شناسهٔ خبر: 44704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهبری بنیادین یا همان ایده رهبران نوین چیست؟/ گلمن در کتاب خود پاسخ می‌دهد

«چه چیزی یک رهبر را پدید می‌آورد؟» و «رهبری که در پی دستیابی به نتیجه است» سوالاتی است که کتاب «رهبران نوین؛ قدرت هوش هیجانی در رهبری» می‌خواهد به آن پاسخ دهد اما کتاب، از محدوده این مقاله‌ها فراتر می‌رود و مفهوم جدیدی را به پیش می‌کشد: رهبری بنیادین یا همان ایده رهبران نوین.

 

رهبری بنیادین یا همان ایده رهبران نوین چیست؟/ گلمن در کتاب خود پاسخ می‌دهد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «رهبران نوین؛ قدرت هوش هیجانی در رهبری» نوشته دنیل گلمن با ترجمه امیرمحمد قدس شریفی از سوی انتشارات گرایش تازه منتشر شده است.

کتاب حاضر در سه بخش اصلی با عناوین قدرت هوش هیجانی، خلق یک رهبر و ایجاد سازمان‌هایی با هوش هیجانی بالا سامان یافته است.
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب درباره علت تالیف این اثر به قلم گلمن و همکارانش می‌خوانیم: «ما این کتاب را بیشتر در پاسخ به اشتیاق بی‌سابقه خوانندگان و در واکنش به این دو مقاله نشریه هاروارد بیزنس ریویو نوشتیم: «چه چیزی یک رهبر را پدید می‌آورد؟» و «رهبری که در پی دستیابی به نتیجه است.» اما کتاب، از محدوده این مقالات فراتر رفته و مفهوم جدیدی را به پیش می‌کشد: رهبری بنیادین یا همان ایده رهبران نوین.

به نظر ما وظیفه بنیادی هر رهبری ایجاد یک حس خوب در رهروانش است و این هنگامی میسر می‌شود که رهبر هم‌افزایی کند؛ یعنی فورانی از انرژی مثبت را باعث شود که منجر به شکوفایی افراد شود. به این ترتیب، نقش بنیادین یک رهبر مسلماً نقشی هیجانی است.

به گمان ما هرچند که غالباً این بُعد اساسی رهبری ناپیداست و یا نادیده گرفته می‌شود، همین مفهوم نامشکوف است که موجب کارآمدیِ کنش‌های یک رهبر می‌شود و درست به همین دلیل، هوش هیجانی (هوشمندی در تشخیص هیجانات) تا این اندازه در موفقیت رهبری موثر است. رهبری بنیادین، ناگزیر نیازمند به کارگیری تمام و کمال هوش هیجانی است. در این کتاب ما تنها به ایجاد هم‌افزایی و بهبود عملکرد رهبران هوشمند هیجانی نمی‌پردازیم بلکه نحوه به کارگیری این توانمندی‌ را در رهبران، گروه‌ها و نیز تمام یک سازمان به تصویر می‌کشیم.
 
هر یک از ما از منظری متفاوت به کلیت این اثر کمک کرده‌ایم. دنیل گلمن به دلیل واکنش جهانی به کتاب‌ها و مقالاتش در نشریه هاروارد بیزنس ریویو در مورد رهبری، بارها برای گفتگو با رهبران جهان دعوت شده است. ریچارد بویاتزیس هم علاوه بر سخنرانی‌هایی در گوشه و کنار جهان، به عنوان استاد دانشکده مدیریت، شانس دسترسی به پژوهش‌های ژرف و 15 سال راهنمایی هزاران مدیر و دانشجوی ارشد مدیریت را در آموزش توانمندی‌های ضروری رهبری هوشمند هیجانی داشته است و دست آخر آنی مک‌کی، عضو هیات علمی مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش دانشگاه پنسیلوانیا، به رهبران سازمان‌ها و مدیران تجاری در سراسر دنیا مشاوره می‌دهد و با شناخت عینی ناشی از تجربه عملی، به ده‌ها سازمان کمک کرده تا به محلی برای ظهور رهبران هوشمند هیجانی بدل شوند. در واقع ما به استفاده از تخصص جمعی خود به ارائه دیدگاهی می‌پردازیم که از سوابق متنوع ما نشأت می‌گیرد.

آنچه چهره‌های گوناگون رهبری بنیادین را برای ما آشکار کرد، گفت‌وگو با صدها مدیر و کارمند در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در گوشه و کنار دنیا بود. ما در انواع سازمان‌‌ها و در تمام سطوح با رهبران هم‌افزا روبه‌رو شدیم. برخی از ایشان بدون اینکه پست مدیریتی رسمی داشته باشند، به هنگان نیاز پا پیش گذاشته و سپس، تا فرا رسیدن زمان مطلوب دوباره به خلوت خود باز می‌گشتند. بعضی دیگر اما رهبری یک گروه یا شرکت را به عهده گرفته، شرکتی نوپا را هدایت کرده، روند اصلاحات را در سازمان متبوع خود تسریع کرده و یا جسورانه کار خود را رها کرده و فعالیتی مستقل را آغاز می‌کردند.»

در صفحات بعد کتاب، داستان بسیاری از این رهبران بازگو می‌شود (البته به درخواست تعدادی از ایشان، از به کار بردن نام واقعی برخی خودداری شده است) بدیهی است که صحت این مشاهدات، مبتنی بر اطلاعات مأخوذ از هزاران رهبر است. نویسندگان البته از منابع دیگر نیز سود جسته‌اند.

کتاب «رهبران نوین؛ قدرت هوش هیجانی در رهبری» نوشته دنیل گلمن با ترجمه امیرمحمد قدس شریفی با شمارگان هزار نسخه در 344 صفحه به بهای 239 هزار ریال از سوی انتشارات گرایش تازه روانه بازار نشر شده است.

نظر شما