شناسهٔ خبر: 41940 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب هفته خبر با پرونده‌ای ویژه پوران فرخ‌زاد منتشر شد/ زندگی من در کتابخانه‌ام گذشت

نودمین شماره «کتاب هفته خبر» به سردبیری محمد ولی‌زاده با پرونده‌ای ویژه پوران فرخ‌زاد منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

 

کتاب هفته خبر با پرونده‌ای ویژه پوران فرخ‌زاد منتشر شد/ زندگی من در کتابخانه‌ام گذشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجله «کتاب هفته خبر» در جدیدترین شماره خود در پرونده‌ای ویژه درباره پوران فرخ‌زاد، ضمن گفت‌وگو با این نویسنده، مترجم و شاعر پیشکسوت، نظرات برخی چهره‌های ادبی را درباره او منعکس کرده است. آثاری از سعید برآبادی، ضیاءالدین خالقی، محمدرضا مرزوقی، امیر بخشایی، نسرین بهجتی، و شهلا دانشمند در قالب گفت‌وگو، یادداشت و تحلیل، این پرونده را تشکیل می‌دهند.
 
نودمین شماره «کتاب هفته خبر» با مجموعه یادداشت‌هایی از مسعود عرفانیان به مناسبت درگذشت سید حسن تقی زاده، شهرام اقبال زاده در سالروز درگذشت یحیی مافی و محمدرضا رستمی به مناسبت سالروز تولد فریدون فروغی همراه است. این نشریه همچنین پس از پرونده پوران فرخ‌زاد، در پرونده‌هایی جداگانه به معرفی شخصیت و آثار رضا گوران، حسین قسامی، شاپور جورکش و گنزالو اینارینو پرداخته است.
 
در بخشی از گفت‌وگوی سعید برآبادی با پوران فرخ‌زاد می‌خوانیم: «اولین کاری که بعد از انقلاب کردم، مطالعه در مورد زنان بود. دیدم خیلی به زن‌ها ستم و بی‌احترامی می‌شود، درحالی‌که نام آنها همیشه در طول تاریخ بوده. شروع کردم به خواندن کتاب‌هایی ازاین‌دست و اولین فرهنگ دوجلدی در مورد زنان را به اسم «زن از کتیبه تا تاریخ» درآوردم که ناشرش علم بود و نام تمام زن‌هایی که یادشان در تاریخ فراموش شده بود را دوباره زنده کردم. بسیاری از زن‌های مرده تاریخ مردسالارمان را زنده کردم در یک مجموعه دوهزار صفحه‌ای. این اولین کتاب من نبود. قبل از انقلاب دو سه کتاب درآورده بودم، اما بعداز آن پنج کتاب دیگرم هم اختصاص به زنان داشت. یکی مجموعه شعر زنان بود به اسم «زنان همیشه» که خیلی خوب فروش رفت و حالا حتی خودم یک نسخه‌اش را هم ندارم. «اوهام سرخ شقایق»، «کارنامه زنان کارای ایران» و «نیمه‌های ناتمام» هم‌ اسم کتاب‌های دیگری است که در این حوزه کار کردم. الان هم دو کتاب دیگر دارم که باید چاپ شود، اما هنوز پذیرفته‌نشده است.

خلاصه برای زنان یک رشته کار کردم، بعد رفتم در تاریخ باستان. من خیلی ایران را دوست دارم و عاشق فرهنگ ایران هستم و اگر الان می‌بینید که خوب نمی‌توانم راه بروم و بیماری پیداکرده‌ام به خاطر آن‌وقت زیادی است که برای خواندن متون کهن گذاشته‌ام. ۱۰ سال نشستم و روی این متون تاریخی کار کردم  و کتابی درآوردم به اسم «مهره مهر» که استقبال خوبی از آن شد و حتی یک بار هم در آمریکا به چاپ رسید. یکی دیگر از آثارم که علاقه زیادی به آن دارم، «کارنامه به دروغ» بود. کتابی در اثبات کذب بودن آمدن الکساندر مقدونی به ایران و نشستن بر تخت کوروش و اثبات مخلوط شدن زندگی آن راهزن دریای اژه با زندگی اسکندر ایرانی که یکی از مغ‌ها بوده و سلسله اشکانی را به وجود آورده. در این خلال دو نوول نوشتم و یک رمان. یک کتاب از داستایوفسکی ترجمه کردم، به علاوه تمام رباعیات نوستراداموس، پیشگوی معروف را که ۱۰ بار چاپ شد.

خلاصه ۳۷، ۳۸ جلد کتاب در طول این سال‌ها از من منتشر شده که آخرین آن مجموعه داستانی است به نام «خانه کاغذی» که انتشارات پوینده به‌تازگی آن را راهی بازار کتاب کرده است. حالا اگر بخواهم چیزی درباره زندگی‌ام بگویم، باید بگویم که تمام عمرم به‌سختی و به بی‌پولی و به گرفتاری، ولی به کار گذشته. من این را واقعاً قاطع می‌گویم که دوای همه دردهای آدمی کار است. یعنی شما وقتی کار می‌کنی هم از خودت راضی هستی و هم دیگران از شما رضایت پیدا می‌کنند. وقتی کار می‌کنی یعنی لیاقت کار کردن داری، زیرا زندگی خوردن و خوابیدن و قرص‌های اعصاب خوردن و کنار دریا رفتن و شب‌نشینی نیست. زندگی من در کتابخانه‌ام و با کتاب‌هایم و بیشتر با خودم گذشته است. عاشق تنهایی هستم خصوصاً از آن زمان که از شاعران زده شدم، پا به دنیای تنهایی گذاشتم، اما هنوز هم با آنها ارتباط دارم.»

 نودمین شماره مجله «کتاب هفته خبر» در ۱۳۰ صفحه به قیمت پنج هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

نظر شما