شناسهٔ خبر: 42379 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رده BP اسلام» منتشر شد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی ویراست سوم کتاب «رده BP اسلام: گسترش رده اسلام بر اساس نظام رده‌بندی کنگره» را با تنظیم و تدوین احمد طاهری عراقی و به کوشش زهره علوی و زهرا‌سادات مدرسی منتشر کرده است.

 

«رده BP اسلام» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در پیشگفتار کتاب «رده BP اسلام: گسترش رده اسلام بر اساس نظام رده‌بندی کنگره» درباره رده BP اسلام چنین توضیح داده شده است: «هیجده سال از چاپ گسترش و بازنویسی اسلام و علوم اسلامی در نظام رده‌بندی کنگره می‌گذرد. در این مدت این رده‌بندی نه تنها در کتابخانه ملی بلکه در اکثر کتابخانه‌های معتبر ایران که دارای مجموعه‌های غنی از اسلام و علوم اسلامی بوده‌اند به کار گرفته شده است. پیروزی انقلاب اسلامی، انتشار کتاب‌های دینی را رونق داد و کتابخانه ملی که طبق قانون دو نسخه از کلیه آثار منتشر شده در ایران را دریافت می‌دارد، با فهرست‌نویسی و رده‌بندی آنها درواقع رده «رده BP اسلام» را به محک آزمایش گذاشت و بدین ترتیب کسری‌ها و کمبودها را تا حد امکان برطرف کرد و برای رفع اشکالات کاربردی آن تمهیداتی جدید اندیشیده شد.»
 
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در بخش «یادداشت ویراست سوم» این اثر چنین اظهار کرده است: «هفده سال از چاپ ویراست دوم گسترش و بازنویسی اسلام و علوم اسلامی در نظام رده‌بندی کنگره می‌گذرد. این رده‌بندی نه تنها در کتابخانه ملی بلکه در اکثر کتابخانه‌های معتبر ایران به‌کار گرفته‌شده است. با توجه به اهمیت گسترش و بازنویسی رده BP (اسلام) و بخصوص جایگاه کتابخانه ملی به عنوان هسته مرکزی و ایجاد کننده یکدستی در کتابخانه، هر چه بیشتر اهمیت ویراست سوم احساس شد.
 
در این ویراست سعی شده که شماره پیشین حتی‌المقدور حفظ شود تا کتابخانه‌ها بتوانند با حداقل تغییرات، کتابخانه‌های خود را بر مبنای این ویرایش روزآمد کنند. تغییرات بیشتر جنبه عملی و کاربردی دارد در ویراست دوم جدول گسترش آثار انفرادی ارائه شد که به منظور یکدستی و قرار گرفتن کلیه آثار مربوط به یک اثر خاص اضافه شد. در ویراست سوم نیز تغییرات به منظور استفاده آسان‌تر و گسترده‌تر انجام گرفته است.»

این اثر از بخش‌های «سیر علوم شرعی و طبقه‌بندی آنها»، «کاربرد این رده‌بندی»، «اختصارات»، «خلاصه طرح رده‌بندی اسلامی» و «نمایه» تشکیل شده است.
 
«جدل را که از مباحث علم منطق است، برخی با اعتبار آنکه در فقه و اصول آن را بکار می‌گیرند، از فروغ علم اصول فقه هم شمرده‌اند. همچنین علم مناظره (یا آداب‌البحث) که از علوم آلی است و در همه علوم بکار می‌آید، از فروع اصول فقه شمرده شده است. ولی ما این دو علم را که پیوندشان به علوم فلسفی بارز و بدیهی است از علوم شرعی به‌حساب نیاوردیم، هرچند که متشرعان نیز آنها را بکار گرفته‌اند.» این جملات برگرفته از کتاب «رده BP اسلام: گسترش رده اسلام بر اساس نظام رده‌بندی کنگره» است.
 
ویراست سوم کتاب «رده BP اسلام: گسترش رده اسلام بر اساس نظام رده‌بندی کنگره» با تنظیم و تدوین احمد طاهری عراقی و به کوشش زهره علوی و زهرا سادات مدرسی و با همکاری محبوبه قربانی، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۳۳۱ صفحه، به بهای ۲۰۰ هزار ریال از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

نظر شما