شناسهٔ خبر: 41984 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیر سوال بردن جهانی شدن و اصول مدرنیته

حمید عبداللهیان،‌ عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران این روزها در حال ترجمه کتاب «پرسش و روش در مطالعات فرهنگی» است.

 

عبداللهیان کتاب «پرسش  و روش در مطالعات فرهنگی» را ترجمه می‌کند/ زیر سوال بردن جهانی شدن و اصول مدرنیته

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حمید عبداللهیان در گفت‌وگویی از ترجمه کتاب «پرسش و روش در مطالعات فرهنگی» خبر داد و اظهار کرد: این کتاب را که با همکاری علی صباغی ترجمه کردم به روش‌شناسی در مطالعات فرهنگی می‌پردازد. کتاب شامل مجموعه مقالاتی در این حوزه است که به ویراستاری میمی وایت و جیمز شواچ صورت پذیرفته است. 

وی ادامه داد: درباره روش‌شناسی مطالعات فرهنگی منبع زیادی در دسترس نیست و کتاب حاضر به زبانی ساده کوشیده تا مسایل ابتدایی روش‌شناسی را شرح دهد. در فصل‌های دهم و یازدهم کتاب نیز مثال‌های جالبی بیان شده که به طور مثال اگر کسی بخواهد در مطالعات فرهنگی به صورت عملی کار کند چگونه باید پیش برود. 

عبداللهیان با بیان اینکه کتاب مختص به یک منطقه خاص نیست و از سوی نویسندگان اسکاندیناوی و اروپایی نگاشته شده، افزود: مولفان در این اثر رویکرد انتقادی مطالعات فرهنگی و منطقه‌ای خاص را مبنای تولید علم قرار نداده‌اند.

به گفته این استاد دانشگاه، کتاب از نقد مساله، مقیاس و اندازه‌گیری توسط آنا مک کارتی آغاز می‌شود و به تدریج به مباحثی می‌رسد که ویلیامز در اثر مطرح کرده است. در ادامه نیز این سوال مطرح می‌شود که آیا مطالعات فرهنگی می‌تواند روش‌شناسی داشته باشد؟ پاسخ به این سوال مثبت است اما قطعیت ندارد.

عبداللهیان در توضیح بیشتر این کتاب افزود: یکی از نویسندگان کتاب نیز در مقاله‌ای چهار قدم را برای انسجام روش‌شناسی مطرح می‌کند: ۱- استفاده از متون عمیق، ۲- تفسیر از درون، ۳- تاکید بر جغرافیای انتقادی تکنولوژیک و صنعتی، ۴ - مناسک و آیین. 

وی یادآور شد: این کتاب افراد را به سمت روش‌شناسی مطالعات فرهنگی سوق می‌دهد اما مجبورشان نمی‌کند. کتاب روی مسائل مهم مطالعات فرهنگی مانند مردم‌نگاری مجازی و اینترنتی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و موسیقی‌شناسی تکیه می‌کند. همچنین روش‌شناسی مختلط و پیچیده را نیز درنظر می‌گیرد. یکی دیگر از مسائلی که در این کتاب بیان شده این است که آیا جهانی شدن اصول مدرنیته را زیر سوال می‌برد.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پایان گفت: این کتاب به احتمال فراوان تا پایان تابستان سال آینده منتشر می‌شود.

نظر شما