شناسهٔ خبر: 44838 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرويز پرستويی: به خاطر برنامه «هفت» به «ماه عسل» نمی روم

پرستويي در بخش پاياني نامه خود، عنوان كرد كه به «ماه عسل» دعوت شده اما ترجيح داده به اين برنامه نرود. او با اشاره به اينكه عليخاني حتما پيش خودش مي‌گويد چرا با اين همه تعريف از «ماه عسل» نتوانستم در اين برنامه حضور پيدا كنم.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

 

برنامه «ماه عسل» در رمضان ٩٥ تنها دارايي تلويزيون است و تقريبا هيچ رقيبي ندارد. عليخاني حالا بعد از ٩ سال، توانسته تعداد بيشتري از افراد جامعه را با خود همراه كند و نظر بخشي از منتقدان برنامه‌اش را نسبت به آن تغيير دهد. احسان عليخاني «ماه عسل» امسال را با حضور بازيگراني چون ماه‌چهره خليلي، اميرحسين رستمي، فريبا كوثري، بهنوش بختياري و سياوش خيرابي آغاز كرد. او در نخستين قسمت از برنامه ماه عسل امسال از هنرمندان خواست پيشنهادهاي‌شان را براي سوژه‌يابي و بهتر شدن روند برنامه بدهند. در ادامه نيز، پرستو صالحي بازيگر تلويزيون، روي صندلي مهمان «ماه عسل» نشست و داستان زندگي خود را براي مخاطبان بازگو كرد. حضور او در اين برنامه مورد قضاوت و حمايت مردم و هنرمندان قرار گرفت.
حالا پرويز پرستويي در پيامي از «ماه عسل» و احسان عليخاني حمايت كرده است. آن‌طور كه در متن نامه اين بازيگر سينما آمده، او نيز يكي از افراد دعوت شده به «ماه عسل» بوده اما به دليل حمايت از سينماي ايران دعوت عليخاني را رد كرده است.
پرستويي با اشاره به هدف‌گذاري برنامه «ماه عسل» و پخش آن در ماه رمضان گفته اين برنامه يكي از موثرترين برنامه‌هاي رسانه ملي است و همزماني پخش آن در ماه رمضان باعث شده تاثير‌گذاري آن بيشتر شود.
پرستويي براي تاثيرگذاري بيشتر اين برنامه در ماه رمضان دلايل خود را دارد: «ما در ماه مبارك رمضان سعي مي‌كنيم بخشنده و فروتن باشيم و به هم‌نوع‌مان نگاه كنيم، كمك كنيم، دست فقير بگيريم و كارهاي ديگري كه به صورت ظاهري انجام مي‌شود اما در عمق هيچ اتفاقي هم با اين كارها نمي‌افتد. به عقيده من آن فقير، فقير و فقيرتر خواهد شد.» پرستويي «ماه عسل» را برنامه‌اي با نگاه انساني و شريف توصيف كرد و گفت اين برنامه دست روي موضوعاتي مي‌گذارد كه براي خانواده‌هايي در اين كشور اتفاق افتاده و آنها هم با دل و جان مي‌آيند مسائل‌شان را مطرح مي‌كنند. نتيجه اين اتفاق هم همين مي‌شود كه تاثيرگذاري‌اش چندبرابر مي‌شود.
اين بازيگر در بخش ديگري از نامه خود با اشاره به دست خالي تلويزيون در مناسبت‌هايي چون ماه رمضان و بي‌محتوايي برنامه‌هاي توليد شده براي اين روزها، «ماه عسل» را درست‌ترين برنامه تلويزيون در شب‌هاي ماه رمضان مي‌داند: «به عقيده من نه اين برنامه‌هاي مناسبتي به درد مي‌خورد و نه اين سريال‌ها پاسخگوي نيازهاي روحي مردم در اين ايام است، اما «ماه عسل» به تنهايي با سردمداري احسان عليخاني نقطه قوت تلويزيون است. دوست ندارم بي‌جهت تعريف و تمجيد كنم و اگر نگاه مثبتي به اين برنامه دارم به اين خاطر است كه من تمام برنامه‌هاي عليخاني را مي‌بينم و اگر هم فرصت نكنم از طريق اينترنت بعد از كارهايم آن را دنبال مي‌كنم. واقعا لذت مي‌برم كه موضوعاتي را اين تهيه‌كننده و مجري انتخاب مي‌كند كه روي خانواده‌ها تاثير مثبت مي‌گذارد، چه درباره اعتياد، چه درباره شكست‌هاي زندگي كه به اميدواري مي‌رسد و چه درباره گسست‌هاي عاطفي كه به پيوست مي‌رسد و... .»
اما پرستويي در بخش پاياني نامه خود، عنوان كرد كه به «ماه عسل» دعوت شده اما ترجيح داده به اين برنامه نرود. او با اشاره به اينكه عليخاني حتما پيش خودش مي‌گويد چرا با اين همه تعريف از «ماه عسل» نتوانستم در اين برنامه حضور پيدا كنم، نوشته است: «بايد بگويم كه من فعلا و به خاطر اتفاقي كه دارد در آن شبكه و در برنامه هفت مي‌افتد كه به نوعي تيشه به ريشه سينما مي‌زند ترجيح مي‌دهم تا فكري به حال آن برنامه نشود پايم را به آن شبكه نگذارم، چون من به عنوان يك عضو سينما نمي‌توانم از اين اتفاق بگذرم و سكوت كنم و مجبورم به اين شكل اعتراضم را نمايش بدهم. اين مي‌شود كه مجبورم پا روي تمايلاتم بگذارم و با اينكه احسان عليخاني را خيلي دوست دارم و براي من خيلي عزيز است، نمي‌توانم به برنامه‌اش بيايم و روي آنتن زنده به او خسته نباشيد بگويم اما از همينجا و از طريق همين پيام براي او آرزوي موفقيت روزافزون مي‌كنم.»
نخستين سري از «ماه عسل» از رمضان٨٦ روي آنتن رفت. ايده اصلي اين برنامه مربوط به احسان عليخاني بود اما در سال‌هاي مختلف و با توجه به انتقادات تندي كه به شيوه اجراي اين برنامه وارد شد، مجرياني چون علي ضياء و فرزاد حسني و بازيگراني چون حسن جوهرچي و محسن افشاني به جاي عليخاني روي صندلي اجرا نشستند. اما صدا و سيما در نهايت به اين نتيجه رسيد كه بهتر است قانون حق مولف را رعايت كند و برنامه را به ايده‌پرداز اصلي آن بازگرداند.
در نهايت عليخاني نيز تغييراتي در اجراي خود لحاظ كرد و با پيدا كردن استراتژي و هدفگذاري درست و همچنين دقت بيشتر براي دعوت از مهمانان با توجه به اهداف برنامه، توانست با اقبال بيشتري از سوي مخاطبان در سال‌هاي ٩٤ و ٩٥ مواجه شود، ‌اما در اين ميان هم انتقادات زيادي از او و برنامه‌اش شده و مي‌شود، بعضي‌ از مخاطبان به فضاي اين برنامه و بعضي ديگر به نوع مهماناني كه دعوت مي‌شوند انتقاد دارند، ‌اما در اين ميان احسان عليخاني همچنان راه خود را مي‌رود و در ميان برنامه‌هاي كمي كه امسال صدا و سيما براي ماه رمضان تدارك ديده فعلا از برنامه‌هاي پيشتاز است.

روزنامه اعتماد

نظر شما