شناسهٔ خبر: 42819 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه شهید دستغیب جزو میراث گران‌بهاست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: نبض کتاب همچنان در قلب بافت تاریخی شیراز و در کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب خوب می‌تپد، و این مکان نه تنها یک کتابخانه بلکه مکانی فرهنگی، تاریخی و از میراث‌ گران‌بهای شیراز و فارس و کشور است.

 

09-94.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ منطقه فارس، سعیده ابراهیمی در حاشیه بازدید از کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز گفت: این کتابخانه ۶۵ سال قدمت دارد و مامن بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان دیروز و امروز فارس و شیراز بوده است.

او کتاب‌های غنی و آرشیو کم‌نظیر نشریات این کتابخانه را بستر مناسبی برای تحقیقات کتابخانه‌ای دانست و گفت: بخش آرشیو نشریات این کتابخانه، از بخش‌های منحصر به‌فرد کتابخانه‌ای است که می‌توان آن را غنی‌ترین آرشیو در جنوب کشور دانست.

ابراهیمی با بیان اینکه رفع مشکلات این کتابخانه نیازمند خرد جمعی و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های استان و شیراز است، خاطرنشان کرد: ساختمان کتابخانه نیازمند تعمیرات اساسی و آرشیو نشریات آن نیازمند ایجاد مکانی مطلوب برای نگهداری است و این همه نیازمند اعتباری ۴۰۰ میلیون تومانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس همچنین وجود حدود ۷۰ هزار نسخه کتاب و بیش از ۳۵۰۰ عضو در این کتابخانه را فرصتی مناسب برای ترویج کتابخوانی توصیف و خاطرنشان کرد: موقعیت مکانی کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب در قلب مجموعه زندیه شیراز می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با ظرفیت‌های فرهنگی مردم فارس و شیراز باشد.

بر اساس این خبر، در سال ۱۳۲۶ توسط رئیس وقت اداره فرهنگ فارس انجمنی به نام "انجمن کتابخانه ملی فارس" با شرکت ۱۲ عضو تشکیل شد. این انجمن برای محل کتابخانه، چندین مکان را در نظر گرفت و در نهایت با جلب موافقت وزارت فرهنگ و اداره کل باستان‌شناسی وقت ایران، قسمت جنوبی باغ نظر(موزه پارس) برای احداث ساختمان این کتابخانه در نظر گرفته شد.

نقشه این بنا توسط آندره گُدار فرانسوی (طراح آرامگاه حافظ) مدیر وقت اداره کل باستان‌شناسی، طرح‌ریزی و پس از تصویب برای اجرا به شیراز فرستاده شد.

این کتابخانه در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۲۹ رسما آغاز به کار کرد و چهره‌های مطرح فرهنگ و ادب شیراز ریاست آن را بر عهده داشته‌اند.

پس از پیروزی انقلاب و شهادت آیت‌الله دستغیب، این مکان فرهنگی در بزرگداشت آن مقام روحانی و عالم مبارز، به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب تغییر نام یافت و اکنون یکی از معتبرترین کتابخانه‌های ایران محسوب می‌شود.

نظر شما