شناسهٔ خبر: 42406 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه‌ای که به وضعیت تاسف‌بار تیراژ کتاب کمک می‌کند

تهیه‌کننده برنامه «فانوس» که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی از آنتن شبکه چهار پخش می‌شود، با تاکید بر اینکه معرفی کتاب امری پرمسوولیت است، بیان کرد: اگر در کشورمان فرهنگ کتابخوانی ترویج شود، شاید این وضعیت تاسف‌بار تیراژ کتاب نیز بهتر شود.

 

1451287145551_5433.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمد رحیمی در گفت‌وگویی درباره تاثیر برنامه‌هایی که فرهنگ کتابخوانی را ترویج می‌کنند، اظهار کرد: وظیفه رسانه ملی تلنگر زدن است؛ ما نمی‌توانیم کار اجرایی انجام دهیم، ولی همین که تلنگر بزنیم و مردم را تشویق کنیم، کافی است.

او با اشاره به شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آنها بر فرهنگ کتابخوانی گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ در جامعه شکل بگیرد، نیاز به کتاب داریم؛ رسانه‌های دیگر شاید بتوانند اندکی تاثیرگذار باشند، ولی هیچکدام به اندازه کتاب شخصیت‌پرداز نیستند.

تهیه‌کننده برنامه «فانوس» در ادامه یادآور شد: امیدوارم خود رسانه ملی نیز به موضوع کتابخوانی اهمیت بیشتری بدهد؛ برای مثال در سریال‌های تلویزیونی که مخاطبان زیادی هم دارد، می‌توانند حضور کتاب و تاثیرگذاری آن را در زندگی افراد نشان دهند.

رحیمی با بیان اینکه امیدوارم برنامه «فانوس»‌ به کاربردی‌تر شدن کتاب در زندگی افراد کمک کند، ادامه داد: تلاش کردیم تا ساختاری که این محتوا قرار است در آن ریخته شود برای مخاطب جذاب باشد و برنامه را یک بعدی پیش نبریم؛ در همین راستا کتاب‌ها را به شکل مولتی‌مدیا معرفی می‌کنیم؛ ساختار برنامه مجری‌محور است و اگر از کتاب انتخاب شده، موسیقی، فیلم و تئاتر تهیه شده باشد، بخش‌هایی از آن را برای جذب مخاطب بیشتر به نمایش می‌گذاریم؛ ممکن است عده‌ای به بهانه دیدن فیلم هم که شده، برای خواندن آن کتاب ترغیب شوند.

‌او متذکر شد: امیدواریم ساخت برنامه‌ای مثل «فانوس» آنچنان تاثیرگذار باشد که اگر یک خانم خانه‌دار می‌خواهد آشپزی کند، به جای مراجعه به اینترنت، از کتاب آشپزی استفاده کند؛ این کار شاید در ظاهر بسیار ساده به نظر برسد، اما به استفاده از فرهنگ کتابخانی در خانواده بسیار کمک می‌کند و بچه‌ها متوجه می‌شوند که کتاب صرفاً جنبه تزئینی ندارد و می‌تواند کاربرد‌های دیگری در زندگی عادی داشته باشد.

برنامه «فانوس» با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی تازه‌های نشر و کتاب، روزهای زوج ساعت ۱۸ از آنتن شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

نظر شما