شناسهٔ خبر: 42449 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از فرهنگ مصور نمادهای ایرانی

کتاب فرهنگ مصور نمادهای ایرانی آخرین تالیف بهمن نامورمطلق و منیژه کنگرانی با حضور علاقمندان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر ایران در موسسه بهاران رونمایی شد.

 

1455535074059_01230.jpg

به گزاش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در این مراسم بهمن نامورمطلق با اشاره به ضرورت تالیف این کتاب گفت: از جمله کارهای که ضرورت آن احساس می‌شد، تالیف یک فرهنگ مصور در خصوص نمادها و اسطوره‌های ایرانی بود. فرهنگی که بتواند به کمک تصویر نمادها را به علاقمندان و پژوهشگران بشناساند.

وی ادامه داد: در این مجموعه که با همکاری خانم کنگرانی تالیف شده است در ابتدا و در مطالعات اولیه ۱۰۰ نماد و اسطوره گردآوری شد که در کتاب حاضر ۴۰ نماد از آنها منتشر شده است. تلاش ما این بود که صرفا به ریشه‌شناسی نمادها نپردازیم و از ابتدا هدف‌مان این بود که این نمادها را در سیر تطور زمانی و از نظر تجلی هنری مورد بررسی قرار دهیم.

معاون صنایع‌دستی همچنین درباره تجلی نمادها در هنر و ادبیات ایرانی افزود: نکته مهم دیگری که در جریان تالیف این کتاب مورد توجه قرار داده‌ایم نشان دادن این نمادها و اسطوره‌ها در هنر و ادبیات ایران بود. هرچند تا کنون در زمینه نمادها در ادبیات اساتید این حوزه آثاری منتشر کرده‌اند، اما در این کتاب برای نخستین‌بار تجلی هنر نمادها را در هنرهای مختلف نشان داده‌ایم تا مورد استفاده پژوهشگران هنر و علاقمندان به این حوزه قرار گیرد.

سخنران دیگر مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ مصورنمادهای ایرانی، دکتر علی عباسی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی بود که درباره اهمیت این کتاب بیان کرد: این اثر منبعی ارزشمند و مهم برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر ایران است و در مطالعات و تحقیقات استفاده فراوانی برای آنها خواهد داشت.

عباسی در ادامه همچنین افزود: من اطلاع دارم که تالیف این کتاب ایده ای بود که دکتر نامور مطلق در سال های قبل همواره نسبت به آن دغدغه داشتند و امروز خوشحالم که آن ایده محقق شده و در قالب کتابی تاثیرگذار منتشر شده است.وی در پایان با اشاره به برخی از موارد موجود در کتاب به بحث و تحلیل شیوه تدوین و تالیف این اثر پرداخت.

کتاب «فرهنگ مصور نمادهای ایرانی» تالیف مشترک بهمن نامورمطلق و منیژه کنگرانی در زمینه معرفی تجلی هنری ۴۰ نماد ایرانی در گذر زمان در تیراژ هزارنسخه،با ۳۲۵ صفحه و به بهای ۳۰ هزارتومان از سوی موسسه نشر شهر منتشر و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما