شناسهٔ خبر: 41895 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش استانی کرسی آزاداندیشی در دانشگاه یاسوج

رییس دانشگاه اصفهان گفت: در سالهای گذشته دانشمندان و اندیشمندان در ایران یافته های علمی فراوانی داشتند که منجر به تولید علم شد و هم اکنون رتبه نخست کشور از نظر تولید علم را در منطقه دارد.

 

511.JPG

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ منطقه کهگیلویه و بویراحمد هوشنگ طالبی در همایش استانی کرسی آزاداندیشی که دوشنبه ۶ بهمن ماه در یاسوج برگزار شد، افزود: در سالهای گذشته دانشمندان و اندیشمندان در ایران یافته های علمی فراوانی داشتند که منجر به تولید علم شد و رتبه خوب علمی را در دنیا کسب کرده است.

وی بیان کرد: از نظر تولید علم ایران نسبت به جمعیت به طور خاص و نسبت به جمعیت دانشگاهی به طور خاص در دنیا وضعیت بهتری نسبت به سالهای گذشته دارد.

رییس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نسبت یافته های علمی ما و کارهای کیفی با نظریه پردازی ارتباط دارد و منجر به نظریه پردازی های گوناگونی می شود.

طالبی خاطرنشان کرد: ایران با توجه به یافته های علمی که دارد باید در دنیا رتبه بهتری داشته باشد که دلیل این است که کارهای انجام شده کیفیت لازم همچنین تولیدات علمی ما عمق کافی را ندارند.

وی افزود: بیش از دو سوم از دانشگاهها و هیئت های علمی کشور در زمینه علوم انسانی فعالیت می کنند. مزیت کشور ما در توجه به علوم انسانی است اما این رشته در کشور محدود شده و نتوانسته ایم آن را در سطح جهانی نشر دهیم.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه باید فعالیت های پژوهشی را انسجام داد، عنوان کرد: باید به سمت نظریه پردازی رفت و تنها به چاپ مقالات محدود نشود بلکه منجر به کارهای پژوهشی شود.

همچنین محمود رضا رحیمی، رییس دانشگاه یاسوج، گفت: هدف از برگزاری این همایش راه اندازی کرسی های آزاد نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاههاست.

وی بیان کرد: کمیته استانی در دانشگاه یاسوج تشکیل شده است و رؤسای دانشگاهها عضو این کمیته هستند.

رییس دانشگاه یاسوج اضافه کرد: در این کرسی ها زمینه ارایه نظریه های جدید و ترویج نظریه ها ساماندهی و مورد حمایت قرار می گیرند.

نظریه پردازی در کشور رضایت بخش نیست

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره گفت: نظریه پردازی در کشور رضایت بخش نیست.

به گزارش ایسنا، همچنین حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: ایده پردازی های زیادی توسط افراد مختلف بیان می شود اما نظریه پردازی ها در کشور مناسب و رضایت بخش نیست.

وی بیان کرد: مطلبی که بر مبنای توسعه، نقدینگی، پزشکی، روشمند و آکادمیک باشد و بتواند علاوه بر داخل در خارج کشور نیز جایگاه پیدا کند.

خسروپناه تصریح کرد: بسیاری از دانشگاهها در کشور به دلیل دغدغه مالی که دارند ممکن است به دانش در کشور آسیب وارد کنند پس بدون شک کمتر به تولید علم در دانشگاهها دست پیدا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: هدف هیئت حمایت از نظریه پردازان و حمایت تولید نظریه نیست بلکه دانشگاهها موظف به تولید نظریه هستند و هدف این هیئت حمایت از نظریه پردازان است.

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره عنوان کرد: تولید نظریه در کشور به کندی پیش می رود تولید و چاپ مقاله در کشور تا اندازه ای مناسب است اما تولید نظریه به ویژه در دانشگاهها کم است.

خسروپناه افزود: ساختار پژوهشی در دانشگاهها اصلاحاتی را نیاز دارد که بتوان در دانشگاهها تنها به انتشار و چاپ مقالات اکتفا نشود و نظریه پردازی را نیز در برنامه داشته باشند.

وی بیان کرد: گاهی مشاهده می شود یک گروه علمی در دانشگاه با وجودی که یک هیئت علمی ندارد، اما تعداد زیادی دانشجو می پذیرد با این وجود بدون شک مشخص است که نظریه پردازی صورت نمی گیرد.

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره اضافه کرد: نباید تنها جذب تعداد زیاد دانشجو مد نظر باشد دانشجویان مقطع دکتری باید به گونه‌ای آموزش ببینند که توان دانشی بالایی داشته باشند و به اندازه ای کار عملی انجام دهند که مهارت کافی داشته باشند که در این صورت به سرعت جذب خواهند شد.

نظر شما