شناسهٔ خبر: 42574 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عیدانه‌های کاغذی؛ سبکی جدید برای فعالیت‌های فرهنگی

با فرارسیدن روزهای پایانی سال تقویم‌ها و سررسیدهای بسیاری از چاپخانه‌ها خارج و در بازار توزیع می‌شود تا هدیه‌های سازمان‌ها، نهادها و افراد به مناسبت آغاز سال جدید باشند، اما آیا این تقویم‌ها و سررسید‌ها بهترین هدیه‌ها هستند؟

 

هدیه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  همه ساله با نزدیک شدن به فصول پایانی سال چرخ چاپخانه‌ها تندتر به حرکت درآمده تا سفارشات سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای چاپ سررسید و تقویم های جدید را تا پیش از اتمام سال به دست مشتریانشان برسانند، هرچند با گران شدن کاغذ و مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر این موضوع رنگ و بویی کمتری به خود گرفته و برخی چاخانه داران از کمبود سفارش‌های چاپ تقویم و سررسید گلایه داشتند،  اما به نظر می‌رسد از این موضوع می‌توان به‌عنوان یک فرصت برای تقویت بخش‌های دیگری از فرهنگ و حتی چاپ بهره برد.

از آنجایی که رسم است یکی از اقدامات افراد، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در ایام سال جدید اهدای سررسید و تقویم به یکدیگر است و باز از آنجایی که سال هاست در ایران اهل فرهنگ از کمبود سرانه مطالعه در میان ایرانیان گلایه دارند و تلاش‌های بسیار و ابتکارات جالبی برای رفع این معضل از نذر فرهنگی گرفته تا طرح کتابت را جا بگذار و .... انجام شده است، بهتر است فرهنگ هدیه کتاب به جای هدیه سررسید و تقویم را جایگزین کنیم.

سالانه بالغ بر هزاران تقویم و سررسید منتشر می شوند که برای واردات کاغذ و مواد اولیه تولید آنها میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می َشود که تنها بخش محدودی از آن ها مصرف شده و بخش عمده ای یا به فروش نرفته و یا استفاده ای از آن ها نمی شود. اگر این هزینه ها صرف چاپ و انتشار کتاب شود و هر یک از ما به شخصه تلاش کنیم که به جای تقویم و سررسید کتاب اهدا کنیم،  گامی هر چند کوچک در جهت سرانه مطالعه برداشته خواهد شد.

برخی ناشران چند سالی است که تشویق به انجام این کار را شروع کرده اند و به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند به جای خرید سرسید و تقویم برای اهدا از آنها کتاب بخرند. 

محمد علی جعفریه، مدیر نشر ثالث از جمله این ناشران است، او می گوید: من همیشه به مشتریان خودم کتاب هدیه می‌دهم، حتی به مشتریانی که به دنبال سر رسیدهایی با قیمت‌های بالا هستند، پیشنهاد می‌کنم کتاب بخرند چرا که معتقدم کتاب ماندگار است و می‌تواند تا سال‌ها و دهه‌ها به یادگار بماند، اما سر رسید این ویژگی را ندارد.

جعفریه بهترین زمان برای کتاب هدیه دادن را تعطیلات نوروز دانسته و ادامه می‌دهد: تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای کتاب خواندن است. خودم اصولاً به دوستان و نزدیکانم در این ایام کتاب هدیه می‌دهم.

مدیر نشر ثالث می‌گوید: کتاب هدیه دادن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. در این صورت باید ارگان‌ها و شرکت‌هایی وارد عمل شوند و کتاب هایی را انتخاب کنند تا به جای سررسید به بهانه نوروز به کارمندان و مراجعانشان هدیه دهند.

وی با بیان اینکه هیچ کس نقش تاثیرگذار یک کتاب خوب را فراموش نمی‌کند، اظهار کرد: اگر شما آن کتاب را به کسی هدیه داده باشید، آن شخص شما را هم فراموش نمی‌کند. 

 رضا یساولی ثانی، مدیر نشر یساولی نیز دیگر ناشری است که کتاب هدیه دادن را توصیه می‌کند. یساولی می‌گوید: عیدی دادن کتاب در عید نوروز  سنتی ماندگار است، برای ترویج کتاب به عنوان یک هدیه همیشه تخفیف های مناسبی برای مشتریان خود قائل می‌شوم.

یساولی: نهادینه شدن فرهنگ عیدی دادن کتاب نیازمند عز ملی است

مدیر نشر یساولی به ثمر رسیدن فرهنگ عیدی دادن کتاب را نیازمند تلاش در سطح ملی می‌داند و ادامه می‌دهد: متولیان امر باید در این زمینه  با برنامه ریزی گام بر دارند تا شاهد نتایج  خوبی باشیم.

وی نقش رسانه‌ها در ترویج عیدی دادن کتاب را مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها و... می‌توانند تبلیغات مفیدی در این خصوص انجام دهند. اگر این تبلیغات به صورت مستمر ادامه داشته باشد مقاومت ناشران شکسته می شود و با این طرح همگام می شوند.

یساولی ثانی می‌افزود: در انتشارات ما کتاب هایی وجود داشت که زمانی پرفروش ترین کتاب ها بودند اما به دلایل مختلف از میزان فروششان کم شده است. در این شرایط ما به جای اینکه این کتاب ها را به حراج بگذاریم آنها را به مناسبت‌های مختلف به کتابخانه‌ها هدیه می‌دهیم. برای نهادینه کردن هدیه دادن کتاب به جای پول در مناسبت های مختلف باید در این زمینه فعالیت های مستمری انجام دهیم. اگر این فرهنگ در بین مردم و نهاد های مختلف رایج شود به فرهنگ جامعه ما کمک می‌شود. با وجود گسترش فضای مجازی اگر بتوانیم به هم کتاب هدیه دهیم به توسعه کتاب و کتابخوانی کمک زیادی کرده ایم.

شاید باشند ناشران و کتابفروشان دیگری که آن ها هم به مشتریانشان پیشنهاد دهند به جای خرید انواع و اقسام تقویم‌ها و سررسیدهای کوچک و بزرگ که امروزه با در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی به چاپ می‌رسند، کتاب‌هایی را انتخاب کنند که یا از پرفروش‌های سال به شمار می‌روند و یا به تازگی وارد بازار نشر شده‌اند. مهم این است که ما هدیه‌ای را انتخاب کنیم که بیشترین فایده را داشته باشد.

نظر شما