مردم دوباره به شرایط عادی باز می‌گردد. امیدوارم با امضای توافقنامه نهایی، زندگی‌مان دوباره رونق پیدا کند و گشایشی در تمام وجوه آن حاصل شود.

نظر شما