شناسهٔ خبر: 42080 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شعرخوانی شاعران ایرانی در روز حادثه‌بار کابل

چهار شاعر ایرانی که به منظور شرکت در محافل برون‌مرزی دهمین جشنواره شعر فجر راهی افغانستان شده‌اند، در حالی نخستین روز از برنامه‌های کابل را پشت سر گذاشتند که این شهر ساعت حادثه‌باری را تجربه کرد.

 

1454405599120_0.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بر اساس گزارش رسیده، اسماعیل امینی، ناصر فیض، علیرضا قزوه و محمدجواد شاهمرادی (آسمان) دوازدهم بهمن وارد کابل شدند تا در محافل و دیدارهایی که ذیل برنامه های برون مرزی جشنواره بین المللی شعر فجر در افغانستان پیش بینی شده، شرکت کنند.

چهار شاعر ایرانی عصر روز دوشنبه با حضور در محفل شعر «عرصه سیمرغ»، علاوه بر شنیدن سروده های شاعران جوان افغانستان، به بحث و گفت‌وگو درباره وضعیت شعر پارسی، شعر مهاجرت و راههای تقویت ارتباط شاعران دو کشور پرداختند.

در این محفل که به میزبانی اتحادیه نویسندگان و شاعران افغانستان برگزار می شد، رئیس این اتحادیه به معرفی استعدادهای جوان ادبی کشورش پرداخت و از نقش نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشف استعدادها و تقویت قوای ادبی نسل امروز شاعران جوان افغانستان تقدیر کرد.

بر اساس این گزارش، سیدرضا محمدی که خود نیز از رویشهای شعر افغانستان در دو دهه گذشته است، پیشرفت ادبیات این کشور در سال های جنگ و بحران را مرهون میزبانی خوب محافل ادبی و انجمن های شعری جمهوری اسلامی ایران و پروبال دادن به شاعران جوان کشورش دانست.

اسماعیل امینی، دبیر دهمین جشنواره شعر فجر نیز در این محفل ادبی اظهار کرد: زبان فرهنگ، زبانی است که هیچ مرزی را تاب نمی آورد و دیوارها را فرو می ریزد. مراکز قدرت و ثروت می خواهند این دیوارها را سیم خاردار بکشند، اما محافل علمی، فرهنگی و هنری این دیوارها را برمی دارند.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری نیز با اشاره به فعالیتهای پردامنه شاعران و نویسندگان مهاجر افغانستان در ایران در قالب خانه ادبیات افغانستان و دفتر فارسی زبانان حوزه هنری، آمادگی این نهاد برای تقویت همکاری های ادبی و اهدای کتاب به شاعران افغانستان را اعلام کرد.

در محفل ادبی «عرصه سیمرغ» که در شرایط قطع برق برگزار می شد، علاوه بر شاعران افغانستان، هر چهار شاعر ایرانی سروده های خود را خواندند و در پایان از سوی اتحادیه نویسندگان و شاعران افغانستان مورد تقدیر قرار گرفتند.

این در حالی است که پیش از آغاز این برنامه، انفجار انتحاری در یکی از نقاط شهر کابل، موجب بسته شدن راهها و تاخیر یک ساعته برگزاری این محفل شد.

شاعران ایرانی همچنین با حضور در ضیافت شامی به میزبانی مصدق خلیلی، معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با تنی چند از فعالان فرهنگی این کشور و معاونان و مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار کردند.

چهار شاعر ایرانی امروز با حضور در محفل شعر «دوستی» در کابل، برنامه های دومین روز از سفر به افغانستان را پیگیری می کنند و سپس عصر امروز برای شرکت در محافل ادبی هرات راهی این شهر خواهند شد.

دومین برنامه برون مرزی دهمین جشنواره شعر فجر در قالب سفر افغانستان با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در افغانستان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. همزمان با این برنامه، محافل داخلی شعرخوانی جشنواره در شهرهای مختلف کشور در جریان است.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان دهمین جشنواره شعر فجر را به دبیری علمی اسماعیل امینی و دبیری اجرایی مهدی قزلی برگزار می کند. این جشنواره اوایل اسفندماه امسال در تهران به کار خود پایان می دهد.

نظر شما