شناسهٔ خبر: 42615 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فلسفه فقه» در دو جلد منتشر شد

کتاب دو جلدی «فلسفه فقه» به کوشش حسینعلی بای از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. این اثر دو جلدی دربردارنده مقالات علمی و پژوهشی محققان حوزه دین و فلسفه است.

 

«فلسفه فقه» در دو جلد منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي: مجموعه مقالات دوجلدی «فلسفه فقه» به کوشش حسینعلی بای، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه منتشر شد.

گردآورنده در قسمتی از مقدمه جلد اول کتاب خود در تعریف «فلسفه فقه» این‌گونه نوشته است: «فلسفه فقه»، از جمله فلسفه‌هاي مضاف است كه در آن به تعريف فقه، تاريخ تطور فقه، ساختار فقه و تقسيم‌بندي آنها، جايگاه فقه، ارتباط فقه با علوم ديگر خصوصاً علم اصول، روش‌شناسي فقه، قلمرو فقه، ماهيت احكام فقهي، مراحل حكم فقهي، انواع حكم (حكم اولي، ثانوي، ثابت و متغير و...)، رابطه مصالح و مفاسد با احكام، موضوع علم فقه، اهداف فقه، مقدمات علم فقه يا اجتهاد، منابع فقه، حجيت منابع فقه، منطق فهم فقه، شيوه‌ هاي تفسير نصوص، متدولوژي تحقيق در اسناد، كاستي‌هاي فقه و آسيب‌‌شناسي آن، تعريف اجتهاد، عوامل موثر در اجتهاد و... پرداخته مي‌شود.»

جلد نخست این کتاب دو جلدی دارای ۲۱ مقاله علمی و پژوهشی یا موضوع فقه و اسلام است. «فلسفه فقه» نوشته رسول نادری، «چیستی فلسفه فقه» اثر جابر توحیدی اقدام و عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی و نیز «فلسفه فقه» اثر ابوالقاسم علیدوست از جمله مقالات منتشر شده در جلد نخست این کتاب است.

از دیگر مقالات منتشر شده در جلد نخست «فلسفه فقه» می‌توان به «گفتمان فلسفه فقه» نوشته عبدالحسین خسروپناه، «جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی – اجتماعی اسلام» به قلم طاهره اسدالهی و «بررسی ساختار فقه» نوشته حسین حسن‌زاده اشاره کرد.

جلد دوم کتاب «فلسفه فقه» نیز دربردانده مقالاتی از محققان و پژوهشگران حوزه دین و فلسفه است. «فقه و فلسفه» نوشته سید احمد میرخلیلی،«گستره کارکرد و کاربرد عقل در تفهیم و تحقق دین» به قلم آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، «استصلاح در فقه امامیه» نوشته ابوالقاسم علیدوست و «درآمدی بر جایگاه مصلحت در فقه» اثر سیف‌الله صرامی از مقالات منتشر شده در جلد دوم این کتاب است.

جلد اول مجموعه مقالات «فلسفه فقه» با قیمت ۴۰ هزار تومان و جلد دوم با قیمت ۳۵ هزار تومان از سوی پژوهشگاه علوم  فرهنگ اسلامی در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما