شناسهٔ خبر: 44745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه آثار «سلسله میراث فکری تمدن اسلامی» منتشر می‌شود

انتشارات کتاب رایزن، طی قراردادی با پژوهشگاه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل کانادا، مجموعه آثار و کتاب‌های «سلسله میراث فکری تمدن اسلامی» را منتشر خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه ایران؛ این مجموعه، به سرپرستی حسن موسوی‌بجنوردی و رولا ابیساب و با ویرایش و نظارت زابینه اشمیتکه‌(مرکز مطالعات عالی پرینستون)، حسن انصاری‌(مرکز مطالعات عالی پرینستون)، کاظم موسوی بجنوردی‌(مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی) و رابرت ویسنوفسکی‌(پژوهشگاه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل) منتشر می‌شود‌. هدف از انتشار این سلسله، ارائه متون کلاسیک تمدن اسلامی در شاخه‌های گوناگون علوم اسلامی به صورت تصحیح‌شده یا نسخه‌برگردان با کیفیت بالاست. همه آثار نسخه‌برگردان همراه با مقدمه، نمایه‌های متنوع و فهرست مطالب خواهد بود تا مراجعه به آنها برای پژوهشگران آسان‌تر باشد. این مجموعه به متونی در حوزه های مختلف فلسفه، کلام، الهیات، جامعه‌شناسی، اقتصاد و تاریخ نظر دارد. همچنین پیش‌بینی شده که در این مجموعه تحقیقات جدیدی که منتشر می‌شوند پس از ارزیابی در صورتی که به زبان خارجی باشند، ترجمه شده و در اختیار محققان و عقلامندان قرار گیرد.

از این مجموعه دو کتاب "اثبات انبوات" اثر یعقوب اسحاق بن احمد السجستانی با تصحیح ویلفرد مادلونگ و پل واکر و با مقدمه حسن انصاری و کتاب "مجموعه مروی" از یحیی بن عدی، فیلسوف قرن چهارم، با مقدمه رابرت ویسنوفسکی به زودی منتشر می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده سالانه دست‌کم پنج عنوان در این سلسله منتشر می‌شود. در گام نخست، قرار است دو کتاب در «سلسله میراث فکری تمدن اسلامی» منتشر شود که اخبار آن متعاقباً رسانه‌ای خواهد شد. «سلسله میراث فکری تمدن اسلامی» هیاتی از مشاوران علمی دارد که از برجسته‌ترین استادان رشته‌های مطالعات اسلامی در معتبرترین مراکز علمی جهان هستند و از جمله آنان، می‌توان به سیدعلی آل‌داود (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی)، محمدعلی امیرمعزی (دانشگاه سوربون)، علی بهرامیان (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی) فرهاد دفتری (مؤسسه‌ مطالعات اسماعیلی)، دانیل دوسمه (مرکز ملی فرانسه برای پژوهش‌های علمی)، خالد الرویهب (دانشگاه هاروارد)، صادق سجادی (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی)، ماریبل فیررو (شورای ملی پژوهش اسپانیا)، جواد طباطبائی (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی)، وداد القاضی (دانشگاه شیکاگو)، مایکل کوک (دانشگاه پرینستون)، ویلفرد مادلونگ (دانشگاه آکسفورد)، فتح‌الله مجتبایی (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی)، حسین معصومی همدانی (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی) و محمد مجتهد شبستری (مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی) اشاره کرد.

 

نظر شما