شناسهٔ خبر: 42628 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از سه عنوان کتاب ادبی / جستارهایی در قصه شناسی، پست مدرنیسم... و ˝مرثیه زوال˝

سه کتاب تازه با موضوعیت ادبیات و نگاهی تئوریک و نظریه پردازانه در انتشارات چشمه منتشر شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ سه کتاب تازه با موضوعیت ادبیات و نگاهی تئوریک و نظریه پردازانه با عناوین "پست مدرنیسم و ..."، "جستارهایی در قصه شناسی" و "چکامه گذشته/ مرثیه زوال" در انتشارات چشمه منتشر شدند.

کتاب "پست مدرنیسم و ..." گردآوری و تالیف استیون کانر و به برگردان گروه ترجمه شیراز (شاپور جورکش، علی معصومی و ...) منتشر شده است.

این کتاب در ۱۰ فصل نگاشته شده است: پسامدرنیسم و فلسفه اثر پل شیهان، پسامدرنیسم و فیلم اثر کاترین کانستبل، پسامدرنیسم و ادبیات اثر استیون کانر، پسامدرنیسم و هنر/پسامدرنیسم اکنون و دیگر بار به قلم استیفن ملویل، پسامدرنیسم و اجرا نوشته فیلیپ آوسلندر، پسامدرنیسم و فضا نوشته جول‌ین مرفت، دانش، فن‌آوری و پسامدرنیسم اثر اورسولا هیز، پسامدرنیسم، پسادین نوشته فیلیپل بری، پسامدرنیسم و اخلاق در برابر متافیزیک دریافت اثر رابرت ایگلستون و نهایتا حقوق و دادگری در پسامدرنیته به قلم کوستاس دوزیناس.

پیش از آغاز این کتاب می‌توانید با رجوع به بخش "درباره نویسندگان" اطلاعات ضروری درباره مولفان این مقالات را مطالعه کنید.

در پشت جلد "پست مدرنیسم و ..." می‌خوانیم: "در اندیشه غربی چگونه "دیگری" به دست "من" سرکوب می‌شود. آیا ترس آن نمی‌رود که جنسیت کامروای زن در رویارویی با بی عاطفگی و سردی از معنای خود تهی شود؟ الاهیون در برابر تسخیر شدن سکولاریسم به دست چیزی مانند و ناهمانند مذهب، چه واکنشی داشتند؟ آیا پسامدرنیسم ابری بی بار بود یا بارید و ما را سرکار گذاشت؟ مقاله‌های این کتاب، حاصل "پسااندیشی" ده تن از سران پسامدرن است درباره زندگی هر روزه ما و عرصه‌هایی دور دست مثل پسامدرنیسم و اخلاق، فضا، اجرا، فناوری... و دلمشغولی‌‍‌های روزمره ما."

مرتضی ترسلی، گلناز دواتگر، پطرس صمیم و محسن نطنج از دیگر مترجمان این کتاب هستند که در گروه ترجمه شیراز به سرپرستی شاپور جورکش فعالیت می‌کنند.

این کتاب در ۳۲۵ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

"جستارهایی در قصه شناسی" شامل بیست مقاله است در باب ادبیات روایی فارسی به قلم محمد پارسا نسب.

در یادداشت آغازین این کتاب می‌خوانیم: "قصه‌ها همزاد بشرند و همراه او از درون غارها تا عرصه فضاهای مجازی سیر کرده‌اند؛ آن‌ها، حامل فرهنگ و تمدن اقوام، تجلی بخش عواطف آدمیان، ابزار سرگرمی و فراغت انسان، و در بسیاری موارد، همچون قصه‌های شهرزاد، وسیله مهار سرکشی‌ها و تندخویی‌های بشری بوده‌اند. قصه‌ها که متاثر از فرهنگ شفاهی، غالبا به صورت منثور روایت شده‌اند و اشکال منظوم نیز گاه، صورت دیگری از همین‌ها هستند، احوال و افکار و امیال طبقات مختلف جامعه، به خصوص طبقه فرودست را به تصویر می‌کشند و همچون ساغری بلورین، امواج فکری، فرهنگی، تاریخی و سرگذشت احوال بشر را در خود بازتاب می‌دهند. "

این کتاب نیز با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

"چکامه گذشته/ مرثیه زوال" مجموعه مقالاتی است به قلم شاپور بهیان.

در پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم:"شاید این تصور که مولف نیز جزئی‌ است از یک نظام و نه همه آن نظام، برای اهل ذوق و زیبایی شناسی برخورنده باشد. اما آنچه در این مقالات تعیین کننده است، روش است و لاغیر. از این روی نویسنده این مقالات کوشیده است از تاثیرات شخصی و حس و حال‌های زیبایی شناختی، چندان نگوید و اگر او مولف را نویسنده‌ای صاحب خصال شخصی نبوغ آسا نشان نداده است به این دلیل نیست که این ویژگی‌ها بی اهمیت‌اند، بلکه به این دلیل است که روش، مجازش نداشته است که از این‌ها بگوید."

این کتاب در دو بخش اصلی نقد ادبی و نظریه پردازی نوشته و در ۲۵۴ صفحه و با قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما