شناسهٔ خبر: 42126 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ردپای هندسه در ادبیات کلاسیک/ الگوبرداری جیمزجویس از دانه‌های برف

دانشمندان یک موسسه تحقیقاتی در لهستان شواهدی بر استفاده از اشکال هندسی و ریاضی در کتاب‌های کلاسیک به ویژه کتاب «شب زنده‌داری فینگن‌ها» نوشته جیمز جویس مطرح کردند.

 

اشکال هندسی در ادبیات کلاسیک جهان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این مرکز که با عنوان موسسه فیزیک هسته‌ای در لهستان مشغول به فعالیت است بر این باورند که علاوه بر کتاب شب زنده داری فینگن ها نوشته جیمز جویس که سبک نگارش بسیار متفاوت با دیگر آثار جویس دارد، در دیگر آثار کلاسیک ادبیات نیز می‌توان رگه‌هایی از ریاضیات و فراکتال‌های هندسی را شناسایی و دنبال کرد.

پژوهشگران این مرکز تصمیم دارند بیش از ۱۰۰ اثر از ادبیات جهان را که توسط نویسندگانی همچون چالر دیکنز، الکساندر دوما، توماس مان، امبرتو اکو، ساموئل بکت و دیگر نویسندگان به زبان انگلیسی منتشر شده را تجزیه و تحلیل کرده و با ارائه یک گزارش و آمار دقیق و تحلیلی درباره ساختار ریاضی این آثار ارائه کنند.

شب زنده‌داری فینگن ها به قلم جیمز جویس از جمله رمان‌های این نویسنده ایرلندی است که به عنوان یکی از دشوارترین آثار ادبیات داستانی انگلیس شناخته می شود. این رمان که بیش از ۱۷ سال به طول انجامید داستان زندگی یک خانواده ایرلندی را از شب تا صبح با نثری بسیار پیچیده و سرشار از واژه سازی های مختلط به تصویر می‌کشد.

بر اساس گزارش‌های اولیه این گروه تحقیقاتی رمان شب زنده داری فینگن‌ها در بخش های مختلف خود فراکتال ها و مدلسازی‌های هندسی جالبی دارد که به نظر می‌رسد با الگوبرداری از دانه‌های برف و کهکشان ها شبیه سازی شده است.

دکتر پاول اوسویکیما یکی از محققان این مرکز قصد دارد بعد از پایان یافتن پژوهش های تیم تحقیقاتی این مرکز، یک مقاله مطول درباره فراکتال ها و مدلسازی های ادبیات کلاسیک جهان منتشر کند.  

نظر شما