شناسهٔ خبر: 42852 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۱۰ نقل قول برجسته از اومبرتو اکو

«اومبرتو اکو» به عنوان پرفروش ترین رمان نویس، فیلسوف، مقاله نویس و منتقد ادبی، پیچیدگی های رفتار انسانی، عشق و ادبیات را با رعایت ظرافت و موشکافانه مورد تحقیق قرار داده است.

 

امبرتو اکو

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گروه دین و اندیشه ــ وحید معصومی: «اومبرتو اکو»، پرفروش ترین نویسنده و اندیشمند ایتالیایی، در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. در ادامه ۱۰ مورد از به یاد ماندنی ترین نقل قول های این اندیشمند ایتالیایی بیان می شود.

- عشق چیست؟ در جهان هستی چه در مورد انسان یا شیطان یا هر موجود دیگری، پدیده ای را نمی شناسم که مانند عشق در روح انسان رسوخ نماید. هیچ پدیده ی دیگری مانند عشق، قلب و روح انسان را به یکدیگر پیوند نمی دهد. بنابراین گرچه شما سلاح هایی برای مهار آن در اختیار دارید، روح در عشق همچون اقیانوسی پهناور غوطه ور می شود. – نقل قول از کتاب « نام گل سرخ»

- فکر می کنم یک اثر را باید بعد از گذشت ۱۰ سال از نشر آن، پس از مطالعه و مطالعه مجدد، قضاوت نمود. دیگران بنده را همیشه به عنوان فیلسوف و اندیشمندی افراط گرا و سخت گیر شناخته اند. بنابراین کتابی نوشته ام که آن چنان دانش مدار نبود، زبانی ساده داشت، «عشق مرموز ملکه لوآنا». البته کتاب مذکور کمترین فروش را در میان آثار بنده به خود اختصاص داد. پس امکان دارد من این کتاب را برای طرفداران آزار جنسی نوشته باشم. این فقط ناشرین و روزنامه نگاران هستند که بر این باورند که مردم خواهان مطالب ساده هستند. مردم از مسائل ساده خسته شده اند. آنها علاقه دارند که به چالش کشیده شوند. - برگرفته از خبرگزاری «گاردین» سال ۲۰۱۱

- تمام داستان هایی که می خواهم بنویسم، مرا آزار می دهند در حالی که در اتاق خود نشسته ام، گویی که مرا احاطه کرده اند، شیاطین کوچک انگار در گوش من نجوا می کنند: «قربان، من را بنویس من خوب هستم»

- صبح روز ۲۷ جولای ۱۹۴۳ طبق اخبار رادیو شنیدم که فاشیسم سقوط کرده و موسولینی بازداشت شده است. وقتی مادرم مرا برای خرید روزنامه بیرون فرستاد، دیدم که عناوین روزنامه ها تغییر کرده است. پس از مشاهده عناوین اخبار متوجه شدم که گفته ها متناقض است. یکی از آنها را خریدم و پیام صفحه اول آن را که توسط ۵ یا ۶ حزب سیاسی امضاء شده بود خواندم. در میان آنها حزب دموکرات مسیحی، حزب کمونیست، حزب سوسیالیست و حزب لیبرال قرار داشت. تا آن زمان فکر می کردم هر کشوری فقط یک حزب دارد و در ایتالیا هم فقط فاشیسم وجود دارد. اکنون فهمیده بودم که در کشور من احزاب متعددی به طور همزمان فعالیت می کنند.-برگرفته از مقاله ی UR-Facism، انجمن  بازنگری نیویورک

- کتاب ها برای باور شدن ساخته نمی شوند، بلکه برای بررسی شدن نوشته می شوند. وقتی ما کتابی را نقد می کنیم نباید از خود بپرسیم که چه می گوید بلکه باید بپرسیم که چه مفهومی دارد. - برگرفته از «نام گل سرخ»

- باید آرامش خود را حفظ کنم. من فهمیده ام. آیا این طور نیست که برخی می گویند آرامش پس از فهمیدن ایجاد می شود؟ من فهمیده ام. من باید آرامش خود را حفظ کنم. چه کسی گفته آرامش نتیجه ژرف اندیشی در مسائل است؟ کاملا آشکار است که چشم انسان، کلیّت را می بیند و نه اجزای کلیت را و آن کلیت چشمه ای است که می جوشد. - برگرفته از کتاب «آونگ فوکالت»

- قهرمان واقعی قهرمانی است که دچار خطا می شود. او می خواهد مانند یک انسان عادی زندگی کند.

- نویسنده کتاب «رمز داوینچی»، «دان براون»، شخصیتی است در کتاب «آونگ فوکالت». من او را جعل کردم. وی سرگشتگی های شخصیت خودم را به همراه دارد.-برگرفته از مصاحبه با خبرگزاری پاریس در سال ۲۰۰۸

- «چارلی براون» به عنوان حساس ترین کودکی که در کتاب های فکاهی دیده شده، شناخته می شود. شخصیتی با توانایی تغییرات رفتاری مورد علاقه «شکسپیر». قلم «شولتس» در امر تغییر جهت  بحشیدن به این اختلافات مؤفق عمل می کند.

منبع : گاردین

نظر شما