شناسهٔ خبر: 43257 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ریزش ستون الحاقی پل صفوی/ میراثی که قربانی یک ایده تزئینی شد!

ستون الحاقی پل صفوی ایزدخواست در نوروز ۹۵ به دلیل آب بستن تفریحی روی پل تخریب شد؛ غافل از اینکه قبل از چنین کاری، این پل باید مرمت می‌شد.

 

پل ایزدخواست

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پل ایزدخواست مربوط به دوره صفوی است و پرونده شهر تاریخی ایزدخواست که این پل نیز در آن واقع شده برای ثبت جهانی یونسکو در فهرست پیشنهادی میراث فرهنگی جهان قرار دارد اما پل این شهر که تنها راه ارتباطی مردم در رودخانه بوده، اگرچه در دوره صفوی ساخته شد اما از آنجا که احتمال ریزش آن وجود داشته و برای استحکام بیشتر پل، در دوره قاجار یک ستون زیر پل و دهانه آن قرار دادند تا فشار وارده روی آن کمتر شود.

این اثر را به دلیل قدمتش در سال ۵۴ با شماره ۱۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کردند.

ستون زیر پل ایزدخواست در زمانی که هنوز تخریب نشده بود

درچند سال اخیر نیز با وجود خشکسالی‌ها، دیگر  این پل آبی در رودخانه ندید اما در عید سال ۹۵ شورای شهر ایزدخواست به منظور زیباسازی محوطه تاریخی قلعه و پل، با کمک گرفتن از یک موتور آب در چند متر بالاتر از پل تاریخی ایزدخواست، اقدام به ایجاد یک بستر آبی در پل کرد و با ایجاد سدی در نزدیکی آن، موجب شد تا آب دور تا دور پل را بگیرد.

جاری شدن آب زیر پل در ایام نوروز ۹۵

اگر چه این کار به منظور زیباسازی محوطه انجام شده بود، اما اداره میراث فرهنگی آباده به آنها اعلام کرد که آب وارد شده باید روان باشد و یک جا جمع نشود به این شرط، شورای شهر اجازه چنین کاری را دارد.

اما در طول ایام نوروز این سد و یا پل بند که در ۱۵ متری پل قرار داشت، باز نشد و آب یک جا جمع بود و حدود یک متر از کف پل را آب گرفت تا اینکه روز ۱۲ فروردین ماه اسماعیل محمدی از دوستداران میراث فرهنگی ایزدخواست متوجه این قضیه شدند و این بند را با مجوز اداره میراث فرهنگی باز کردند. باز شدن این بند نوش دارو بعد از مرگ سهراب بود. چون در روز چهارم فروردین ماه و بعد از دو روز از ایجاد حوضچه، ستون دهانه پل ایزدخواست ریزش کرده بود.

مدیر میراث فرهنگی آباده؛ حساس نباشید

ریزش این بخش از پل درحالی است که پل ایزدخواست نیاز به مرمت و تعمیرات داشت اما مسئولان شهر ایزدخواست توجهی به آن نکرده بودند.

در این باره، داوود جفعرپور مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان آباده به خبرنگار مهر گفت: این اتفاق اصلا موضوعی نیست که حساسیت رسانه‌ها را در پی داشته باشد. چون این ستون یک ستون الحاقی بوده که نمی دانم در چه دوره‌ای به پل اضافه شده اما می‌دانم که سالها پس از ساخت پل اضافه شد. آن هم به دلیل جلوگیری از تخریب پل در پی سیلاب‌های متعدد. بنابراین ریزش این ستون آسیبی را به پل وارد نکرده است.

وی ادامه داد: این جا یک مسیر آب رو بوده و ممکن بود، سیلاب، آن ستون را تخریب کند. اما مقدار آبی که در نوروز روان شد، زیاد نبود. اگر نیاز بود که این موضوع رسانه‌ای شود حتما خودمان آن را به صورت رسمی اعلام می‌کردیم. حتی ترک‌های روی پل هم در اثر این اتفاق بیشتر نشده است. اما در زمانی که احساس خطر کردیم گفتیم که خاکریز کوچک ایجاد شده را باز کنند تا آب در بستر رودخانه جاری شود. حتما اگر تجمع آب موجب تخریب پل می شد، جلوی چنین کاری را می‌گرفتیم.

جعفرپور افزود: از شورای شهر خواسته بودیم آب را روان کنند تا مشکلی به وجود نیاید. این اتفاق در صورتی می توانست به پل آسیب بزند که آب حوضچه بیشتر می‌شد اما الان چنین اتفاقی نیفتاده و ریزش ستون، موجب آسیب به پل نشده است.

جعفرپور تاکید کرد از آنجا که ایزدخواست یکی از مهمترین جاذبه های شهرستان آباده است، حساسیت زیادی روی نگهداری از آن دارد.

نظر شما