شناسهٔ خبر: 43472 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمايشگاهي از عكس ‌هاي دو فيلم «گاو» و «باد صبا»

در فاصله چند روز مانده تا آغاز جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، اين جشنواره هنوز هم خبرهاي تازه و البته غيرمنتظره‌اي را مخابره مي‌كند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ در فاصله چند روز مانده تا آغاز جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، اين جشنواره هنوز هم خبرهاي تازه و البته غيرمنتظره‌اي را مخابره مي‌كند. در تازه‌ترين خبرها سيف‌الله صمديان، مدير نمايش‌ها و رويدادهاي ويژه جشنواره جهاني فيلم فجر در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا، از برگزاري يك نمايشگاه عكس خاص در اكران ويژه «گاو» و «باد صبا» خبر داد. «امتياز بسيار ويژه نمايش‌هاي دو فيلم از گنجينه فيلمخانه ايران، يعني «گاو» ساخته داريوش مهرجويي و «باد صبا» اين است كه همراه با نمايش نسخه‌هاي بازسازي شده كه با كيفيت بسيار حرفه‌اي و استانداردهاي جهاني با مديريت فيلمخانه ملي ايران در استوديوهاي سينمايي ايران مرمت شده‌اند، نمايشگاه عكس از صحنه‌هاي اين دو فيلم ماندگار برگزار مي‌شود.» صمديان در اين گفت‌وگو تاكيد كرده است كه عكس‌ها از منظر عكاسانه‌اي مورد ارزيابي و انتخاب قرار خواهند گرفت: «اين عكس‌ها با حساسيتي عكاسانه از ميان ده‌ها هزار فريم از فيلم «گاو» و «باد صبا» انتخاب شده است. اين شيوه نمايش فيلم‌هاي بازسازي شده براي نخستين بار انجام مي‌شود و اميدوارم در سال‌هاي بعدي جشنواره نيز فيلم‌هاي ماندگار سينماي ايران همراه با نمايش عكس‌هاي شاخص عكاسي نشده، ولي منتخبي از فريم‌هاي عكاسانه مديران فيلمبرداري آثار مورد نظر به نمايش گذاشته شود.»

طرحي براي سينما روهاي حرفه‌اي
همچنين شادمهر راستين مدير باشگاه هواداران سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر تاكيد كرده است كه بليت‌هاي جشنواره قرار است بيشتر براي مخاطبان خاص سينما، محققان و سينماروها باشد. «ما در تسهيلات مورد نظر بيشتر سينماروهاي حرفه‌اي، دانشجويان سينما، اعضاي باشگاه‌هاي فيلم و... را در نظر گرفته‌ايم؛ كساني كه نشان داده‌اند براي آنها نه فقط فيلم‌هاي در حال اكران بلكه فيلم‌هاي هنري نيز مهم است.» راستين درباره گروه‌هايي كه مشمول اين طرح مي‌شوند و نيز نحوه تهيه بليت نيز توضحياتي ارايه كرده است: «اين افراد شامل دانشجويان ميان‌رشته‌اي نيز مي‌شود چراكه سينما يك موضوع ميان‌رشته است. ما نوعي مخاطب شناسي صورت داديم و افراد مذكور مخاطب جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌شوند كه در كنار آنها اعضاي خانه سينما نيز قرار دارند. در نتيجه اين مخاطب‌شناسي، تاسيس باشگاه هواداران جشنواره جهاني فيلم فجر پيش بيني شد كه اين افراد مي‌توانستند از طريق سايت جشنواره جهاني فيلم فجر به آدرس www.fajriff.com ثبت نام كرده و عضو باشگاه شوند.» او تاكيد كرده است كه اولويت با مخاطبان خاص سينماست: «در عضويت اين سايت اولويت با دانشجويان سينما، محققان و دانشجويان ميان‌ رشته‌اي است. اين افراد بر اساس كدي كه براي‌شان ارسال مي‌شود، مي‌توانند نسبت به درجه‌اي كه براي‌شان در نظر گرفته مي‌شود بين ۵۰ تا ۷۰ درصد در خريد بليت تخفيف بگيرند. از طريق اين كد امكان رزرو بليت ميسر مي‌شود و اعضاي باشگاه مي‌توانند تا ۲۴ ساعت قبل از نمايش فيلم بليت خود را رزرو كنند. همچنين تهيه بليت روزانه به تعداد محدود براي بازديدكنندگان وجود دارد اما اين تسهيلات براي اين است كه اول از همه مخاطبان خاص بتوانند به جشنواره بيايند و جشنواره فضايي تخصصي داشته باشد.»
به اين ترتيب به نظر مي‌رسد متوليان اين دوره از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر سعي دارند تا بخش كيفي جشنواره را برجسته كرده و از اين طريق تاثيري كيفي و ماندگار بر سينماي ايران و حضور بين‌المللي آن داشته باشند.
اعلام دلايل انصراف فيلم «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم»
سازندگان «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» در اطلاعيه‌اي دلايل‌شان را از انصراف از حضور در جشنواره جهاني فجر اعلام كردند. در متن اين اطلاعيه آمده است: «پيش از اين جشنواره جهاني فجر، عنوان اين فيلم را در بخش «سينما سعادت» اين رويداد براي رقابت با ديگر آثار اعلام كرده بودند اما پس از بررسي‌هاي انجام شده و جمع‌بندي سازندگان فيلم، با توجه به از دست دادن برخي فرصت‌هاي جهاني در جشنواره‌هاي الف و بنا به نظر پخش بين‌المللي «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم»، سازندگان اين اثر از حضور در جشنواره جهاني فجر انصراف دادند. اين در حالي است كه اين تصميم شخصا توسط كارگردان صورت نگرفته و نظر جمعي سازندگان است.»
اين فيلم در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر در بخش «نگاه نو» به نمايش درآمد و نامزد دريافت سيمرغ بهترين فيلم شد.

نظر شما