شناسهٔ خبر: 42315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهدای ۵ میلیارد ریال کتاب به روستاهای دوستدار کتاب

پنج میلیارد ریال کتاب درقالب یک هزار بسته فرهنگی به روستاها و عشایر دوستدار کتاب اهدا شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب با اشاره به اهداف ارسال بسته های فرهنگی به روستاها و عشایر کشور گفت: نگاه به توسعه فرهنگی روستاها بر محور کتاب و کتابخوانی یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال پیگیری است. 
همایون امیرزاده برگزاری جشنواره های پایتخت کتاب ایران و تقدیر از گروه های ترویج کتاب و کتابخوانی نیز از دیگر فعالیت های وزارت ارشاد در این حوزه دانست.
وی افزود: در صورت توسعه فرهنگی روستاها به دیگر توسعه ها نظیر توسعه اقتصادی و اجتماعی دست پیدا خواهیم کرد، در این حرکت فرهنگی، به پرورش نسل فرهنگی روستاها اندیشیده می شود.
امیرزاده از افزایش شرکت روستاها و عشایر در جشنواره های روستای دوستدار کتاب در دومین دوره برگزاری آن خبر داد و گفت: در دومین دوره این جشنواره شاهد بودیم، طرح های ارسال شده به این جشنواره ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.
به گفته وی، این نشانگر آن است که تعداد کتابخوانان و سرانه مطالعه در روستاها افزایش داشته و جشنواره به برانگیختگی روستاها در حوزه فرهنگ کمک کرده است.
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی با اشاره به همکاری نهادها در ارسال این بسته های فرهنگی به روستاها تصریح کرد: معاونت امور فرهنگی با مشارکت انجمن ناشران فرهنگی کودک و نوجوان و انتشارات گاج نسبت به ارسال این بسته ها اقدام می کنند.
به گفته امیرزاده، در این طرح پنج هزار عنوان کتاب به ارزش پنج میلیارد ریال و در مجموع یکصد هزار جلد کتاب به هزار روستای کشور ارسال می شود.
وی همچنین با اشاره به نحوه تقدیر از ۱۰ روستای برگزیده در دومین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب گفت: بنیاد ملت یکصد میلیون، معاونت امور فرهنگی ۱۵۰ میلیون، کانون مساجد ۵۰ میلیون و وزارت کشور نیز ۵۰ میلیون ریال به هر یک از روستاهای برگزیده کمک خواهند کرد.

** مشارکت ۷۰ ناشر در این اقدام فرهنگی 
نادر قدیانی مدیرعامل انتشارات قدیانی نیز از مشارکت ۷۰ ناشر در انجمن ناشران کودک و نوجوان خبر داد و گفت: طی سالیان گذشته نامه های بسیاری از روستاهای کشور مبنی بر ارسال کتاب به روستاها دریافت کرده ایم.
وی افزود: امسال با همکاری ناشران ۲۰۰ هزار عنوان کتاب جمع آوری شد، ۱۵۰ هزار عنوان از این کتاب ها از طریق نهاد کتابخانه های عمومی کشور به روستاها ارسال و ۳۵ هزار عنوان نیز از طریق این طرح به روستاها ارسال خواهد شد.
محمد جوکار مدیر انتشارات گاج نیز در مراسم افزود: نسبت توزیع امکانات فرهنگی در شهرها و روستاها با یکدیگر برابر نیست و امیدواریم با این اقدام فاصله میان شهرها و روستاها کمتر شود.
سید ابوالفضل هاشمی مدیرکل ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با اشاره به تعداد روستاهای کشور گفت: بالغ بر ۱۲ هزار کتابخوان در روستاها داریم.
وی افزود: خوشبختانه برگزاری جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب موجب همبستگی میان روستاییان در کشور شده و شور و حال جدیدی در میان آنها ایجاد کرده است. 
هاشمی ادامه داد: اجرای این طرح که امسال برای نخستین بار برگزار می شود، باعث استقبال بیشتر از آن در سال های آینده می شود.
رضا برزگر مدیرکل فرهنگی توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز با اشاره به تقارن این اقدام با ایام دهه فجر گفت: امیدوارم این تقارن موجب شود تا کام روستاییان کشور با این اقدام شیرین و شور و حال جدیدی در روستاها ایجاد شود.

نظر شما