شناسهٔ خبر: 42019 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مزاری: کتاب‌های بزرگان ایرانی نباید در کتابخانه‌ها محصور بماند

عادل مزاری، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور اهمیت به کتاب را یکی از شاخص‌های جامعه پیشرفته دانست و گفت: امروز آمار مطالعه دو دقیقه‌ای در کشور بسیار آزاردهنده است در حالی که یکی از شاخص‌های رشد فرهنگی مطالعه و فرهنگ مکتوب است. با گسترش فضای مجازی من کتابخوان به جای اینکه با کتاب بخوابم با تلگرام به خواب می‌روم!

 

مزاری: کتاب‌های بزرگان ایرانی نباید در کتابخانه‌ها محصور بماند/ به جای کتاب خواندن با تلگرام به خواب می‌رویم!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین رونمایی و جشن امضا از کتاب‌های «مجموعه مقررات مسئولیت مدنی» و «بررسی تطبیقی خسارت معنوی» تالیف هدایت‌الله سلطانی‌نژاد، یکشنبه ۱۱ بهمن‌ماه با حضور مولف اثر و عادل مزاری، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور به همت انتشارات میزان دانش برگزار شد.
 
امروز بازار کتاب توجیحی ندارد 
عادل مزاری با بیان اینکه جامعه ما نیازمند فرهنگ کتابخوانی و گسترش هر آن چیزی است که مربوط به دایره قلم و کتاب است، افزود: امروز چندین آسیب جدی در حوزه فرهنک وجود دارد که یکی از آنها مشکلات اقتصادی ناشران، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌هاست. متاسفانه امروز کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها تبدیل به پیتزافروشی می‌شوند و دیگر بازار کتاب توجیحی ندارد. از سوی دیگر چون قدرت خرید مردم پایین آمده کتاب در سبد خانوار جایی ندارد. امروز ببینید که دانشجویان ما چه میزان کتاب غیر درسی و رمان می‌خوانند؟ چون امکان خرید برای مخاطبان وجود ندارد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور ادامه داد: شمارگان کتاب امروز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه است و این دردناک است! آسیب دیگر این است که فضای مجازی گسترش یافته و من کتابخوان امروز به جای اینکه با کتاب بخوابم، با تلگرام به خواب می‌روم!
 
فضای مجازی نباید موجب غفلت از کتابخوانی شود
وی با تاکید بر حمایت دولت از حوزه کتاب و کتابخوانی یادآور شد: دولت باید از ناشران و مولفان حمایت کند. امروز بخش خصوصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید حمایت شوند. ۸۰ درصد آنچه که امروز در کشور تولید می‌شود توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ناشران دولتی تحت حمایت دولت هستند اما بخش خصوصی نمی‌تواند با بخش دولتی رقابت کند.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اهمیت به کتاب را یکی از شاخص‌های جامعه پیشرفته دانست و گفت: امروز آمار مطالعه دو دقیقه‌ای در کشور بسیار آزاردهنده است در حالی که یکی از شاخص‌های رشد فرهنگی مطالعه و فرهنگ مکتوب است و دولت باید از این عرصه حمایت لازم را بکند.
 
مزاری با تاکید بر اینکه برای نجات کشور باید دوباره به حافظ و مولانا برگردیم، افزود: کتاب‌های بزرگان ما نباید در کتابخانه‌ها محصور بماند و نباید از حافظ تنها برای شب یلدا استفاده کنیم. باید دوباره به مطالعه این آثار برگردیم تا از معضلات فرهنگی فاصله بگیریم.
 
وی در پایان گفت: فضای مجازی نباید موجب شود که ما از کتاب غافل شویم. 

هدف نخست «مجموعه مقررات مسئولیت مدنی» آموزش است
سلطانی‌نژاد سخنران دیگر نشست نیز با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی، تحقق امر تحقیق و توسعه دانش در رشته‌های گوناگون است، گفت: در رشته حقوق، سالیان سال استادان این رشته آثار ارزشمندی را به جامعه علمی کشور ارائه کردند. من نیز به سهم خود کوشیدم تا آثاری را به جامعه دانشگاهی در قالب مقاله، پایان‌نامه و کتاب عرضه کنم که تعدادی از آنها منتشر شده و برخی از عناوین نیز زیرچاپ است.

وی درباره کتاب «مجموعه مقررات مسئولیت مدنی» توضیحاتی داد و افزود: مسئولیت مدنی دو مفهوم دارد؛ نخست به معنای مسئولیت جبران خسارت فردی است که زیان دیده، بدین معنی که هر فردی که به حکم قانون ملزم به پرداخت خسارت شود مشمول مسئولیت مدنی شده است.
 
مدیر انتشارات میزان دانش ادامه داد: از سوی دیگر هر جا صحبت از مسئولیت مدنی می‌شود بحث حقوقی آن نیز مطرح می‌شود، بدین معنی که قوانین و مقرراتی گردآوری شده که از بدو قانون‌گذاری تاکنون اعم از حقوق کیفری، جزایی و... قابل مشاهده است.
 
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه هدف نخست کتاب «مجموعه مقررات مسئولیت مدنی» امر آموزش است، عنوان کرد: هدف از تدوین اثر این بوده کسانی که در حوزه مسئولیت مدنی تدریس می‌کنند با داشتن این مقررات که در طول ۹۰ سال تصویب و تنظیم شده می‌توانند دید کلی و جامع‌تری نسبت به بحث مسئولیت مدنی داشته باشند. اما هدف دوم کتاب جنبه پژوهشی است. بسیاری از افراد تا زمانی که این کتاب تدوین نشده بود نمی‌دانستند که در حوزه مسئولیت مدنی این همه قوانین متعدد و متنوع وجود دارد و اکنون مخاطبان این اثر با مطالعه می‌توانند تجزیه و تحلیل دقیقی از این اثر داشته باشند.
 
آیا خسارت معنوی مانند خسارت مادی قابل جبران است؟
وی با تاکید بر اینکه هدف سوم این کتاب متوجه کردن قانون‌گذار به نواقص قوانین است، عنوان کرد: در این مجموعه، قوانین بسیاری وجود دارد که با هم ناسازگار است و امکان طرح یک نظام حقوقی مسئولیت مدنی با مواد کمتر و جامعیت بیشتر وجود دارد. بنابراین قانون‌گذار باید در این قوانین بازنگری داشته باشد.
 
به گفته سلطانی‌نژاد، هدف چهارم این کتاب نیز این است که با این مجموعه قوانین به خلاءها و نواقص پی ببریم. همچنین این کتاب می‌تواند برای استادان، پژوهشگران، قانون‌گذاران و دستگاه قضایی وحدت رویه ایجاد کند.
 
مدیر موسسه فروغ قانون در ادامه نیز توضیحاتی درباره کتاب «بررسی تطبیقی خسارت معنوی» داد و افزود: این کتاب موضوع روز دنیاست و یکی از مهمترین مباحث حقوقی مطرح شده است چون مسایل حل نشده بسیاری در حوزه خسارت معنوی وجود دارد. به طور کلی خسارت یک مفهوم روشن دارد و به معنای از دست دادن آن چیزی است که ارزش مالی دارد. در خسارت مالی در کشورها نظام جبران خسارت پذیرفته شده است اما درباره خسارت معنوی دیدگاه‌های متفاوتی مطرح است.
 
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه سه دیدگاه در کشورها در این باره وجود دارد یادآور شد: برخی کشورها، خسارت معنوی را مانند خسارت مادی قابل جبران می‌دانند اما در برخی از کشورها مانند کشورهای سوسیالیستی پرداخت خسارت معنوی ممنوع است. در برخی از کشورها نیز در این باره وضعیت دوگانه‌ای وجود دارد.

جبران خسارت معنوی وضعیت مشخصی ندارد 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما جبران خسارت معنوی وضعیت مشخصی ندارد، توضیح داد: از سویی برخی قوانین جبران خسارت معنوی را ممکن می‌دانند اما در مبانی فقهی در این باره اختلاف نظر وجود دارد. این کتاب با بررسی تطبیقی نشان داده که خسارت معنوی در نهایت قابل جبران است و نحوه پرداخت این خسارت را شرح داده است.
 
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه برپایی این جلسات تشویق به بازگشت تحقیق، پژوهش و مطالعه است، گفت: ما ایرانی‌ها خیلی در نوشتن قوی نیستیم و هدف از تالیف این کتاب‌ها جلوگیری از سرقت ادبی و ماندگاری خرد و اندیشه است. تالیف این گونه آثار زمینه را برای بازآفرینی متون دیگر فراهم کرده و به چرخه دانش اضافه می‌کند.

به گفته وی، به میزان کل تاریخ بشری در سده اخیر به واسطه نوشتن، علم بشر افزایش پیدا کرده است. بنابراین باید عادت به خواندن، نوشتن و ثبت و ضبط کردن داشته باشیم. هدف من از تالیف این کتاب این بوده که بگویم: بنویسیم و بنویسیم و بنویسیم.

نظر شما