شناسهٔ خبر: 43147 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماجرای دستفروش‌ تابستان‌های تجریش و خاطره‌هایی از مبادله کتاب

پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران با عنوان «داود رمضان شیرازی» نوشته امیر کاوس بالازاده از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

 

انتشار «داود رمضان شیرازی» پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران/ ماجرای دستفروش‌ تابستان‌های تجریش و خاطره‌هایی از مبادله کتاب

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران با عنوان «داود رمضان شیرازی» نوشته امیر کاوس بالازاده از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب به چاپ رسید.

مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این کتاب می‌نویسد:‌ «نشر کتاب در ایران با سابقه‌ای دویست ساله از جمله صنوف تأثیرگذار فرهنگی است که نقش پررنگی در دوره‌های مختلف زمانی و در عرصه‌های گوناگون سیاسی،‌ اجتماعی، فرهنگی و... داشته و دارد. اما مایه تأسف است که هیچ‌گاه این نقش پررنگ آن‌گونه که باید ظهور و بروز نداشته و کمتر بدان پرداخته شده است.

تعداد کتاب‌هایی که به معرفی ناشران و فعالیت‌های آنها می‌پردازد بسیار کم و محدود است و اطلاعات ما از ناشران در دوره‌های مختلف بسیار اندک. انتشار موفق مجموعه مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران که به یاری نویسندگان عزیز و همت استاد بزرگوار سید فرید قاسمی به انجام رسید؛ انگیزه‌ای شد که این سلسله در دیگر حوزه‌های مرتبط با کتاب استمرار پیدا کند. امروزه با افتخار شاهد انتشار مجموعه‌ای با نام مشاهیر نشر کتاب ایران هستیم،‌ باشد که سرآغازی برای تحقیق و پژوهش در این حوزه شود و امکانی فراهم آورد برای معرفی نقش ناشرانی که هر یک سهم بسزایی در توسعه فرهنگ این مرز و بوم داشته‌اند.»

داود رمضان شیرازی کیست؟

در بخشی از کتاب به معرفی «داود رمضان شیرازی» یکی از ناشران پیشکسوت حوزه نشر پرداخته است، در این بخش می‌خوانیم: «داود رمضان شیرازی (1311ـ1394ش) در تهران به دنیا آمد، تحصیلات خود را تا دوره دبیرستان ادامه داد و از سال 1327ش به کتابفروشی پرداخت. او ابتدا بساطی در کنار خیابان داشت، و بعدها با تهیه انبار و مغازه‌ کار خود را گسترش داد. از سال 1332 ش، رمضان‌شیرازی کار انتشاراتی خود را با چاپ «دیوان عراقی» مصحح سعید نفیسی آغاز کرد (پیشرفت افست چند چاپ سنگی را منتشر کرده بود) و نام «سنائی» را بر انتشارات خود نهاد. وی برای دو دوره به عنوان رئیس «اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران» انتخاب شد، که این دوره‌ها را درخشان‌ترین دوران کار اتحادیه می‌دانند.

در فرازی از این کتاب می‌خوانیم: «آیت‌‌الله مرعشی نجفی از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای بود که کتابخانه نفیسی مشتمل بر نسخ خطی و چاپ سنگی داشت،‌ و این کتابخانه کم‌نظیر هنوز هم باقی است. رمضان‌شیرازی و ارشادی هر بار نسخه منحصربه فرد و باارزشی می‌یافتند. به او عرضه می‌کردند و همواره او را به نیکی می‌ستودند. چهره دیگری که کتاب‌های خطی و چاپ سنگی می‌خرید،‌ آقای خلیل ثقفی (اعلم الدوله) از شاهزادگان قاجاری بود، که بعدها کتاب هزار و یک حکایت را برای «انتشارات سنائی» تالیف کرد.

داود رمضان‌شیرازی گاهی همراه با آقای ارشادی برای خرید نسخ خطی به شهرستان‌ها مسافرت می‌کرد. در تابستان همین سال‌ها، بساط کتابفروشی وی صبح‌ها در ناصرخسرو و بعدازظهرها از ساعت 16 تا 11 شب و شب‌های جمعه تا پاسی از شب گذشته، در تجریش، ابتدای خیابان جعفرآباد، که محل تفریح و سرگرمی مردم آن روزگار به شمار می‌آمد، برپا بود.

نگارنده بارها از زبان دوست خود، دکتر حسین اسماعیلی،‌ داستان شب‌های پرخاطره تابستان تجریش آن سال‌های دور از شنیده،‌ که او و برادرش بر سر بساط کتاب این مرد حاضر می‌آمدند، کتاب می‌‌خریدند و گاه مبادله می‌کردند؛ او اخلاق نیک رمضان‌شیرازی را می‌ستود. بی‌تردید بزرگان و نامداران دیگری نیز، از دستفروش تابستان‌های تجریش و کتاب‌هایش خاطره‌ها دارند، که شاید هرگز به رشته تحریر درنیامده است.»

پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران با عنوان «داود رمضان شیرازی» نوشته امیر کاوس بالازاده با شمارگان هزار نسخه در 48 صفحه به بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما