شناسهٔ خبر: 42353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتظر اجرای «برجام ۲» در حوزه فرهنگ هستیم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: انتظار ما این است که برجام ۲ با همان تلاش و انگیزه که در برجام نخست صورت گرفت، در حوزه فرهنگ و برای رفع موانع فرهنگی در کشور اجرا شود.

 

سیدرضا صالحی امیری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم افتتاح موزه میراث مکتوب و مستند و رونمایی از مجموعه تصویری ایران صبح امروز شنبه ۲۴ بهمن با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، جمعی از وزرا و همچنین تعدادی از چهره‌های فرهنگی و نیز اعضای هیات امنا و هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محل این سازمان در تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی در این مراسم با اشاره به پایان دومین سال مسئولیت او در این سازمان، ضمن تقدیر از همکاران خود در کتابخانه ملی، گفت: ما در این دو سال تلاش کردیم که سازمان اسناد و کتابخانه ملی را به مجموعه‌ای پویا تبدیل کنیم که برای این منظور اندیشگاه فرهنگی در کتابخانه ملی ایجاد شد که در سال ۹۳، ۱۶۰ نشست و در سال ۹۴، ۳۰۲ نشست با حضور اندیشمندان و چهره‌های فرهنگی از هر طیف و سلیقه‌ای برگزار کرد.

وی افزود: در حوزه تاریخ شفاهی، ما تاریخ شفاهی عصر پهلوی دوم را آماده کرده‌ایم که در قالب مجموعه‌ای ۵۰ جلدی به مرور منتشر می‌شود. ما سامان جدیدی به این حوزه دادیم، چرا که متاسفانه پیش از این دچار نوعی خطا و انحراف در تدوین تاریخ شفاهی شده بودیم، طوری که به جرأت باید گفت نسل‌های بعدی ما را از این جهت نخواهند بخشید.

مشاور رئیس‌جمهور اضافه کرد: کمتر از ۵ درصد منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیجیتال شده و ما بنا داریم طی یک برنامه پنجساله، تعداد منابع دیجیتالی شده سازمان را به ۲۰ درصد که نُرم جهانی است، برسانیم. همچنین ما در این مدت انجام پژوهش‌های بنیادینی را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز کرده‌ایم.

به گفته صالحی امیری، در دو سال گذشته هزار و ۹۲۵ جلد کتاب خطی و هزار و ۹۶۷ جلد نسخه سنگی به مخزن نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه شده است، این در حالی است که مطابق برآوردهای وی، حدود دو میلیون نسخه خطی مربوط به ایران و اسلام در منطقه و جهان وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰ هزار جلدش در داخل کشور است که از این تعداد نیز ۳۲۰ هزار نسخه خطی به کتابخانه ملی انتقال پیدا کرده و در مجموعه فهرستگان نسخ خطی (فنخا) منتشر شده است.

وی با اشاره به رویکرد دولت در همگرایی تشکل‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه‌های مختلف، تاکید کرد: ما نیز در این خصوص مسیر همگرایی را آغاز کرده‌ایم و دو تشکل «مکتب» (مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور) و «مهتاب» (مجمع مراکز اسنادی کشور) را تشکیل داده‌ایم با این هدف که حوزه میراث مکتوب و همچنین اسناد در کشور سامان مطلوبی پیدا کند.

صالحی امیری تاکید کرد: تنها راه پیشرفت و توسعه در کشور، از مسیر فرهنگ می‌گذرد. فرهنگ هم اقتصاد، هم سیاست و هم جامعه را خواهد ساخت و انتظار ما این است که در برجام ۲ با همان تلاش و انگیزه که در برجام نخست صورت گرفت، در حوزه فرهنگ برای رفع موانع فرهنگی قدم‌های موثری برداشته شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید آشتی خوبی با نخبگان و فرهیختگان انجام داده و هم‌اکنون تعامل فرهنگی خوبی در داخل و خارج کشور در این حوزه پدید آمده است، یادآور شد: امنیت فکر و قلم و زبان، اکنون تا حدودی تامین شده و دولت تنوع فرهنگی را در جامعه به رسمیت شناخته، اما انتظار جامعه بزرگ فرهنگی کشور این است که توجه بنیادی‌تری به حوزه فرهنگ صورت گیرد و همه باید باور داشته باشند که اصلاح فرهنگ، اصلاح همه جامعه است.

نظر شما